علل اسهال صبحگاهی و درمان آن
کد خبر: ۱۱۶۸۳۲
تاریخ انتشار: 2018 August 05    -    ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
اکثر افراد جامعه در بعضی موارد اسهال صبح را تجربه می کنند. اسهال گاه به گاه ممکن است نشانه ای از بیماری موقت یا نتیجه سبک زندگی شان باشد. با این حال، داشتن اسهال صبحگاهی به طور منظم ممکن است نشانه ای از یک وضعیت اساسی باشد.

علل اسهال صبحگاهی و درمان آن

  اختصاصی «تابناک باتو»؛ برخی از افراد هر روز صبح و قبل از این که وعده صبحانه را مصرف کنند، دچار اسهال صبحگاهی می شوند. گاهی حرکت روده ای به قدری زود رخ می دهد که حتی قبل از این که از خواب سیر شوند، خوابشان را دچار اختلال می کند. اسهال در صبح معمولا جای نگرانی ندارد و افراد زیادی وجود دارند که از این عارضه رنج می برند. در حالی که اسهال صبحگاهی همیشه نشان دهنده مشکل خاصی در بدن نیست. اما گاهی با بیماری های دستگاه گوارش همراه است. به عنوان مثال بیماری التهابی روده (IBD) و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می توانند عاملی برای ایجاد اسهال در صبح باشند.

اسهال صبحگاهی وضعیتی است که هر روز صبح بعد از بیدار شدن، در اثر حرکتی ضروری برای گردش روده ایجاد می شود. در این وضعیت بیمار معمولا مدفوع سست و آبدار را دفع می کند. این فشار ممکن است در ساعات صبح باعث اختلال خواب شود.

علل اسهال صبحگاهی و درمان آن

در اینجا برخی از عاداتی که مسبب اسهال صبحگاهی می شود، برایتان یادآور می شویم.

سیگار کشیدن: نیکوتین می تواند مدفوع شل ایجاد کند و در صورتی رخ می دهد که فرد قبل از خواب یا بعد از بیدار شدن استعمال دخانیات داشته باشد.
مصرف بیش از حد الکل: الکل همچنین می تواند باعث مدفوع شل شود. اسهال صبح ممکن است ناشی از نوشیدن بیش از حد الکل در شب قبل باشد.
Snacking نیمه شب: اسهال صبح ممکن است به دلیل بلند شدن در شب برای خوردن یا snacking قبل از خواب ایجاد شود.
خوردن قهوه بیش از حد: کافئین باعث افزایش حرکت روده می شود. قهوه بیش از حد ممکن است باعث اسهال صبحگاهی شود.
خوردن زیاد صبحانه: بعد از بیداری یک صبحانه زیاد از حد ممکن است روده بیش از حد را تحریک کند، که ممکن است باعث اسهال شود.
مصرف دارو: داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها می تواند باعث اسهال صبحگاهی شود.

شرایط موقت

شرایط موقت که ممکن است باعث اسهال صبحگاهی شوند عبارتند از:

مسمومیت غذایی: اسهال صبح ممکن است از طریق خوردن غذای مانده و یا آلوده شده توسط باکتری ها ایجاد شود.
ویروس: یک ویروس مانند آنفلوآنزا ممکن است باعث اسهال صبحگاهی شود.
عفونت باکتریایی: عفونت باکتریایی ممکن است باعث اسهال صبحگاهی شود.
بارداری: اسهال صبح ممکن است پاسخ به تغییر سطح هورمون ناشی از حاملگی باشد.
استرس روانی: هنگامی که یک فرد در معرض استرس یا اضطراب قرار می گیرد، می تواند باعث تحریک روده شود که می تواند باعث اسهال صبحگاهی شود.
کم آبی: کم آبی ناشی از عدم تعادل الکترولیت هاست. عدم تعادل الکترولیتی می تواند روده را تحریک کند و باعث اسهال شود، زیرا الکترولیت ها غشاهای سلولی را کنترل می کنند و سیگنال های الکتریکی را انتقال می دهند که موجب انقباض عضلات می شود.



علل اسهال صبحگاهی و درمان آنشرایط مزمن

شرایط مزمن که ممکن است باعث اسهال صبحگاهی شوند عبارتند از:

سندرم روده تحریک پذیر (IBS): یکی از علل اصلی اسهال صبح، IBS است. استرس روانشناختی و غذاهای خاص ممکن است باعث آن شود، اما علت دقیق IBS ناشناخته است؛ هرچند در یک مطالعه رابطه بین اضطراب، افسردگی و IBS پیدا شده است.
بیماری التهابی روده (IBD): در شرایط مختلفی است که موجب التهاب در روده می شود. شرایط شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است.
آلرژی: حساسیت غذایی، ممکن است باعث تحریک روده شود، که منجر به اسهال صبحگاهی شود. آلرژن های غذایی مشترک شامل بادام زمینی، گندم، تخم مرغ، لبنیات و میوه ها هستند.

درمان اسهال صبحگاهی

اما همه اینها در حالی است که فرد می تواند برخی تغییرات را در سبک زندگی اش انجام دهد تا این تحریکات کاهش یابد.

اگر آلرژی باعث ایجاد اسهال صبحگاهی شود، بهترین راه برای جلوگیری از بروز این بیماری، قطع هر نوع غذای تحریک کننده از رژیم غذایی است.

علائم IBS، علاوه بر اسهال صبحگاهی، عبارتند از:

نفخ
گرفتگی معده
گاز
یبوست
وجود مخاط در مدفوع

نشانه های IBD، علاوه بر اسهال صبحگاهی، عبارتند از:

دل درد
کاهش وزن
خستگی
خون در مدفوع

یک پزشک می تواند تعیین کند، آیا فرد IBS یا IBD دارد یا نه. درمان برای هر شرایط به شرح زیر است؛
درمان IBS
درمان های IBS عبارتند از؛

داروهای ضد افسردگی: داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای یک درمان مؤثر برای علائم IBS است، به رغم اینکه برای این منظور طراحی نشده است. مانند ایمی پرامین (Tofranil) و desipramine (Norpramin) هستند.
داروهای آنتی کولینرژیک: این داروها ممکن است اسپاسم هایی را که باعث اسهال می شوند، کاهش دهد. یک مثال از داروهای آنتی کولینرژیک dicyclomine (بنتیل) است.
داروهای ضد اسهال: داروهای غیر تجویزی مانند لوپرامید (Imodium) نیز ممکن است کمک کند.

درمان های IBD
داروهای ضد التهابی برای IBD

کورتیکواستروئیدها
آمینوسالیسیلات ها
داروهای ضد التهابی
تغییرات غذایی نیز به مدیریت IBD کمک می کند. مطالعات 2017 نشان داد که پیگیری auto immune protocol (AIP) که شامل حذف مواد غذایی خاص است، می تواند به کنترل علائم IBD کمک کند.

علل اسهال صبحگاهی و درمان آن

پیشگیری

به طور مشابه با بسیاری از شرایط دیگر، اسهال صبحگاهی افرادی که شیوه زندگی سالم دارند و به خوبی غذا می خورند و مرتب ورزش می کنند، کمتر درگیر می کند.

ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی برای کاهش تحریکات روده، مانند کاهش مصرف سیگار یا کاهش مصرف نوشیدنی های محرک، راه خوبی برای پیشگیری از اسهال صبحگاهی است. همچنین یوگا، مدیتیشن و در حال اجرا همه راه های موثر برای کاهش اثر استرس در ذهن و بدن است.

محدود کردن مصرف غذاهایی مانند؛

نوشیدنی های گازدار
غذاهای ادویه دار
میوه خام
غذاهای نشاسته ای حاوی گلوتن
غذاهای حاوی FODMAPS، فروکتوز یا لاکتوز که انواع شکر هستند

عوارض جانبی

داشتن اسهال می تواند باعث کم آبی شود. این می تواند افراد سالخورده، کودکان و کسانی که شرایط اساسی دارند به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد.

خوردن مقدار زیادی از مایعات برای جلوگیری از کمبود آب ضروری است. مسمومیت غذایی باعث افزایش خطر ابتلا به کم آبی می شود. در اغلب موارد اسهال های صبحگاهی موقت هستند و به زودی بهبودی می یابند، ولی اگر اسهال برطرف نشود، باید به پزشک مراجعه شود. بیماری زمینه ای IBS یا IBD میتواند باشد که متناسب با علت درمان میشوند. اگر علت مسمومیت غذایی باشد، افراد در معرض خطر کم آبی هستند. در صورت رفع نشدن علايم مراجعه به پزشک توصیه می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار