بحران انسانی در اندونزی؛ وقوع ۳ زلزله و ۳۱۹ قربانی
کد خبر: ۱۱۷۷۹۱
تاریخ انتشار: 2018 August 10    -    ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

سه زمین لرزه شدید زمین در مدت یک هفته اخیر به طور پیاپی در جزیره لومبوک در شرق اندونزی به وقوع پیوست و آمار قربانیان در این منطقه که متراکم از جمعیت و مالامال از گردشگران خارجی را به 319 نفر افزایش داد تا یک بحران انسانی ایجاد شود.

درحالیکه اقدامات امداد رسانی در این جزیره که همسایه بالی است هنوز برای دو زمین لرزه پیشین کافی نبود مرکز زمین‌شناسی این کشور روز پنجشنبه از وقوع زمین لرزه شدید دیگری به قدرت 5.9 ریشتر خبر داد که سبب شد برای چندمین بار در عرض هفت روز بسیاری از ساختمان ها را دراین منطقه بر سر مردم آن فرو ریزد.

لومبوک از یکشنبه هفته گذشته تاکنون شاهد 355 پس لرزه بوده و همین امر سبب شده تا این منطقه روی آرامش در این مدت به خود نبیند.

اگرچه منابع دولتی در اندونزی آمار قربانیان زمین لرزۀ 6.9 ریشتری یکشنبه گذشته و دو زلزله پس از آن را در این جزیره 319 اعلام کرده اما برخی منابع محلی گزارش های غیر رسمی حاکی از کشته‌شدگان 347 نفر را اعلام می کنند.

باوجودیکه نگرانی ها در مورد بروز امواج سونامی در سواحل جزایر بالی ولومبوک در شرق اندونزی پس از این زلزله ها و پس لرزه های شدید آن قوت یافته اما کارشناسان مرکز زمین شناسی اندونزی می گویند این لرزش ها در مناطق خشکی است و بنابراین احتمال بروز سونامی را رد کرده اند.

علاوه براین، این جزیره که یکی از مقاصد اصلی سفرگردشگران خارجی در اندونزی است ، هزاران گردشگر سرگردان و هراسان از زلزله های پیاپی را غافلگیر کرده است.

درپی این فاجعه مهم زیست محیطی در اندونزی کاربران اندونزیایی در شبکه های اجتماعی با راه انداختن هشتگ ' سلامت “selamat” آرزوی آرامش برای این جزیره و درخواست کمک برای مردم و گردشگران آن کردند.

در یک هفته گذشته بسیاری از روستاهای این جزیره وسیع در خاموشی کامل به سر می برد و بیش از دو هزار گردشگر خارجی هراسان از این محل توریستی تخلیه شدند.

مسئولان جزیره لومبوک اعلام کردند آمار قربانیان با توجه به اینکه عملیات امداد و نجات ادامه دارد ، احتمالا افزایش خواهد یافت.

شبکه تلویزیونی مترو اندونزی گزارش داد تا روز گذشته مسئولان محلی از بی خانمان شدن افزون بر 156 هزار نفر خبر دادند اما وقوع زمین لرزه شدید سوم این اوضاع را بدتر خواهد کرد.

طبق این گزارش 270 هزار واحد مسکونی در این منطقه یا به طور کلی فروریخته و یا بخش هایی از آن تخریب شده و تاکنون یک هزار نفر مجروح به چادرهای امداد و نجات و یا مراکز درمانی منتقل شده اند.

عملیات امداد رسانی و ارائه موادغذایی و کمک های فوری برای زلزله زدگان این منطقه با کمک بخش هایی از ارتش اندونزی در حال انجام است.

لومبوک روز(29 جولای) هفتم مرداد با اولین زلزله پرقدرت 6.4 ریشتری لرزید که 17 کشته و دهها زخمی برجای گذاشت.

زمین لرزه دوم نیز با قدرت 6.9 ریشتر در عمق 31 کیلومتری در همین منطقه در روز یکشنبه هفته جاری به وقوع پیوست که اعلام شد پس از آن آمار قربانیان به 130 نفر افزایش یافت و زمین لرزه روز پنجشنبه با 5.9 ریشتر نیز برای سومین بار بر این فاجعه زیست محیطی دامن زد تا تعداد قربانیان 319 نفر گزارش شود.

اندونزی با بیش از 260 میلیون نفر جمعیت در خط کمربند آتش اقیانوس آرام قرار گرفته و همواره شاهد شدیدترین حوادث طبیعی در دریا و خشکی از جمله زلزله های مهیب است. 'سونامی' رخ داده در اقیانوس هند پس از زلزله ای مهیب در سال 2004 جان حدود 226 هزار نفر را در 13 کشور گرفت که 120 هزار نفر از آنان در اندونزی کشته شدند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار