سفر به گذشته در عمارت تاریخی باغ سپهدار قزوین
کد خبر: ۱۱۷۴۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 August 06    -    ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷
قزوین بدون شک یکی از دیدنی ترین شهرهای تاریخی ایران است، کافیست کمی به تاریخ و معماری علاقه داشته باشید تا این شهر تبدیل به مقصدی محبوب برای سفر شود. قزوین که روزگاری پایتخت صفوی بود بناهای تاریخی زیادی را از این دوران به یادگار دارد اما...

عمارت تاریخیبه گزارش «تابناک با تو»؛ قزوین عمارت های تاریخی زیادی را در خود جای داده که تماشای معماری آن ها یکی از بایدهای سفر به این شهر تاریخی ست. یکی از جذاب ترین عمارت های این شهر عمارت باغ سپهدار است که در باغی سرسبز قرار دارد و امروز به موزه کشاورزی تبدیل شده است. باغی که این عمارت در آن قرار دارد یکی از دیدنی ترین باغ های سطح شهر است و طراوت و آب و هوای خوبی دارد. اگر می خواهید از عمارت باغ سپهدار قزوین بیشتر بدانید در ادامه ما را همراهی کنید.

عمارت تاریخی

قزوین بدون شک یکی از دیدنی ترین شهرهای تاریخی ایران است، کافیست کمی به تاریخ و معماری علاقه داشته باشید تا این شهر تبدیل به مقصدی محبوب برای سفر شود. قزوین که روزگاری پایتخت صفوی بود بناهای تاریخی زیادی را از این دوران به یادگار دارد اما جاذبه هایش محدود به آن دوران نیست بلکه در سال های بعد هم بناهای زیادی به آن اضافه شد که امروز بعد از سال ها همچنان چون نگینی می درخشند و گردشگران را از نقاط دور و نزدیک ایران برای تماشا فرا می خوانند.

بدون شک عمارت های تاریخی بخشی از جاذبه های دیدنی قزوین را شکل می دهند، بناهایی که در دل هر کدام از آن ها داستان های زیادی درباره گذشته این شهر نهفته است این عمارات ها از نظر معماری آنقدر جالب توجه بوده اند که همگی بعد از مرمت به جاذبه های گردشگری تبدیل شده اند و بیشتر آن ها امروز محلی برای نگهداری اشیا و مجموعه های تاریخی اند. اگر سری به انتهای خیابان فلسطین غربی بزنید بنایی زیبا نظرتان را جلب می کند: عمارت باغ سپهدار قزوین، یکی از زیباترین بناهای این شهر است. عمارتی که در در دوران قاجار و در سال های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۷ هجری قمری برای یکی از رجال معروف به اسم محمد ولی خان سپهسالار تنکابی ساخته شد.

عمارت تاریخی

اگر در گذشته از دیگر بناهای قزوین هم دیدن کرده باشید حتما با تماشای معماری این ساختمان متوجه ی شباهت آن با کاخ چهل‌ستون و مهمانخانه ‌ی بزرگ قزوین می شوید، بناهایی که به ترتیب در دوره صفوی و قاجار ساخته شده اند و از جذاب ترین آثار تاریخی شهر به شمار می روند. آجر کاری هایی که برای نمای این عمارت استفاده شده جلوه خاصی دارد و جذابیتی ستودنی را برای بنا رقم زده است.

عمارت باغ سپهدار بنایی دو طبقه است که طبقه اول آن از راهرو، سالن مرکزی و چند اتاق ساخته شده است. در طبقه دوم این ساختمان تعدادی اتاق و یک تالار مستطیلی شکل دیده می شود. عمارت به شکل کوشک بنا شده، منظورمان از کوشک بنایی مستقل است که فضای پیرامون آن باز و مشجر است. ایوان این عمارت به صورت راهرویی است که در پیرامون بنا احداث شده است.

اضلاع شرقی و غربی عمارت شامل هفت ستون و اضلاع شمالی و جنوبی شامل پنج ستون است که زیبایی و جذابیت خاصی را به بنا داده اند. این را هم اضافه کنیم که ستون ها در تقاطع اضلاع مشترک اند. یکی از ویژگی های معماری این عمارت این است که بین کف عمارت با کف حیاط، اختلاف ارتفاع وجود دارد و کف عمارت بالاتر از کف حیاط است. این عمارت جذاب و زیبا در سال ۱۳۷۷ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

سفر به گذشته در عمارت تاریخی باغ سپهدار قزوین

در دوران جنگ جهانی اول این عمارت در اختیار نظامیان روس و انگلیس بود اما بعد از این دوران از آنجایی که تنکابنی بدهکاری مالیاتی داشت این عمارت به همراه بسیاری دیگر از اموال او توسط دولت تصرف شد. عمارت سال ها بدون رسیدگی رها شد و آسیب های زیادی دید تا اینکه بعد از مرمت های سال ۱۳۳۵ به اداره کشاورزی واگذار شد و به موزه کشاورزی تغییر کاربری داد.

 امروز در این عمارت ابزارهای قدیمی کشاورزی و دامپروری نگهداری می شود و گردشگران زیادی در بازدید از موزه از آن ها دیدن می کنند. از ادواتی که در این موزه به نمایش در آمده شامل گاوآهن، انواع داس، اره، تراکتور، خرمن‌ کوب و حوض‌های سنگی و … است. اگر می خواهید با فرهنگ کشاورزی در زمان های دور آشنا شوید این موزه فرصت مناسبی است تا آثاری را تماشا کنید که امروز دیگر چندانی کاربردی ندارد و جای خود را به وسایل جدیدتر و مدرن تر داده اند.

سفر به گذشته در عمارت تاریخی باغ سپهدار قزوین

رفتن به این خانه تاریخی نه فقط شما را با بخشی از تاریخ و گذشته قزوین آشنا می کند بلکه فرصت تماشای معماری جالب توجه عمارت سپهدار و همینطور گشت و گذار در باغی سرسبز را برایتان فراهم می کند. گردشگران زیادی مدتی در باغ این عمارت قدم می زنند و در کنار آن عکس های یادگاری جذاب می اندازند. حیاط با پیاده روهای زیبا، مسیرهای مناسبی برای قدم زدن دارد و درختان سرسبز و سربفلک کشیده ی آن هم فضای مناسبی را برای لذت بردن از طبیعت ایجاد کرده اند. اگر اهل موزه گردی هستید و از تماشای موزه های متفاوت لذت می برید بازدید از این موزه را به هیچ عنوان از دست ندهید و چند ساعتی وقت بگذارید و خودتان را به این عمارت تماشایی برسانید.

 

الی گشت

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
1
چقدر خوشگله
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار