مؤسسات غیرمجاز تشریفات عروسی چه می‌کنند؟
کد خبر: ۱۱۷۲۶۶
تاریخ انتشار: 2018 August 06    -    ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵

برخی‌ها هستند که تنها هدف‌شان برگزاری یک جشن ازدواج لوکس است. همینجاست که پای بنگاه‌های تشریفات عروسی یا «ودینگ‌پلنر»‌ها به میان می‌آید. ودینگ‌پلنر‌ها تخصص‌شان برگزاری مراسم عروسی آن هم کاملاً لوکس و مجلل است. این مؤسسات پرسنل پذیرایی مجرب، خوشامدگویی و بدرقه، نظافت، امنیتی، سرآشپز‌های شام و دسر و بادیگارد‌های حفاظتی برای تشریفات و ضیافت‌های لوکس را دارا هستند. فاکتور‌های چند صد میلیونی این مؤسسات غیرمجاز در حالی صادر و دریافت می‌شود که هیچ‌کس جلودار فعالیت‌های غیرقانونی آن‌ها نیست. چون می‌دانند غیرمجاز هستند، نه در فضای واقعی که پاتوقشان در صفحات مجازی است.
ودینگ پلنر‌ها مدعی هستند که با بهره‌مندی از روش‌های طراحی روز دنیا و به کار‌گیری نیرو‌های متخصص به شما کمک می‌کنند تا به ایده‌آل‌ترین مراسم خود برسید و از آن لذت ببرید و هزینه‌هایی هم که دریافت می‌کنند با توجه به نوع خدمات و سوابق‌شان متفاوت است. آن‌هایی که تهیه و اجرای کل مراسم از پیش از عروسی تا اتمام آن را به این مؤسسات می‌سپارند از ۳۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون بسته به سلیقه‌شان باید پرداخت کنند.


این مؤسسات پاتوق اصلی‌شان در شبکه‌های مجازی است؛ جایی که با انبوه عکس‌ها و فیلم‌ها مشتریان‌شان را وسوسه می‌کنند؛ توضیحات و پرسش‌های صفحات مجازی نشان از مشتریان زیاد این مؤسسات دارد؛ تعداد فالوور‌های اکثر این برگزارکنندگان به چند صد هزار نفر می‌رسد.

فیلم در حد هالیوود!
در گذشته با یک دوربین عادی تصویر روز عروسی ثبت می‌شد، اما این چیز‌ها کفاف عروسی‌های لاکچری را نمی‌دهد و باید یک تیم کارکشته متشکل از چندین متخصص در رشته‌های مختلف حاضر باشند تا یک فیلم سینمایی کامل از قبل و حتی بعد از عروسی ثبت کنند! تازه این فقط بخشی از ماجراست. اگر عروس و داماد چاق یا لاغری باشید و ندانید در چه حالت و فرمی درست مثل مدل‌ها به نظر می‌رسید، باید یک بازیگردان یا «استایلیست» هم شما را همراهی کند. این فرد نحوه ژست‌گرفتن صحیح را به شما یاد می‌دهد. قبل از فیلم‌گرفتن هم لباس های‌تان را چک می‌کند و می‌گوید که چه مدل لباسی بیشتر به شما می‌آید تا همان‌ها را استفاده کنید. فیلمبرداری هوایی با یک پهپاد کوچک از ارتفاع بالا هم دیگر از ملزومات اصلی است. نگران نباشید تمام این کار‌ها را ودینگ‌پلنر‌ها انجام می‌دهند!

در «نیس» خبری نیست؟
اما چرا برخی از این مؤسسات چند صدمیلیون فاکتور می‌دهند؟ جواب ساده است. آن‌ها شما را به آتن، مادرید یا سواحل «نیس» در جنوب فرانسه هم می‌برند و بخشی از فیلمبرداری آنجا صورت می‌گیرد. روز عروسی هم به شکلی حرفه‌ای و مدرن این فیلم برای میهمانان شما نمایش داده می‌شود.
جالب اینکه برخی از این مؤسسات می‌توانند چند سلبریتی مشهور را هم به عروسی شما بیاورند و دقایقی در کنار شما باشند تا میهمانان بیشتر شگفت‌زده شوند. این تشریفات آرایشگر‌های خاص را هم برای مراسم شما کنار گذاشته‌اند. آرایشگر‌هایی که مشتریان خاص خود را دارند و دسترسی به آن‌ها ساده نیست. اکثر مشتریان این آرایشگر‌ها یا فوتبالیست هستند یا هنرپیشه!
در کنار این‌ها آلبوم عکس‌های اسپرت، مارین و دیسرت هم به شما می‌دهند که شامل عکس‌هایی با لباس‌هایی غیر از لباس عروسی و دامادی در ژست‌های ورزشی، کنار دریا و محیط صحرایی و بکر از شما می‌گیرند. هرچه پول بدهید، خدمات می‌گیرید؛ می‌توانید شب عروسی در یک هتل پنج ستاره اقامت کنید و از تمام خدمات شنا و ماساژ و غیره‌اش بهره‌مند شوید. هم اقامت خارج از کشور و هم هتل‌های لوکس داخلی موجود هستند.
فریب غیرمجاز‌ها را نخورید. هزینه یک مهمانی معمولی با ۱۰۰ نفر مهمان، در استانبول حداقل ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. البته این نرخ‌ها مربوط به زمان دلار زیر چهارهزار تومان است! در این میان، رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی تهران معتقد است: «هزینه عروسی با پذیرایی متوسط ۳ تا ۳۵ میلیون تومان است و مردم نباید سراغ واحد‌های غیرمجاز و بدون‌پروانه بروند.» خسرو ابراهیمی‌نیا، با اشاره به اینکه کمتر از هزار تالار مجاز در کشور برای پذیرایی و تجهیز مجالس وجود دارد، گفت: «مؤسسات غیر‌مجاز عمدتاً خارج از شهر‌ها قرار دارند و آمار رسمی از آن‌ها در دسترس نیست.» وی با اشاره به اینکه اگر تبلیغات شبکه‌های اجتماعی آن‌ها خارج از عرف و شرع نباشد، مشکلی ندارد، قیمت نهایی مراسم را با توجه به هزینه‌های واحد‌های مجاز و خواسته‌های مشتری در ارتباط دانسته است. فعالیت غیرمجاز، تبعیض و ازدیاد فاصله بین فقیر و غنی در کنار مانور تجمل و اشرافی‌گری، تنها بخشی از مفاسد فعالیت بدون مزاحم ودینگ پلنرهاست.

 

روزنامه جوان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار