مردان به جای ازدواج دائم به دنبال زن صیغه‌ای
کد خبر: ۱۱۵۹۶۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2018 July 23    -    ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

گویا بازار سکه و ارز نه تنها اقتصاد کشور که حتی خانواده‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده و از آن جای که مهریه اکثر خانم‌ها با سکه تعیین شده این روز‌ها خیلی از خانم‌ها ثروتمند شده اند!

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس می‌گوید افزایش قیمت سکه سبب ایجاد حسن ناامنی در میان مردان شده و ناسازگاری را در زنان بیشتر می‌کند. علی اصغر کیهان نیا روانشناس و مشاور خانواده هم معتقد است که افزایش قیمت سکه و تاکید خانواده‌ها بر مهریه‌های بالا سبب گرایش مردان به ازدواج‌های موقت می‌شود.

او می‌گوید: به دلیل افزایش نرخ سکه مهریه‌های دختران که بیشتر بر اساس سکه مشخص می‌شود نیز ناخواسته افزایش پیدا کره است و در نتیجه مردان که تمایل چندانی نیز به ازدواج نداشته اند از ازدواج منصرف می‌شوند. متاسفانه در میان خانواده‌های متوسط مهریه‌های ۵۰۰ تا ۷۰۰ سکه‌ای رسم است در میان خانواده‌های متدین زیر ۲۰۰ سکه به عنوان مهریه تعیین می‌شود که در حال حاضر معادل ریالی آن دوبرابر چند ماه گذشته شده است.

قرایی مقدم می‌گوید به جز افزایش مهریه‌ها هزینه برگزاری یک مراسم ساده عروسی نیز به حدی افزایش پیدا کرده است که بسیاری از خانواده‌ها امکان تامین آن را ندارند و دختران ترجیح می‌دهند که به جای سختی زندگی متاهلی در خانه بماند و پسران نیز بیش از گذشته از تشکیل خانواده فراری شده اند. وسبب کاهش ازدواج‌های رسمی و افزایش ازدواج‌های موقت می‌شود که درآینده بحران‌های خانوادگی بیشماری را برای جامعه ایجاد می‌کند.

این در حالی است که مدت زیادی از لایحه جنجالی حمایت از خانواده و به ویژه مبحث ازدواج موقت که سرو صدای بسیاری به پا کرده و اظهار نظر‌های مختلفی در موافقت و مخالفت با آن شنیده میشود نمی‌گذرد. امین حسین رحیمی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به خبر می‌گوید: در نظام حقوقی جمهوری اسلامی و کلا در نظام حقوقی اسلام اصل بر ازدواج دائم است که موجب تشکیل خانواده و تحکیم بنیان خانواده و تربیت فرزندان می‌شود، یعنی ازدواج دائم مورد تاکید اسلام است و ازدواج موقت به عنوان یک ضرورت در مواردی که امکان ازدواج دائم فراهم نیست در شرع و قانون آمده است.

او با بیان این که بالاخره در جامعه برای بعضی از افراد چه زن و چه مرد به علت‌های متعدد امکان ازدواج دائم فراهم نیست میگوید: لذا اسلام و نظام حقوقی این اجازه را داده که این افراد بتوانند به طور موقت ازدواج کنند؛ اما این مورد ترویج و تاکید نظام حقوقی ما نیست، بلکه به عنوان یک استثناء در موارد ضروری مطرح است و معمولا برای مردان مجرد است.

اگر چه که معلوم نیست که کارشناسان افزایش قیمت سکه را هم جزوه مواردی که در آن شرایط امکان ازدواج دائم فراهم نیست به حساب می‌آورند یا نه، اما به هر حال انچه که مشخص است این است که جامعه شناسان نسبت به افزایش ازدواج موقت پا به پای قیمت سکه هشدار می‌دهند!

مهر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
خدا رو شکر همه چیزشون به هم ریخته.
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
مسخره بازی مهریه را جمع کنید. ازدواج نباید به قرارداد تیغ زنی تبدیل شود. بیشتر بانوان محترم پس از دریافت مهریه هرگز این پولها را به چرخه اقتصادی بر نمی گردانند و اغلب انبار می کنند که تا آخر عمر بدون اشتغال راحت زندگی کنند!!
یکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
توی جیبش و کل حساب بانکیش شاید 100 هزار تومان نیست و ازش بخای 50 تومن دستی بهت قرض بده نمی تونه ولی خیلی راحت پای سندی رو امضا میکنه و تایید میکنه که صدها سکه باید عندالمطالبه بده و چیزی میگیره که معلوم نیست توش چیه اخلاقش چطویه آیا با هم خواهند ساخت یا نه آیا زن اهل زندگی هست یا نیست با کسی رابطه داره یا نداره داشته یا نداشته ...... مردان بدبخت به نظر من این مهریه باید فوری برداشته بشه و اختصاص نصف دارایی مرد که بعد از زادواج کسب کرده به زن باید جاشو بگیره
ناشناس
|
Turkey
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
حکومت کلاهش رو بذاره بالاتر!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
تازه مردها دارند عاقل میشود من سی و شش سال است فقط ازدواج موقت دارم یک پسر و یک دختر هم دارم که همه عشق بابایشان هستند تمام همسرانم هم مثل یک دوست از هم جدا شدیم مادران فرزندانم هم همه عشقشان را نثار من و بچه ها میکنند قوانین ازدواج دایم دست و پا گیر و متوقعانه است در صورتیکه ازدواج موقت یک رابطه سالم و توامان با احترام متقابل و دوستانه است فقط باید درک درستی از ان بدست اید
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
فقط میتونم بگم متاسفم. خوبه. قانون اسلام مبارک هم که هست. از این به بعد فساد و از هم پاشیدگی خانواده ها بیشتر و بیشتر خواهد شد.
فقر که وارد بشه ایمان خارج میشه. همیشه این بوده و خواهد بود. در این 40 سال چی درست شده؟ همه چی خراب شده. همه چی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار