داکت اسپلیت چیست؟
کد خبر: ۱۱۸۰۰۶
تاریخ انتشار: 2018 August 12    -    ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت که در واقع به اسپلیت‌های خانگی معروف است، تقریبا متداول‌ترین سیستم تهویه مطبوع در دنیا است که بسیاری برای ایجاد تهویه هوا از آن استفاده می‌کنند.

این دستگاه که بطور کلی از یک هواساز و یک کندانسور تشکیل شده است توسط مجموعه‌ای از لوله‌های مسی بهم متصل شده‌اند. البته شاید برخی داکت اسپلیت را هم‌تراز با کولرهای موجود در نظر بگیرند که این تفکر اشتباه است. در دنیای صنعتی امروز که آلودگی‌ها رو به افزایش است و در هر خانه‌ای نمی‌توان به آسانی برای گردش هوا به باز کردن پنجره‌ها اکتفا کرد، داکت اسپلیت قادر است چه در تابستان و چه زمستان، میزان اکسیژن کافی را برای افراد مستقر در خانه تامین کند که این خود کمک فراوانی به سلامت جسمی همه کرده و مهم‌ترین مزیت این دستگاه به شمار می‌رود. هر چه بتوان به سلامت جسم و روح خود پرداخت، می‌توان زندگی سالم‌تری داشت و کیفیت زندگی بالاتر می‌رود.

داکت اسپلیت چیست؟

انواع داکت اسپلیت را بشناسید

در رابطه با انواع داکت اسپلیت باید گفت که تولید این محصول در مدل‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هر یک می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای هر نوع محلی باشد. معمولا داکت اسپلیت‌ها را از نظر نوع نیرو محرکه کمپرسور به دو دسته اینورتر و معمولی تقسیم‌بندی می‌کنند. منظور از اینورتور استفاده از فناوری دور متغیر است که در آن‌ها تفاوت دارد.

بزرگترین اختلاف بین داکت اسپلیت اینورتور با معمولی در سرعت متغیر آن است که در نوع معمولی این سرعت ثابت است. صدای کم‌تر، عمر کاری بیشتر، سرمایش و گرمایش سریع‌تر و در انتها مقرون به صرفه‌تر بودن، از برتری‌های اینورتور نسبت به انواع معمولی آن‌ها است. البته موضوع قیمت نیز می‌تواند تفاوت‌های عمده در میان آنها ایجاد کند که توصیه می‌شود این موضوع اولویت اول نباشد و بهتر است مقرون به صرفه بودن آن را در نظر گرفت.

نحوه نصب داکت اسپلیت

نصب داکت اسپلیت نیز همانند هر دستگاهی نیاز به دانش فنی دارد و نمی‌توان بدون تخصص آن را نصب کرد. اما به طور کلی ابتدا باید در سقف کاذب از دهانه خروجی هواساز کانال‌کشی شده و در هر بخشی که نیاز است، باید دریچه‌ای در نظر گرفت.

معمولا برای تولید هوای گرم، یک بخشی به نام کویل جلو و یا پشت دستگاه قرار می‌گیرد که آب گرم درون لوله‌های مسی جریان می‌یابد و فن موجود در دستگاه هوا را در اتاق به چرخش درمی‌آورد. البته این موضوع در رابطه با هوای سرد نیز صادق است و به همین شکل پیاده‌سازی می‌شود. در هر حال بطور کلی، توصیه می شود از یک متخصص برای نصب داکت اسپلیت استفاده کنید تا آسیبی به دستگاه وارد نشده و به درستی راه‌اندازی شود.

مزایا و معایب استفاده از داکت اسپلیت

بدون‌شک هر دستگاهی در هر بخش معایب و مزایایی دارد و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است. تنها باید اطمینان حاصل کرد که آیا مزایای دستگاه مورد نظر نسبت به معایب آن برتری داشته یا خیر. داکت اسپلیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید در بازار انواع مختلفی از این مدل دستگاه مشاهده کنید که وظیفه تهویه هوا را داشته و جزو سیستم‌های تهویه محسوب می‌شوند اما داکت اسپلیت در مقایسه با سیستم‌های مرکزی مستقل است. اگر بخواهید آن را با رادیاتورهای گرمایشی هم‌تراز کنید، این سیستم راندمان بالاتری خواهد داشت.

از نقطه نظر نصب و راه‌اندازی نیز باید گفت که داکت اسپلیت سیستم لوله‌کشی را به شدت کاهش می‌دهد که این کار علاوه بر هزینه، زمان عیب‌یابی در هنگام بروز مشکل را نیز کاهش می‌دهد. داکت اسپلیت علاوه بر این موارد، داکت ساختمان را نیز کوچک‌تر می‌کند و نیاز به استفاده از اندازه‌های بزرگتر نیست. در دنیای امروز که انرژی حرف اول را می‌زند، داکت اسپلیت در مقایسه با نمونه‌های قدیمی و سنتی، قیمت کمتری داشته و مصرف انرژی آن نیز کاهش یافته است.

اما گذشته از مزایای بسیار خوب داکت اسپلیت، در ادامه از معایب آن مطرح می‌شود؛ هر چند شاید برای برخی موضوع مهمی تلقی نشود. داکت اسپلیت قادر به تمرکز بر روی اتاق یا بخش خاصی نیست. هنگامی که در یک خانه یا آپارتمان روشن می‌شود، تمام فضای اتاق‌ها هم دما می‌شوند. ترموستات موجود در دستگاه در بزرگترین فضا قرار دارد اما با این حال این موضوع برای همه خوشایند نیست. از طرفی اگر داکت اسپلیت را با چیلر و یا مینی‌چیلر مقایسه کنیم، مصرف برق تا حدی بالاتر است، اما در برابر اسپلیت دیواری برق کمتری مصرف می‌کند. در پایان باید به ایجاد صدای آزاردهنده داکت اسپلیت اشاره کرد که البته این عیب را می‌توان حل کرد.

معرفی انواع برندهای داکت اسپلیت

شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های سرمایش و گرمایش بزرگ دنیا، در زمینه تولید داکت اسپلیت نیز وارد شده و با هم در رقابت هستند. نمی‌توان گفت که کدام یک بهترین است زیرا رقابت سختی بین آنها است و هر شرکت به دنبال نوآوری‌های جدیدتر در محصولات خود هستند. داکت اسپلیت هایسنس، داکت اسپلیت میتسوبیشی و داکت اسپیلت سامسونگبرندهای پرطرفدار و با سابقه هستند که کیفیت آنها مثال‌زدنی است. به جرات می‌توان گفت که داکت اسپلیت جزو زیر ساخت هر ساختمانی محسوب می‌شود و بایستی در انتخاب نوع مناسب ساختمان، برند آن و نصب و نگهداری آنها دقت فراوانی به خرج داد. بنابراین توصیه می شود تا قبل از هر گونه اقدام به خرید، از یک مشاور با سابقه و بی‌طرف استفاده کرده و مشورت دریافت کنید.

راهنمای خرید داکت اسپلیت در ایران

خرید داکت اسپلیت اهمیت ویژه‌ای دارد و اینکه چه نکاتی را باید رعایت کرد، اولویت بالایی را دارا است. در انتخاب داکت اسپلیت دو نکته اهمیت بالایی دارد: انتخاب دستگاه و اجرای درست. برخی با نصب نادرست دستگاه، از ناکارآمدی آن ناراحت هستند که باید گفت این کار باید توسط متخصصان آن انجام شده تا اجرای کانال‌کشی و نصب لوله‌های مسی به درستی صورت پذیرد.

به جرات می‌توان گفت که بیش از نیمی از راندمان دستگاه به نوع نصب آن و اجرای صحیح دستگاه وابسته است. از طرفی نوع برند، قابلیت‌های آن، امکانات مورد نظر و گزینه‌های این چنینی در اولویت انتخاب دستگاه قرار دارند. نمی‌توان صرفا به بازار مراجعه کرده و به صورت اتفاقی دستگاهی را انتخاب کرد. موضوع بعدی ظرفیت دستگاه بوده که باید متناسب با متراژ محل نصب، موقعیت و کاربری محل انتخاب کرد. اگر دستگاهی با ظرفیت کم انتخاب کنید، سیستم بازدهی کافی نداشته و نارضایتی شما را به دنبال دارد؛ اگر بیشتر از ظرفیت محل نصب باشد که مصرف انرژی و مشکلات بعدی را به دنبال دارد. بنابراین، هر چه که باشد، باید این موضوع را مد نظر قرار دهید.

مصرف انرژی، یکی از مهمترین ابعاد خرید یک محصول را تشکیل می‌دهد که این موضوع در دنیای امروز اهمیت ویژه‌ای دارد. نمی‌توان یک دستگاه را بدون بررسی بازدهی و مصرف انرژی آن خریداری کرد. بنابراین باید محصولی را خریداری کرد که با توجه به بازدهی آن، مصرف انرژی متناسبی دارد. در این حالت، داکت اسپلیت نیز به همین صورت نیاز دارد تا با دقت انتخاب شود. هر چه میزان مصرف انرژی آن در مقایسه با خروجی کمتر باشد، ارزش خرید آن بالاتر می‌رود.

داکت اسپلیت یکی از بهترین دستگاه‌های تهویه هوای موجود است که شرکت‌های مختلفی فروش آن را به عهده دارد. شرکت یابان نیز که در واقع سامانه درخواست آنلاین محصولات، تجهیزات و خدمات صنعت ساختمان است، وب‌سایت فروشگاهی را راه‌اندازی کرده که به واسطه آن می‌توان گفت که به بزرگترین عرضه‌کننده انواع داکت اسپلیت در ایران مبدل شده است.

در این وب‌سایت انواع مختلف داکت‌ها از برندها و مدل‌های مختلف موجود است که با بهترین قیمت ارائه می‌شوند. یکی از مهمترین نکات در بخش خرید یک محصول، اعتبار فروشگاه عرضه‌کننده است که بتوان با اطمینان از آن خریداری کرده و به محصول عرضه شده اعتماد داشت. وجود نمونه‌های بی کیفیت و تقلبی در بازار باعث می‌شود تا هر خریداری به این موضوع حساسیت نشان داده و از فروشگاه‌های معتبری خریداری کنند. یابان ضمانت می‌کند که تمامی محصولات این فروشگاه اصالت داشته و با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش عرضه می‌شوند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت یابان، بزرگترین عرضه‌کننده انواع داکت اسپلیت در ایران مراجعه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار