فواید سس تند برای سلامتی
کد خبر: ۱۱۶۵۸۴
تاریخ انتشار: 2018 July 29    -    ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴

سس تند از ترکیب انواع فلفل های تند تهیه می‌شود. این فلفل ها مانند اکثر غذاهای گیاهی شامل موادی هستند که می تواند برای سلامتی مفید باشد. یک ترکیب فعال به نام کاپسایسین در فلفل وجود دارد که آن را تند می کند و برای سلامتی مفید است. تحقیقات نشان داده که کاپسایسین اثر آنتی اکسیدانی دارد، متابولیسم را افزایش می دهد و در پیشگیری از بیماری ها موثر است.

پیشگیری از دیابت

زمانی که افراد از مواد غذایی حاوی کاپسایسین استفاده می کنند، سطح انسولین آنها کاهش می یابد که این عامل باعث پیشگیری از دیابت نوع دوم میشود.

کاپسایسین علاوه بر این که قابلیت پایین آوردن قند خون و سطح انسولین را دارد، به کاهش تشکیل چربی‌ ها در دیواره‌ های سرخرگی و جلوگیری از تشکیل لخته‌ های خونی هم کمک می کند.

کنترل وزن

سس تند متابولیسم بدن را ساعت ها پس از خوردن غذا افزایش می دهد که این امر می تواند وزن را کنترل کرده و از چاقی جلوگیری کند.

فلفل در واقع از وزنتان نمی کاهد. در بررسی هایی که سال 2013 بر روی برخی حیوانات انجام گرفت نشان داده شده که وعده های غذایی همراه با سس تند سطح گرلین (هورمونی که محرک گرسنگی است) را کاهش داده و در مقابل، سطوح هورمونی که اشتها را کاهش می دهد را افزایش می دهد. با تند کردن غذا کالری کمتری دریافت می کنید و بهتر می توانید وزنتان را کنترل کنید.

آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و C ترکیباتی طبیعی هستند که ممکن است از برخی آسیب های سلولی جلوگیری کرده یا آنها را به تاخیر بیندازید. آنتی اکسیدان ها همچنین استرس اکسیداتیو که عامل مهمی در بالا رفتن سن است را کاهش می دهد. علاوه بر این خوردن وعده ی غذایی سرشار از آنتی اکسیدان خطرات بیماری های خاص را کاهش می دهد.

سس تند منبع ویتامین C است که برای تولید کلاژن، پروتئینی که به بهبود جراحات و رشد مو کمک می کند لازم است. سس تند همچنین حاوی ویتامین A، فولات، منیزیم و پتاسیم است.

تاثیر سس تند در لاغری

غذاهای تند می ‌توانند برای کم کردن اشتها و کمک به کاهش وزن استفاده شوند، زیرا بعد از سوختن دهان ‌تان به ‌دلیل تندی غذا، ترجیح می ‌دهید از غذا خوردن دست بکشید. سس تند سطح هورمون لپتین را که وظیفه سرکوب اشتها را دارد، بالا می ‌برد.

وقتی سس تند می خوریم چه اتفاقاتی برای بدن می‌ افتد؟

سس تند می‌تواند در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر زیادی روی بدن و سلامتی شما داشته باشد:

  • گیرنده‌ های درد زبانتان تحریک می‌ شوند.
  • دمای درونی بدنتان افزایش می ‌یابد.
  • روحیه شما بهتر می‌ شود.
  • ضربان قلب شما افزایش می ‌یابد.
  • دهانتان آب خواهد افتاد.
  • شاید سوزش معده را تجربه کنید.
  • آلرژی فصلی شما رفع می ‌شود.
  • رژیم غذایی شما موفقیت ‌آمیزتر خواهد بود.
  • احتمالا فشار خونتان کاهش می ‌یابد.
  • عمر طولانی ‌تری خواهید داشت.

احتیاط

سس تاباسکو از سس های تند حاوی سرکه است که اسید زیادی دارد. مصرف زیاد مواد غذایی اسیدی می تواند منجر به اسیدوز (کم شدن PH خون) شود که در صورت عدم درمان عاملی خطرناک به شمار می آید. سس تند همچنین حاوی نمک است که نباید به مقدار زیاد مصرف شود. مصرف زیاد سدیم سبب افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری های قلبی می شود. اگر از سس تند زیاد استفاده می کنید به ترکیبات بکار رفته در آن توجه کنید.

به منظور کاهش خطر فشار خون و بیماری های قلبی، باید مصرف سدیم را به کمتر از 1500 میلی گرم در روز محدود کنید. یک بسته سس تند فست فود حاوی حدود 45 میلی گرم سدیم است. اگر از این سس ها زیاد استفاده کنید به غذایی که خودش سدیم بالایی دارد مجدداً سدیم اضافه کرده اید.

فواید دیگر فلفل

هزاران نوع فلفل تند وجود دارند که ارزش های مغذی زیادی دارند. فلفل سبز استفاده کنید. یک وعده از این فلفل به اندازه نصف یک فنجان حاوی کالری، قند و عاری از کربوهیدرات است. همچنین حاوی مواد مغذی کم چرب و بدون کلسترول است.

فلفل از مقادیر بسیار زیاد ویتامین C برخوردار است. ویتامین C با متابولیسم سریع، بهبود بافت های شناختی، تکامل حیات انتقال دهنده های عصبی، عملکرد ایمنی، بهبود جراحات و جذب آهن مرتبط است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که رادیکال های آزادی را که می توانند وارد سلول شده و به آن آسیب برسانند را نابود می کند. این ویتامین برای سلامت پوست، دندان و استخوان مفید بوده و به پاکسازی پوست کمک می کند.

فلفل های تند حاوی کارتنوئید (ویتامین A)، فلاونول ها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که همگی برای سلامت مفیدند و از مزیت هایی همچون ضد پیری، ضد التهاب بودن، حفاظت از DNA و کاهش فشار خون برخوردارند.

همچنین فلفل های تند خواص ضد درد دارند و اغلب در ترکیب پماد های ضد درد از آنها استفاده می شود

منبع: برترین‌ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار