چه چیزی باعث تورم واژن می شود؟
کد خبر: ۱۱۶۰۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 July 29    -    ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
واژینیت؛
تورم واژن می تواند موجب احساس ناراحتی باشد، اما اغلب جدی نیست و به ندرت بیماری شدیدی را نشان می دهد. افراد مبتلا به تورم واژن اغلب فکر می کنند، عفونت مخمری دارند، ولی این تنها یکی از احتمالات است. تورم واژینال می تواند به علت آلرژی، عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs)، کیست ها یا مقاربت غیر اصولی باشد که بسته به هر یک درمان متفاوت است.

چه چیزی باعث تورم واژن می شود؟

چه چیزی باعث تورم واژن می شود؟اختصاصی «تابناک باتو»؛ تورم واژن می تواند موجب احساس ناراحتی باشد، اما اغلب جدی نیست و به ندرت بیماری شدیدی را نشان می دهد. افراد مبتلا به تورم واژن اغلب فکر می کنند، عفونت مخمری دارند، ولی این تنها یکی از احتمالات است. تورم واژینال می تواند به علت آلرژی، عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs)، کیست ها یا مقاربت غیر اصولی باشد که بسته به هر یک درمان متفاوت است.

در اینجا چهارده علت احتمالی تورم واژن همراه با درمان های پیشنهادی آمده است.

1. آلرژی

واکنش آلرژیک می تواند موجب بروز التهاب شود. واژن بخش مهمی از بدن است و ممکن است به مواد موجود در محصولات مراقبت بهداشتی واکنش نشان دهد. مانند؛

صابون، لوبریکانت ها، ژل شستشوی واژن، تامپون ها و پد، مواد ضد بارداری واژینال
لوسیون بدن و کرم و کاندوم لاتکس

تورم ممکن است در پاسخ به یک محصول جدید ظاهر شود، اما محصولی که بدن با آن آشنایی دارد نیز می تواند باعث واکنش آلرژیک شود. اگر یک فرد مظنون به حساسیت به یک محصول خاص باشد، باید استفاده از آن را متوقف کرده و با پزشک متخصص مشورت کند.

2. تحریک

حتی اگر آلرژی وجود نداشته باشد، ممکن است بدن در تماس با محصولات خاص واکنش نشان دهد. حتی مواد شیمیایی رایجی که به طور گسترده استفاده می شود ممکن است موجب تورم واژینال شود.

رایحه های شیمیایی اغلب دلیل تحریک شناخته می شوند. آنها را می توان در بسیاری از محصولاتی یافت که با واژن ارتباط دارند، از جمله: پودر لباس شویی، عطرها، کاغذ توالت، ژل شستشوی بدن، شامپو و صابون.

برخی از انواع پارچه ها نیز ممکن است باعث تحریک و تورم واژن شود. به طور خاص، لباس توری یا پلی استر ممکن است پوست را تحریک کند. گاهی اوقات برش لباس زیر مسئول تورم است. رشته های نازک یا رشته های G ممکن است لابیا ها را به طور کامل پوشش ندهد، که ممکن است باعث ایجاد اصطکاک اضافی در ناحیه واژینال در طول روز شود و تورم به دنبال داشته باشد.

چه چیزی باعث تورم واژن می شود؟

3. مقاربت غیر اصولی

مقاربت جنسی می تواند موجب بروز واژینیت شود. اگر واژن به اندازه کافی روان نباشد، اصطکاک اضافه شده ممکن است منجر به ناراحتی یا درد در هنگام رابطه جنسی و تورم واژن پس از زایمان شود.
مقاربت غیر اصولی همچنین می تواند بافت واژن را پاره کرده و فرد را در معرض خطر بیشتر عفونت ها قرار دهد. در این صورت باید زمان آمادگی قبل از آمیزش طولانی تر باشد یا از لوبریکانت ها استفاده شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) میتواند باعث کاهش درد شود.

4. کیست های مجرای گارتنر

این مجاری در جنین ها زمانی تشکیل می شوند که اندام های ادراری و جنینی در حال رشد هستند و معمولا پس از تولد ناپدید می شوند. اگر بخشی از این کانال باقی بماند، به عنوان یک کانال Gartner شناخته می شود. بافت باقی مانده ممکن است به دیواره واژن متصل و به یک کیست تبدیل شود.

کیست های مجرای گارتنر بی خطر هستند، اما هنگامی که رشد می کنند، می توانند مشکل ساز شوند. کیست مجرای گارتنر ممکن است باعث عفونت یا ایجاد درد و تورم در واژن شود.

درمان پیشنهادی جراحی است و هنگامی که کیست از بین رفت، علائم نیز باید کاهش یابد.

5. کیست های بارتولین

غدد Bartholin در اطراف واژن باز میشوند. آنها رطوبت را ترشح و به لغزندگی محیط کمک می کنند.

وجود کیست در یکی از این غدد ممکن است تا زمانی که عفونی نشده، بی علامت باشد، در حالیکه آبسه ممکن است شکل بگیرد. همچنین پوست در اطراف واژن ممکن است ملتهب و دردناک باشد. در برخی موارد ممکن است احساس سوزش یا خونریزی وجود داشته باشد.

اگر کیست یا آبسه کوچک باشد، ممکن است به خودی خود تخلیه شود. یک حمام گرم ممکن است به کاهش درد کمک کند و داروهای بدون نسخه می توانند درد و تورم را کاهش دهند.

در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها، درناژ یا جراحی برای حذف کیست را تجویز کند.

6. سلولیت

سلولیت یک عفونت باکتریایی از لایه های داخلی پوست است که ممکن است سبب ایجاد تورم، قرمز و ناراحتی شود. زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها وارد یک زخم شوند، مانند ایجاد زخم در هنگام شیو کردن ناحیه تناسلی.

تمیز کردن زخم به طور مرتب برای مبارزه با عفونت کمک می کند. در برخی موارد، پزشک آنتی بیوتیک را توصیه می کند.

چه چیزی باعث تورم واژن می شود؟

7. واژینوز باکتریایی

رشد بیش از حد باکتری های مضر در واژن ممکن است منجر به واژینوز شود. علائم ممکن است شامل تورم و ترشحات تیره با بوی بد باشد.

در بسیاری از موارد خودشان حل می شوند، ولی پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی توصیه کند.

تمیز کردن مرتب ناحیه واژن و اجتناب از مصرف تحریک کننده های بالقوه می تواند به جلوگیری از واژینوز باکتریایی کمک کند.

همچنین شستشوی بیش از حد واژن با مواد بهداشتی مانع تعادل باکتری در واژن می شود که در این مورد باید توازن رعایت شود.

8. عفونت مخمری

عفونت مخمری ناشی از رشد بیش از حد گونه های قارچی کاندیداست. این می تواند باعث تورم واژینال شود، سایر علائم عبارتند از:

سوزش
درد در هنگام رابطه جنسی و ادرار کردن
قرمزی
ترشحات غلیظ
پوست خراش برداشته
عفونت های مخمری با داروهای ضد قارچی درمان می شوند.

9. STIs و سرویکیت

برخی از این عفونت ها می توانند باعث التهاب دهانه رحم شوند که به آن سرویکیت گفته می شود. علائم التهاب سرویکس می تواند شامل درد در هنگام مقاربت، خونریزی بین دوره ها و ترشحات غیر طبیعی باشد.

برخی از STI ها می توانند موجب تورم واژینال شوند؛

Chlamydia: این می تواند به طور جدی به سیستم تولید مثل زن آسیب وارد کند و همچنین ممکن است باعث ادرار دردناک و تخلیه غیرمعمول شود.
گونوره: علائم در زنان اغلب خفیف هستند و به راحتی با عفونت دستگاه ادراری یا مثانه اشتباه گرفته می شوند. سایر علائم شامل خونریزی بین دوره ها و افزایش ترشحات است.
Trichomoniasis: ناشی از انگل است و ممکن است نشانه ای نداشته باشد. در صورت بروز علائم می توانند شامل خارش، درد، درد در هنگام ادرار و تغییر در ترشحات باشد.

10. تبخال تناسلی

ویروس هرپس سیمپلکس باعث می شود که خوشه های کوچک و دردناک در نزدیکی واژن ظاهر شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اما داروهای تجویزی ممکن است موجب کم شدن یا جلوگیری از شیوع آن شوند.

چه چیزی باعث تورم واژن می شود؟

11. ادم

اصطلاح ادم اجتماع آب یا مایع در بدن را توصیف می کند. ادم در واژن معمولا ناشی از گره های لنفاوی یا عدم بازگشت وریدی باشد. بزرگ شدن رحم باعث فشار بر رگها در لگن می شود، مانند فیبروئید رحم یا بارداری که می تواند باعث ایجاد ادم شود.

پزشک باید علت ادم را برای درمان آن شناسایی کند. ماساژ ممکن است به کاهش تورم در برخی موارد کمک کند، اما این باید تحت هدایت یک دکتر انجام شود.

12. بارداری

حاملگی همچنین ممکن است باعث التهاب واژن شود.

همانطور که جنین رشد می کند، می تواند بر روی لگن و عضلات و رگ های خونی قرار بگیرد. این فشار می تواند باعث التهاب و عدم بازگشت خون و مایع از سیستم لنفاوی شود، که ممکن است منجر به تورم شود. هر که تورم ناخوشایند واژینال را در دوران بارداری تجربه می کند، باید در مورد داروهای بی خطر با پزشک مشورت کند.

13. تجاوز جنسی

آسیب از تجاوز جنسی نیز ممکن است موجب تورم واژن و خونریزی و همچنین درد لگن شود. افرادی که تجاوز جنسی و سوءاستفاده جنسی را تجربه کرده اند باید تحت نظر و مشورت پزشک باشند.

14. اشیای خارجی در واژن

هنگامی که بدن سعی می کند یک جسم در واژن را خارج کند، علائم ممکن است:

درد
ورم
خارش
تحریک
تب
ترشحات چرکی باشد.

تورم واژن معمولا نتیجه یک وضعیت شدید نیست. هر کسی که علتی نامعلوم برای آن را دارد، باید به پزشک مراجعه کند.

اگر علائم زیر وجود دارد، باید به طور جدی دنبال شود؛

علائم عفونت، مانند تب و یا لرز
علائم دردناک و غیر قابل تحمل
علائم پایدار
افراد مظنون به داشتن یک STI باشد باید به پزشک مراجعه کند.

برای کشف علت تورم واژن، پزشک ممکن است معاینه فیزیکی یا یک آزمایش خون انجام دهد. بسیاری از داروها برای درمان تورم واژینال در دسترس هستند و بیشتر موارد را می توان به سرعت و به طور مؤثر درمان کرد.

نویسنده: عطیه اسداله

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهمن
|
Poland
|
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
1
0
سلام بسیار عالی است کمکی است برای کسانی که دوست دارن مو بکارن ولی پول ندارن با تسكر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار