ارتباط ابتلا به عفونت های شدید و کاهش IQ
کد خبر: ۱۱۴۸
تاریخ انتشار: 2015 May 27    -    ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک گزارش پزشکی ۱۹۰ هزار مرد دانمارکی متولد شده بین سال های ۱۹۷۴ و ۱۹۹۴ را مورد بررسی قرار دادند. در ابتدای مطالعه از تمامی مردان در سن ۱۹ سالگی تست های هوش گرفته شد. این تست ها در رابطه با ارزیابی استدلال های منطقی، شفاهی، عددی و فاصله ای بود.

بعد از تطبیق این فاکتورها، نظیر تطبیق شرایط اجتماعی فرد و میزان تحصیلات والدینش، محققان دریافتند که میانگین امتیاز ضریب هوشی مردانی که قبل از گرفتن تست IQ در بیمارستان به خاطر ابتلا به عفونت بستری شده بودند، ۱.۷۶ نمره کمتر از میانگین تست هوش مردانی مورد مطالعه ایی بود که در بیمارستان بستری نشده بودند.

دکتر «مایکل اریکسن بنروس»، محقق این مطالعه، در این باره می گوید: «عفونت های مغزی عمدتاً بر توانایی شناختی فرد تاثیر می گذارد، اما بسیاری از عفونت های دیگر هم اگر آنقدر شدید باشند که نیاز به بستری شدن فرد در بیمارستان داشته باشد، می توانند به توانایی شناختی بیمار صدمه بزنند.»

محققان همچنین دریافتند هرچقدر تعداد دفعات بستری شدن فرد در بیمارستان بیشتر باشد، IQ پایین تر است. افرادی که پنج بار یا بیشتر در بیمارستان به خاطر ابتلا به عفونت بستری شده بودند، میانگین IQ شان ۹.۴۴ نمره پایین تر از حد میانیگن افراد بستری نشده بود.

مطالعه نشان می دهد رابطه قوی ای بین تعداد و شدت عفونت در فرد مبتلا و قدرت شناختی وی وجود دارد. عفونت های مشاهده شده در این مطالعه مربوط به شکم، مجاری ادراری، پوست، و عفونت های دستگاه تناسلی بود.

قبلا رابطه بین عفونت ها و افزایش احتمال خطر ابتلا به افسردگی و اسکیزوفرنی به اثبات رسیده است.

محققان این مطالعه عنوان می کنند که دقیقاً نحوه تاثیر عفونت ها بر IQ فرد مشخص نیست، اما احتمالا این سیستم ایمنی بدن، و نه خود عفونت، است که بر مغز تاثیر می گذارد. زمانیکه بدن می خواهد به مهاجم خارجی حمله کند، سیستم ایمنی فعال می شود که در نتیجه منجر به التهاب می شود. به طور کلی مغز شروع به حمایت در مقابل این حمله می کند و احتمالا گاهی اوقات هم دچار آسیب و صدمه می شود.

خبرگزاری مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار