شهری در هلند که نامش ۲۲۵ بار تغییر کرده است+عکس
کد خبر: ۱۱۷۸۳۴
تاریخ انتشار: 2018 August 11    -    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

تصور کنید در شهری زندگی کنید که نامش مدام تغییر کند. شهری که در هر دوره نامی داشته و سابقه تاریخی بسیار جالب و خواندنی دارد، شاید بگویید بسیاری شهرها در دنیا هستند که چندین بار تغییر نام داد‌ه‌اند اما مطمئن باشید هیچ شهری به این اندازه نامش تغییر نکرده است. همین تغییر نام مداوم این شهر در کشور هلند باعث معروفیت آن شده است. شاید به دلیل همین تغییر نام باعث شود تصور کنید شهر لیووارد (Leeuwarden) ، لیوورت (Ljouwert) ، لیووادن (Liwwadden) باهم متفاوت هستند اما در اشتباه هستید و همه این‌ها نام پایتخت فرهنگی هلند در سال ۲۰۱۸، شهر لیوواردن هستند. جالب است بدانید احتمال دارد نام این شهر بازهم عوض شود. 

شهری در هلند که نامش ۲۲۵ بار تغییر کرده است+عکس

این شهر زیبا و تاریخی که مرکز استان فریسلند (Friesland) هلند است جاذبه‌های بیشماری دارد که بهتر است درباره آن‌ها بدانید. برای مثال میدان اولدهوفستر کرخوف (Oldehoofsterkerkhof) یا برج ناتمام دی اولدهوف (De Oldehove) که در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است و با دیدن آن ممکن است به یاد برج کج پیزا بیافتید. عجیب است که با وجود این همه سال این برج کج همچنان استوار مانده است. موزه ملی چینی و سرامیک پرنس سوف (Princessehof) که خانه‌ای بازسازی شده است و می‌توانید در آن نقاشی‌های پیکاسو و وسایلی از دوران طلایی امپراطوی مینگ مغولی را ببینید، یا همزمان از گشت و گذار در خانه کودکی نقاش هلندی و قرن بیستم، موریس اشر(MC Escher) که به نقاشی‌های معروف و هنر کاشی‌کاری زیبایش معروف است لذت ببرید. می‌توانید در این خانه آثار نقاشی او مانند  «نسبیت»، «آبشار» و «دستانی که نقاشی می‌کنند» را ببینید.

علاوه بر این ساختمان سیتی‌هال (city hall) یا «Gemeentehuis» نیز جایی جالب است. این مکان جایی است که هلندی‌ها برای اولین بار آوازه دزد دریایی معروفی با قدرت مافوق انسانی به نام گروت پیر (Grutte Pier) را شنیدند. بر طبق افسانه‌های محلی این دزد دریایی هر کسی غیر از فریسی‌ها (گروهی از مردم ژرمن هستند که در نواحی ساحلی کشورهای آلمان، دانمارک و هلند زندگی می‌کنند) را قصد داشت بکشد و از بین ببرد.

 هلند

یکی از جالب‌ترین و شاید عجیب‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر لیوواردن ساختمان نمایشگاه «Lân fan taal» است که در زبان فریسی به معنی «سرزمین زبان‌ها» شناخته می‌شود. خانه ای که میزبان هزاران زبان است. این ساختمان زیبا این روزها میزبان نمایشگاهی از برنامه‌هایی برای پایتخت فرهنگی اروپا است که توسط دولت هلند برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۶۷۲۰ زبان زنده به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود تا مردم با این زبان‌ها بیشتر آشنا شوند. در میان همه زبان‌هایی که در این نمایشگاه با ساختمان جالب و مدرنش معرفی می‌شوند، زبان فریسی به عنوان زبان اصیل هلندی و استان فریسلند معرفی خواهد شد. حال که صحبت از فرهنگ و تاریخ فریسلند و هلند است، زمان مناسبی برای پرده برداشتن از راز تعداد زیاد نام‌های شهر لیوواردن است. شهری که از قرن یازدهم تا به امروز نامش مدام عوض می‌شود. بالاخره نام این شهر کدام است؟ شهر لیوواردن، لیوادن (Liwwadden)، لیوورت ((Ljouwert، لیوارد ((Leaward، لیوف (Luwt) یا حتی لئوادیا ((Leoardia؟

در جریان برنامه فرهنگی که در این شهر در حال برگزاری است، مدیر اجرایی و تنظیم کننده برنامه‌های نمایشگاه سرزمین زبان‌ها می‌گوید:

ما در حال زنده نگه داشتن زبان‌های دنیا هستیم و هیچ جایی بهتر است شهر هزار نام، لیوواردن برای این کار نبود. شهر لیوواردن با تاریخچه زبانی مخصوص خودش و مردمی که به هر دو زبان قدیمی فریسی و هلندی صحبت می‌کنند و به هر دو زبان مسلط هستند. علاوه بر این شهر لیوواردن، شهری چند ملیتی است و جمعیت آن تقریبا از ۱۲۸ ملیت مختلف هستند و این خودش تبلیغی برای چند زبانه بودن این شهر است. نیمی از زبان‌های دنیا در حال فراموشی و انقراض هستند و همین دلیل خوبی برای برگزاری نمایشگاه و موزه سرزمین زبان‌ها یا همان « Lân fantaal» است.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار