تاثیر «سیگار» در بروز بیش از ۵۰ نوع سرطان
کد خبر: ۱۱۶۰۸۲
تاریخ انتشار: 2018 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران گفت: سیگار در بیش از ۵۰ نوع سرطان تاثیرگذار است؛ یکی از عواملی که سبب شیوع بیماری‌های خود ایمنی شده است نیز مصرف دخانیات از قبیل: سیگار است.

عبدالرحمان رستمیان فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در ششمین سمپوزیوم و سومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار اظهار کرد: تغذیه مناسب در موضوع خودمراقبتی مسئله‌ی مهمی است. وقتی پیامد‌های تغذیه ناسالم را در جامعه می‌بینیم متوجه آمار بالای چاقی می‌شویم که نداشتن تغذیه ناسالم و فعالیت فیزیکی باعث بروز آن شده است.

ریس ششمین سمپوزیوم و سومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار افزود: پیامد‌های دیگر خودمراقبتی بیماری‌هایی هستند که امروزه شیوع زیادی پیدا کرده‌اند. مثلا بیماری دیابت اگرچه بعضا دارای زمینه‌های ارثی است، اما عوامل دیگری مانند تغذیه و فعالیت فیزیکی کافی وجود دارند که می‌توانیم با تغییر آن‌ها روند ابتلا به دیابت را کاهش دهیم.

این فوق تخصص روماتولوژی گفت: شیوع سرطان‌ها نیز در جامعه مشهود است که این‌ها پیامد یک رفتار غلط است. می‌بایست عواملی را که می‌شناسیم و می‌توانیم در آن مداخله کنیم را کنترل کنیم. سیگار در بیش از ۵۰ نوع سرطان تاثیرگذار است؛ یکی از عواملی که سبب شیوع بیماری‌های خودایمنی شده است نیز مصرف دخانیات از قبیل: سیگار است. ما پیامد‌های این رفتار‌های غلط را در جامعه مشاهده می‌کنیم و تصحیح این رفتار هم یک زمان خاصی می‌خواهد. زیرا افراد فقط زمانی که بیمار می‌شوند به پزشک مراجعه می‌کنند، ولی زمان تصحیح این رفتار قبل از بیماری است.

رستمیان ادامه داد: در کشور ما سطح خود مراقبتی پایین است و متاسفانه این آموزش‌ها در ارگان‌های تاثیرگذار نظیر ادارات و آموزش و پرورش کمتر دیده می‌شود. هنگامی که کسی بیمار می‌شود بیشتر توجهات به درمان آن است و کمتر به نحوه آموزش آن توجه می‌شود. از جمله پیامد‌های عدم خودمراقبتی بیماری‌های غیرواگیر هستند که هزینه‌های زیادی را برای بیمار و خانواده اش به دنبال دارد.

رستمیان اظهار کرد: مشاوره‌ها و سیاستگذاری‌ها شکل دیگر خودمراقبتی‌ها هستند. به عنوان مثال ما دو سوم معلولیت‌ها را با مشاروه‌ها و آزمایش‌های پیش از ازدواج می‌توانیم کاهش دهیم. در گذشته بخش خون بیمارستان‌ها از بیماران تالاسمی پر بود، اما امروزه ما تالاسمی ماژور کم شده است. اکنون نیز حدود ۱۰ سال است که در حال پیشگیری از هایپوتیرئید هستیم که منجر به جلوگیری از معلولیت‌های ذهنی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های جدی ما در حوزه دخانیات، عوارض و مالیات پایین سیگار است؛ گفت: در بسیاری از کشور‌ها به افراد سیگاری پوشش بیمه‌ای تعلق نمی‌گیرد. به همین دلیل سیاستگذاری‌ها می‌تواند محیط امنی را برای مردم جامعه ایجاد کند.

رستمیان در آخر گفت: در این سمپوزیم افرادی شرکت می‌کنند که بتوانند اطلاعات مربوط به نحوه‌ی خودمراقبتی را به مردم آموزش دهند. هدف ما این است که مردم به حدی آگاه شوند که کمتر بیمار شوند و به خصوص بتوانیم سن سالمندی سالم را بالاتر ببریم. امید به زندگی در کشور‌های توسعه یافته بالاتر است و بعضا تا سن ۸۰ سالگی مراقبت‌های پزشکی کمتری نیاز دارند، ولی متاسفانه در ایران اغلب سنین سالمندی افراد با ناتوانی همراه است.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار