حقایقی باورنکردنی در مورد چاله هوایی در پرواز
کد خبر: ۱۱۵۴۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 July 18    -    ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

تصور کنید که با خیال راحت در هواپیما در کنار همسفرانتان نشسته اید که ناگهان هواپیما انگار که در دست‌انداز جاده‌ای افتاده باشد، تکان های شدیدی می خورد تا جایی که از ترس جرأت نمی کنید حرف بزنید. اما این اتفاق چیست؟ آیا پروازتان از یک چاله هوایی عبور کرده یا در حال سقوط هستید؟ خب خیلی نیازی نیست که خودتان را نگران کنید چون به احتمال قوی هواپیما در یک چاله هوایی افتاده است.

اطلاعات کلی

چاله هوایی علیرغم ناراحتی و ترسی که از آن ناشی می شود، تنها چیزی شبیه یک زخم هوایی است که توسط باد، طوفان، تند باد، نزدیکی به کوه ها و دیگر فاکتورهای اینچنینی اتفاق می افتد. برای شمایی که در پرواز هستید، این اتفاق شبیه یک دست اندازی است که اصلا انتظار آن را نداریم اما به یکباره روبروی ما در جاده سبز می شود. با این حال، داستان هایی مانند این که در ادامه می گوییم، همیشه باعث می شود که ما نسبت به آن بدبین باشیم: در اواخر ماه دسامبر، پرواز هوایی کانادا از تورنتو به شانگهای با یک چاله هوایی مواجه شد، این اتفاق آنقدر ناگهان و شدید بود که ماسک های اکسیژن پایین افتاد، لوازم و پتوها پرت شده و ۲۱ نفر طی این اتفاق مجروح شدند.

خب با وجود چنین داستان هایی، مواجهه با چاله هوایی می تواند خیلی ترسناک باشد، اما بهتر است تا این متن را نخواندید، پرواز بعدی خود را به مقصد دوست داشتنی‌تان کنسل نکنید. در ادامه این متن نکات جالبی در مورد چاله هوایی آورده شده است که همه آن ها توسط خلبانان با تجربه و همچنین کادر پروازی که چندین سال است در این صنعت مشغول به کارند، گفته شده است.

به طور کلی، چاله های هوایی بی خطر هستند

اگر به شما بگوییم که پروازهای زیادی هر روز با چاله های هوایی مواجه می شوند شاید برایتان عجیب باشد اما واقعیت این است که چاله هوایی به نسبت عادی و بی خطر هستند اما این بی آزاری باعث نمی شود که هواپیما تکان نخورد و یا کمی آشفتگی پیش نیاید. انواع و درجه های مختلفی از چاله های هوایی وجود دارند که به دلیل مسائل مختلف ایجاد می شوند: جریان های بالا و پایین رونده رعد و برق، جریان های حرارتی یا چاله های هوایی هوای صاف ناشی از سرعت یا تغییر سریع جهت باد و … هر کدام نوع و زاویه گوناگونی را به عنوان این پدیده به وجود می آورند.

صدمات ناشی از چاله هوایی به وجود می آیند، اما به ندرت

اداره هواپیمایی فدرال می گوید تقریبا ۵۸ فروند هواپیمای در حال پرواز در هر سال آسیب می بینند. دو سوم از این تعداد، کادر پرواز یا مسافرانی هستند که هنگام برخورد هواپیما با چاله هوایی، صندلی های کمربند ایمنی خود را نبسته اند، به این معنی که حدود ۲۰ مسافر از ۸۰۰ میلیون نفری که هر سال پرواز می کنند، به علت چاله هوایی مجروح شده اند. این مورد هم قابل اشاره است که مواجه با چاله های هوایی معمولا در ارتفاع ۳۰ هزار پایی صورت می گیرد.

خلبان ها می دانند که چه زمانی این اتفاق می افتد

در مطالب هواپیمایی دیگر هم به این موضوع اشاره کرده ایم که همیشه باید به کاپیتان پروازتان اعتماد کنید. در این مورد نیز آن ها اکثر مواقع می دانند که با چه شرایط آب و هوایی روبرو هستند و قبل از رسیدن به آن، علامت بستن کمربند ایمنی را روشن می کنند. کاپیتان ها از این موضوع توسط گزارش های آب و هوایی قبل از پرواز، برج مراقبت و گزارش هایی از دیگر هواپیماهای در طول مسیر مطلع می شوند.

داستان چاله های هوایی هوای صاف فرق می کند

با اینکه اسم این نوع چاله هوایی گول زننده است اما خطرناک ترین آن هاست، زیرا این نوع در هوای صافی اتفاق می افتد که خلبان دید کامل دارد پس می توان گفت که رادارهای آب و هوا نمی توانند آن را تشخیص داده و به کاپیتان گزارش کنند. در نتیجه کمترین زمان را برای خدمه پرواز مهیا کرده تا مسافران را آگاه کنند. نکته جالب توجه این است که بیشترین آسیب های ناشی از چاله های هوایی نیز به خاطر این نوع است.

چاله های هوایی باعث سقوط هواپیما نمی شوند

با اینکه ممکن است شما احساس سقوط داشته باشید اما در واقع امنیت هواپیما چیزی نیست که با یک چاله هوایی از بین برود. هواپیماها طوری طراحی شده اند که در موقعیت های متفاوت آب و هوایی بتوانند دوام آورده و به پروازشان ادامه دهند. پس بهتر است فکر نکنید که چون در چاله هوایی افتاده اید پس حتما هواپیمای شما سقوط می کند!

آرام باشید! کاپیتان ها آموزش دیده اند که در مواجهه با این پدیده چطور برخورد کنند

کاپیتان ها برای اینکه از افتادن در چاله هوایی جلوگیری کنند، آموزش های زیادی در مورد الگوهای هوایی دیده اند و به این ترتیب می توانند بهترین مسیر را در هر پرواز انتخاب کنند. زمانی که افتادن یک چاله هوایی غیر قابل اجتناب است، کاپیتان ها به خوبی می دانند که آن را چگونه مدیریت کنند تا نگرانی مسافران را به حداقل برسانند.

علامت بستن کمربند ایمنی واقعا مهم است

از آنجایی که چاله های هوایی در مسیرهای زیادی وجود دارند، یکی از موفق ترین روش ها برای جلوگیری از صدمات ناشی از آن این است که کمربند ایمنی خود را ببندید. ساده اما کاربردی!

صندلی ماشین کودکان برای هواپیما هم به درد بخور است

یکی از در معرض ترین مسافرانی که در چاله های هوایی آسیب می بینند، کودکان هستند که آن ها را بغل کرده یا روی پایتان می گذرارید. زمانی که در یک چاله هوایی می افتید، بسیار احتمال دارد که کودک شما پرت شود و صدمه ببیند. پس پیشنهاد ما این است که اگر نوزاد یا کودک خردسال دارید، پروازهایی را انتخاب کنید که اجازه می دهند شما از صندلی کودک استفاده کنید. به این صورت آن ها امن و آرام خواهند بود.

به زودی همه می توانیم از چاله های هوایی جلوگیری کنیم

شرکت های هواپیمایی در حال مطالعه روی تکنولوژی هایی هستند که بتواند از چاله هوایی جلوگیری کند که آن ها توسط لیزرهای فرابنفش برای ارسال پالس هایی در هوا این کار را انجام خواهند داد.

الی گشت

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
0
0
این نکته رو هم ذکر کنید که متن فوق برای خطوط هوایی غربی و مخصوصا امریکا گفته شده بنابراین برای هواپیماهای روسی ممکنه قضیه یه کمی فرق کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار