نکات مراقبتی برای پوستهای کک و مک دار
کد خبر: ۱۱۶۲۴۹
تاریخ انتشار: 2018 July 27    -    ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کک و مک یکی از عارضه‌های شایع پوستی است که طبق برخی از معیارهای زیبایی می‌تواند مشکل ساز باشد اما به طور کلی کک و مک یک پدیده پوستی طبیعی است و تفاوت چندانی با خال ندارد و در نتیجه نیاز به درمان هم ندارد.

نکات مراقبتی برای پوستهای کک و مک دارکک و مک یکی از عارضه‌های شایع پوستی است که طبق برخی از معیارهای زیبایی می‌تواند مشکل ساز باشد اما به طور کلی کک و مک یک پدیده پوستی طبیعی است و تفاوت چندانی با خال ندارد و در نتیجه نیاز به درمان هم ندارد. طبق معیارهای جدید حتی کک و مک می‌تواند عامل زیباتر شدن پوست شما هم باشد و جذابیتی خاص به آن بدهد. اما مشکلی که در مراقبت از پوست‌های دچار کک و مک وجود دارد تشدید آن‌ها در فصل تابستان و تابش نور خورشید است که می‌تواند دردسرساز باشد. شما با مراقبت‌های درست می‌توانید از تشدید و پررنگ شدن کک و مک‌ها جلوگیری کنید و پوستی صاف‌تر و شاداب‌تر داشته باشید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شمار خواهیم گفت که چطور در تابستان از پوست دچار کک و مک درست مراقبت کنید تا هم زیبایی پوست شما حفظ شود و هم کک و مک‌ها تشدید نشوند و به عارضه پوستی جدی‌تری دچار نشوید.

اگر به کک و مک دچار هستید

کک و مک نوعی فعالیت اضافی در ملاتونین پوست است که در نژاد سفید و اروپایی شایع‌تر است اما افراد نژادهای دیگر هم ممکن است به آن دچار شوند که کاملا طبیعی بوده و ریشه ژنتیکی دارد. افراد معمولا با کک و مک به دنیا نمی‌آیند بلکه از سنین خردسالی این لکه ها روی صورت و بدن آن‌ها پدیدار می‌شود. دو عامل گرما و نور خورشید در پدیدار شدن این لکه‌ها موثر هستند اما این به معنای آن نیست که کک و مک چیز بدی است. این پدیده به هیچ عنوان خطرناک نیست و تنها مشکلی که می‌تواند ایجاد کند از نظر زیبایی است و زیبایی هم یک امر کاملا سلیقه‌ای و نسبی است. البته ذکر این نکته هم ضروری است که افراد مستعد کک و مک بیشتر در معرض خطر ابتلا به آفتاب سوختگی و سرطان پوست قرار دارند و باید بیشتر از پوست خود مراقبت کنند.

نکات مراقبتی برای پوستهای کک و مک دار

اگر به کک و مک دچار هستید فراموش نکنید که این پدیده بخشی از شما است، همان طور که دست و پای شما بخشی از شما است. پس لازم است که آن را بپذیرید و برای درمان‌های بیهوده و پرضرر اقدام نکنید. در واقع تعداد بسیار کمی از پزشکان متخصص درمان‌های لایه برداری و روش‌های دیگر برای حذف کک و مک را توصیه می‌کنند و برای شما نیز ضرورتی وجود ندارد که این درمان‌ها را دنبال کنید. حتی پوشاندن کامل و هرروزه این لکه‌ها با مواد آرایشی هم توصیه نمی‌شود چون کک و مک می تواند نشانه سلامتی، شادابی و زیبایی پوست شما باشد. شما می‌توانید با مراقبت صحیح کک و مک‌های خود را زیبا و تروتمیز نگه دارید و آن‌ها را به نشانه‌ای خاص از زیبایی استثنایی خود تبدیل کنید. در ادامه چند نکته مهم را در این مورد بیان خواهیم کرد.

نکات مراقبتی برای پوستهای کک و مک دار

برای مراقبت از پوست دارای کک و مک آن را خنک نگه دارید

گفتیم که دو عامل اصلی در تشدید و ایجاد کک و مک‌ها، گرما و نور خورشید هستند پس اگر می‌خواهید کک و مک‌های شما بیشتر و تیره‌تر نشوند باید تا حد ممکن از گرما و نور خورشید اجتناب کنید. تا مدتی قبل تصور می‌شد تنها عامل به وجود آورند کک و مک نور خورشید است در حالی که امروزه ثابت شده اثر گرما در این مساله بسیار بیشتر از تابش مستقیم نور خورشید است. خنک نگه داشتن پوست یک راه حل مناسب برای مراقبت از پوست مستعد کک و مک در تابستان است چون در تابستان گرما همه جا در کمین شما است و همین مساله می‌تواند کک و مک‌ها را تشدید کند. در این فصل تا حد ممکن از انجام ورزش‌های سنگین، رفتن به سونا و هر کاری که باعث ملتهب شدن و قرمز شدن پوست می‌شود اجتناب کنید چون ملتهب شدن و قرمز شدن پوست می‌تواند سلول‌های رنگدانه‌ای را بیدار کرده و وادار به فعالیت کند و به همین سادگی کک و مک‌های جدید به وجود آیند. برای خنک کردن پوست می‌توانید به محض احساس حرارت در صورت از آب سرد کمک بگیرید و یا یک شیء سرد مثل بطری آب را روی صورت خود قرار دهید، یک ماسک ژلی خنک کننده هم می‌تواند اثر مثبتی در پیشگیری از التهاب و گرم شدن صورت داشته باشد.

نکات مراقبتی برای پوستهای کک و مک دار

از قرار گرفتن مداوم زیر تابش نور خورشید اجتناب کنید

همان طور که گفتیم افراد مستعد کک و مک پوست حساس‌تری دارند و باید بیشتر از پوست خود به خصوص در فصل تابستان مراقبت کنند. پس فراموش نکنید که شما با افراد عادی تفاوت دارید و نمی‌توانید حمام آفتاب بگیرید و یا بدون پوشش مناسب زیر تابش نور خورشید راه بروید. تا حد ممکن سعی کنید از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید و لباس پوشیدن و آستین بلند پوشید و همه قسمت‌های بدن خود را که ممکن است در معرض نور خورشید باشند با پوشش مناسب بپوشانید. کلاه آفتابگیر شاید یکی از لوازم ضروری برای افرادی باشد که مستعد کک و مک هستند پس بهتر است یکی از این کلاه‌ها را تهیه کنید و در فصل تابستان همیشه همراه خود داشته باشید تا به کک و مک‌های جدید و تیره رنگ دچار نشوید.

اگر مستعد کک و مک هستید از آنتی اکسیدان‌ها بیشتر استفاده کنید

برای کسانی که به این عارضه دچار هستند استفاده از آنتی اکسیدان‌ها یک ضرورت است. پس اگر مستعد کک و مک هستید و قصد دارید محصولاتی برای مراقبت از پوست خود تهیه کنید بهتر است سراغ ویتامین C بروید. این ماده با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی خود می‌تواند از پوست شما در مقابل عوامل محیطی آسیب زا مراقبت کند و از تشدید و تیره شدن کک و مک‌ها جلوگیری کند. یک سرم ویتامین C با فرمولاسیون مناسب می‌تواند سلول‌های ملانین را سرکوب کرده و کک و مک‌های شما را در شکل فعلی خود حفظ کند. به دنبال سرم‌هایی باشید که حاوی ترکیباتی مثل اسید L-Ascorbic و تتراهگزیل دسیل اسکوربات باشند. این دو ترکیب انواع موثری از ویتامین C هستند که اگر خاصیت ضدآفتاب و SpF کافی هم در ترکیبات آن‌ها وجود داشته باشند به طور کامل از پوست شما در مقابل عوامل آسیب زا مراقبت خواهند کرد. این محصولات را دو بار و حتما در روز استفاده کنید تا تاثیر آن را به خوبی مشاهده کنید.

برای مراقبت از کک و مک لایه برداری ملایم را جدی بگیرید

بهترین روش برای پیشگیری از تغییر رنگ پوست، لایه برداری منظم و ملایم است چون سلول‌های مرده سطح پوست می‌توانند رنگدانه‌های بیشتری را در خود نگه دارند و همین مساله باعث تیره شدن کک و مک‌های شما می‌شود. اما اگر لایه برداری را به روش مناسب و با ملایمت کافی انجام دهید از بروز این حالت جلوگیری خواهید کرد. روش‌های مختلفی برای لایه برداری ملایم پوست وجود دارد مثل استفاده از اسیدها، پیلینگ در منزل، اسکراب‌های ملایم، درماپلنینگ و براش‌های لایه بردار با تکنولوژی صوتی که بسته به شرایط خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید اما فراموش نکنید که لایه برداری شیمیایی و شدید می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و نسبت به تابش نور خورشید حساس‌تر کند و باعث به وجود آمدن کک و مک‌های جدیدتر و تیره‌تر شود.

ضدآفتاب را به اولویت اول خود در مراقبت از پوست تبدیل کنید

تابش نور خورشید یکی از عوامل اصلی در ایجاد کک و مک است و تا زمانی که از پوست خود در مقابل این عامل محافظت نکنید احتمال بیشتر شدن و تیره شدن کک و مک‌ها وجود دارد. استفاده از ضدآفتاب یک روش ساده و کاملا موثر برای محافظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید است و شما باید در تمام طول سال، حتی در روزهای ابری هم از ضدآفتاب با SPF کافی استفاده کنید و آن را هر ۹۰ دقیقه یک بار تجدید کنید و ر استفاده از آن خساست به خرج ندهید. فراموش نکنید که کک و مک‌ها زیبا هستند اما لکه‌های ناشی از پیری پوست خیر، فرق این دو نوع لکه را می‌توان با یک اصل ساده تشخیص داد، کک و مک‌ها در تابستان تیره‌تر و در زمستان روشن‌تر می‌شوند در حالی که سایر لکه‌های پوستی این شرایط را ندارند.

مجله قرمز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار