تصویر واقعی از قتل عام هولناک در مزارع
کد خبر: ۱۱۵۷۵۴
تاریخ انتشار: 2018 July 21    -    ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

یکی از سیاه‌ترین دوره‌ها در تاریخ مدرن در کشور کامبوج اتفاق افتاده است. در این کشور حد فاصل سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۷۹ و تنها در عرض چهار سال یک چهارم مردم کامبوج به طرز فجیعی به قتل رسیدند! مزارع مرگ جایی است که این افراد در گور‌های دسته جمعی دفن شده اند و یکی از مخوف‌ترین مکان‌های دنیا را به وجود آورده است. با الی گشت همراه باشید تا در مورد این فاجعه هولناک بیشتر صحبت کنیم.

تصویر واقعی از قتل عام هولناک در مزارع

یکی از هولناک‌ترین فجایع بشری در دوران حکومت رژیم خمر سرخ (Khmer Rouge) در کامبوج اتفاق افتاده است و باعث قتل عام میلیون‌ها انسان بیگناه شده است. در طول حکومت چهار ساله خمر سرخ حدود ۱٫۷ تا ۲٫۵ میلیون کامبوجی از طریق قتل عام، قحطی و بیماری مرده اند و این رقم حدود یک چهارم کل جمعیت این کشور بوده است! در مزارع مرگ بیش از ۲۰۰۰۰ گور دسته جمعی وجود دارد که بیش از ۱٫۳۸ میلیون جسد در آن‌ها دفن شده اند! بزرگ‌ترین مزرعه مرگ جایی به نام Choeung Ek است که در حومه پنوم پن قرار دارد و امروزه مکانی برای ادای احترام و گرامیداشت یاد قربانیان این فاجعه به شمار می‌آید. بازدید از مزارع مرگ در دسته بندی «گردشگری سیاه» طبقه بندی می‌شود و هشداری برای انسان هاست تا از تاریخ درس بگیرند و چنین فجایعی را دوباره تکرار نکنند!

وقتی مردم به استقبال قاتل خود می‌روند!
ارتش خمر سرخ پس از سال‌ها جنگ داخلی و ناآرامی وارد شدند مردم شهر به استقبال آن‌ها رفتند؛ چون فکر می‌کردند بالاخره قرار است روی آرامش را به خود ببینند و کشورشان به ثبات و صلح برسد. تانک‌های ارتش خمر سرخ وارد خیابان‌های شهر می‌شدند و مردم با شادی به استقبالشان می‌رفتند و روحشان هم خبر نداشت که همین رژیم قرار است فجیع‌ترین قتل عام Massacre تاریخ را رقم بزند! آن‌ها از همه جا بی خبر بودند و چشم انتظار صلح و آرامشی بودند که هیچ وقت اتفاق نیفتاد!
خمر‌های سرخ پس از تسلط بر کامبوج دست به اصلاحات و تغییرات زیادی زدند. این افراد که تفکراتی برگرفته از کمونیسم داشتند تمام مردم کامبوج را به کار اجباری در مزارع وادار کردند و کسانی را به نظرشان مختلف یا مشکوک بودند مورد شکنجه Torture‌های فجیعی قرار دادند.


تشکیل جامعه‌ای برابر با قتل عام میلیون‌ها انسان!
سردمداران این ارتش مخوف که همگی تحصیل کرده‌های فرانسه بودند در تلاش بودند جامعه‌ای کشاورز و کمونیست به وجود بیاورند. حق مالکیت شخصی از بین رفت و هیچ کس حق نداشت اموال و پولی برای خودش داشته باشد. بسیاری از مردم بر اثر قطحی، کار شدید و بیماری و نبود دارو کشته شدند و صد‌ها هزار نفر هم بر اثر شکنجه به قتل رسیدند. خمر‌های سرخ بسیاری را در گور‌های دسته جمعی به قتل می‌رساندند و به همین دلیل تعداد دقیق کشته‌های این دوران سیاه مشخص نیست. با این حال تخمین زده می‌شود که حدود ۲ میلیون کامبوجی در عرض ۴ سال حکومت ترس و وحشت خمر سرخ به قتل رسیده اند!


موزه نسل کشی S-۲۱ در پنوم پن زندان Prison اصلی رژیم به شمار می‌رفت. مظنونین احتمالی را به این زندان می‌فرستادند تا تحت شکنجه‌های فجیع قرار بگیرند و بالاخره اعتراف کنند! شمار زیادی از کامبوجی‌ها در همین زندان به قتل رسیده اند. امروزه این مکان مخوف به موزه تبدیل شده است تا درس عبرتی برای آیندگان باشد. در واقع ۱۲۲۷۳ نفر در زندان s-۲۱ کشته شدند و آن طور که مشخص است تنها ۷ نفر توانستند جان سالم از این زندان به در ببرند!


بسیاری از زندانیان از این مکان به مزارع مرگ کامبوج و به ویژه بزرگترین آن‌ها یعنی Choeung Ek فرستاده می‌شدند. در مزارع مرگ برای اینکه گلوله‌ها هدر نرود چشم‌های زندانیان نگون بخت را می‌بستند و آن‌ها را لبه گودالی مملو از جسد قرار می‌دادند. بعد سربازان با بیل یا سرنیزه به سرشان می‌زدند و آن‌ها را داخل گودال و روی تلی از جسد می‌انداختند. به این ترتیب مخوف‌ترین مزرعه کامبوج از پیکر بیجان هزاران کامبوجی به وجود آمد. برآورد می‌شود که حدود ۱۷۰۰۰ مرد، زن و کودک در این مکان به قتل رسیده اند و همان جا در گور‌های دسته جمعی دفن شده اند.


در سال ۱۹۸۰ و سال‌ها پس از این حوادث تلخ و سیاه، جسد ۹۰۰۰ نفر از خاک بیرون آورده شد. جمجمه بسیاری از این کشته شده‌ها اکنون در مقبره یادبودی که در سال ۱۹۸۸ ساخته شد قرار دارند.


امروزه وقتی در این مزارع قدم می‌زنید به سختی می‌توانید تصور کنید که زمانی این مکان یکی از هولناک‌ترین صحنه‌های قتل و عام و کشتار انسان‌ها بوده است. درختان سرسبزی در این منطقه قرار دارند و نسیم خنکی لابلای آن‌ها می‌وزد، گل‌ها شکوفه داده اند و پرندگان آواز می‌خوانند و انگار نه انگار که چند متر پایین‌تر و در اعماق خاک اجساد میلیون‌ها انسان بدون دلیل مشخصی کشته شده اند!


مزارع مرگ به عنوان جاذبه توریستی
به سختی می‌توان بازدید از چنین مزارع مخوفی را به کسی پیشنهاد داد. اما بالاخره با گسترش مفهوم گردشگری سیاه، برخی معتقدند که ورود توریست‌ها به این مناطق می‌تواند مفهومی آموزشی و عبرت آمیز برای انسان‌ها داشته باشد و همینطور یاد و خاطره میلیون‌ها انسان را زنده نگه دارد.


البته بازدید از چنین مناطقی مسلما با بازدید از جاذبه‌های دیگر تفاوت دارد. نباید فراموش کرد که در این مکان میلیون‌ها نفر بیگناه کشته شده اند. بازدیدکنندگانی که به این مزارع می‌آیند معمولا دست بند‌های رنگی را به نشانه احترام و یادآوری کشته شده‌ها به درختان و دیوار‌ها می‌آویزند. مزرعه مرگ درفاصله ۱۷ کیلومتری جنوب پایتخت کامبوج، پنوم پن قرار دارد. با استفاده از موتور‌های سه چرخ به نام توک توک در مدت زمان ۴۰ دقیقه می‌توانید به مزرعه مرگ برسید. در این مکان راهنما‌های صوتی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد که تاریخچه رژیم خمر سرخ و مزرعه مرگ را به زبان‌های مختلف توضیح می‌دهد.

رکنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار