ارمنستان گزینه ای ارزان و همه گیر برای سفر ایرانیان
کد خبر: ۱۱۴۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2015 September 18    -    ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
اگر قصد سفر خارجی دارید و به دنبال یک مقصد اقتصادی هستید، ما سفر به همسایه شمال غربی کشورمان، یعنی ارمنستان را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر قصد سفر خارجی دارید و به دنبال یک مقصد اقتصادی هستید، ما سفر به همسایه شمال غربی کشورمان، یعنی ارمنستان را به شما پیشنهاد می کنیم.

ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان کشوری با 29800 کیلومتر مربع مساحت، در جنوب غربی منطقه قفقاز و با کمی فاصله از سواحل جنوب شرقی دریای سیاه واقع شده و همچون کمربندی بین مرزهای جمهوری اسلامی ایران از یک سو و جمهوری های آذربایجان و گرجستان از سوی دیگر گسترده شده است. این کشور از جنوب با جمهوری اسلامی ایران، از جنوب غربی با جمهوری خودمختار نخجوان، از غرب با ترکیه و از شمال با گرجستان و از شرق با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد.

کشور ارمنستان کوهستانی است، که در شمال فلات ایران، در غرب فلات ارمنستان و جنوب سلسله جبال قفقاز واقع شده است.
 

ارمنستان، گزینه ارزان برای همه ایرانی ها

نخستین مبلغان مسیحی در کشور ارمنستان تادئوس (Thaddeus) و بارتولومئوس (Bartholomew) از حواریون عیسی مسیح بودند. این افراد به دست حکام بت پرست کشور ارمنستان کشته شدند و بعدها در مقتل آنها کلیساهایی ساخته شد. کلیسای تادئوس یا طاطاوس مقدس یا قره کلیسا واقع در شمال غرب شهر ماکو در ایران محل شهادت تادئوس است.

دیدنی های ارمنستان

ارمنستان با آنکه کشوری با وسعت کم است، به دلیل قدمت تاریخی اش دیدنی های زیادی دارد که در این بخش به معرفی برخی از آنان می پردازیم.

نخستین مکانی که معرفی می کنیم دریاچه سوان است. چون ایرانی ها آن را خیلی دوست دارند و البته طبیعت بسیار زیبایی نیز دارد.

ارمنستان، گزینه ارزان برای همه ایرانی ها
دریاچه سوان

دریاچه سوان در 60 کیلومتری شمال شرقی ایروان و در استان گغارکونیک قرار دارد. این دریاچه که بزرگ ترین دریاچه قفقاز و از بزرگ ترین دریاچه های کوهستانی آب شیرین در جهان است در بلندای 1916 متری سطح دریا واقع شده است. نام سوان از ریشه اورارتویی سیونا و به معنای «سرزمین دریاچه ها» گرفته شده است. حدود 36 جویبار به این دریاچه می ریزند و تنها رودخانه ای که از سوان سرچشمه می گیرد، رود هرازدان است.

از گردشگاه های پیرامون این دریاچه، چشمه آب معدنی دیلیجان و شهرستان به همین نام است. ماهی قزل آلای مشهوری به نام ایشخان (شاهزاده) بومی این دریاچه است.

ایروان

شهر ایروان یکی از سه شهر مهم قفقاز جنوبی، پایتخت ارمنستان و محبوب ارمنیان جهان است.

شهری با تاریخ بیش از 2800 سال در دامنه کوه آرارات و بر کرانه رود هرازدان آنچه ابتدا قلعه اربونی در تمدن اورارتو بود، در دهه 1930 چهره عوض کرد و از نو ساخته شد و امروز ایروان زیباست.

ایروان با موقعیت استراتژیک مهم خود بارها نبردگاه عثمانی ها، پارس ها و امپراتوران روس بوده است. از این نبردها آنچه نصیب ایروان شد ویرانی های پیاپی بود که بلایایی طبیعی چون زلزله ای در قرن هفدهم که شهر یکپارچه به خاک نشاند، نیز بر آن افزود. بااین حال بناهایی از  ایروان کهن تا به حاضر دوام آورده اند که ایستایی مردمش را نیز به یاد می آورد.

ارمنستان، گزینه ارزان برای همه ایرانی ها

در دوران شوروی شهر به طور جدی بازسازی شد. بر پایه نقشه های الکساندر تمانیان معمار شهر بی نقص زمان شد. مرکز شهر، گرچه کمتر از روی نقشه ها پیش رفت، چون جواهری از سبک معماری نخستین شوروی است. در آن زمان شهر را بر مبنای رنگ سنگ های به کار رفته در بناهایش، شهر صورتی نامیدند.

جاذبه ها

از جاذبه های اصلی گردشگری شهر می توان از بازمانده های یک دژ اروارتویی، قلعه اربونی، متعلق به قرن هفتم پیش از میلاد نام برد. موزه ها، خانه/ موزه ها، مناظر طبیعی شگرف و پارک ها از دیگر دیدنی های شهر به شمار می روند.

یکی از لذت های هر سفر، بخش خرید است. هنگام خرید به چند نکته باید توجه کرد.

اولا: سطح عمومی قیمت های عمدتا چیزهایی که ما ایرانی ها سوغاتی می بریم در ارمنستان گران است مثل پوشاک و...

دوم: اگر دنبال اجناس مارک دار اصلی هستید اکثر برندهای معروف دنیا در ارمنستان شعبه دارند و قیمتشان نسبت به ایران ارزان تر است. امکانات خرید متنوعی در ایراوان فراهم است؛ از دستفروشان خیابانی که فریادزنان، از دمپایی های چینی و آباژورهای ایرانی گرفته تا جواهرات دست ساز و سرامیک های تزینین می فروشند تا فروشگاه های لوکس صنایع دستی و البسه. هر فروشنده ای یک قیمت نهایی دارد ه از آن پایین تر نمی آید، پس آزادانه چانه بزنید و ببینید که چه قیمتی واقعی تر است. گمرک ارمنستان درباره صدور عتیقه جات و آنچه گنجینه ملی اطلاق می شود بسیار حساس است، پس اگر مایل به خرید فرش یا اثری هنری هستید، ممطئن شوید فروشنده اوراق لازم جهت صدور آن را فراهم می کند.

بازار ورنیساج

بازار بزرگ و روباز ورنیساج آخر هفته ها (شنبه و یکشنبه) در نزدیکی میدان جمهوری تشکیل می شود و یکی از جاذبه های گردشگری و محبوب جهانگردان است. انواع جواهرات، نقره جات، نقاشی ها، صنایع دستی، انواع اشیای آنتیک، کتاب ها و چیزهای دیگر در اینجا به فروش می رسند.

آدرس: ارمنستان، ایروان، نزدیک ایستگاه متروی میدان جمهوری.

ساعات کار: شنبه و یکشنبه (آخر هفته ها)، از صبح تا پنج بعدازظهر

بازار شوکا

ارمنستان، گزینه ارزان برای همه ایرانی ها

بازار شوکا جایی مناسب برای تهیه سبزیجات، میوه جات، شیرینی جات و آجیل است. شیرینی های ارمنی بسیار خوشمزه و بسیار شبیه انواع باقلوا هستند.

آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان مشتوتز

موزه های ارمنستان

گالری ملی ارمنستان یکی از موزه های هنری مهم در دنیاست که در سال 1921 تاسیس شده. مجموعه ای غنی با بیش از 19 هزار اثر از هنرمندان روس، ارمنی و اروپای غربی.

برخی از آثار از موزه های هریتاژ (سنت پترزبورگ) و ترتیاکوف (مسکو) به این موزه انتقال داده شده است. آثار هنرمندان ارمنی قرون هفده و هجده میلادی و مجموعه خانواده لازارو، بنیانگذاران موسسه زبان های شرقی در مسکو، موزه را غنا بخشیده است. بخشی از موزه به هنرمندان ارمنی خارج از کشور اختصاص دارد. آثار بی نظیری از هنرمندان اروپای غربی همچون وان دایک و روبنس نیز در این موزه نگهداری می شود.

هنرمندان ارمنی آثار زیبایی را برمبنای فرهنگ و آداب و رسوم خود خلق کرده اند که برای شیفتگان هنر و علاقه مندان به فرهنگ ارمنستان بسیار جذاب است.

موزه قلعه اربونی

ارمنستان، گزینه ارزان برای همه ایرانی ها

امپراتوری اورارتوها که حدود 3 هزار سال پیش در حوالی دریاچه وان در ترکیه امروزی ساکن بودند شهر ایروان را با بنای قلعه اربونی بنیان نهادند. این قلعه در جنوب شرقی شهر و روی تپه ای قرار دارد. در پای تپه ساختمان آرین برد، اکنون یافته های باستان شناسان از این قلعه، از جمله فلزکاری های زیبایی اورارتویی، را به نمایش گذارده است. ساختمان موزه نقش برجسته ای برنجی از پیکره هایی آوراتوری را بر نمای خود دارد. قلعه خود توسط آرگیشتی اول پسر منوا، پادشاه اوراتو در سال 782 پیش از میلاد بنا شده و نخستین استحکامات اورارتویی در شرق رود ارس بود. آربونی ریشه نام ایروان است که در طول زمان تغییر یافته است.

آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان آربونی، شماره 38 تلفن 573203 (0037410)

ساعات بازدید: سه شنبه تا یکشنبه از 10:00 تا 13:00، دوشنبه های تعطیل است.

موزه هنرهای مردمی

موزه هنرهای مردمی در سال 1978 جهت محافظت و توسعه سنت های عملی، تزئینی و هنرهای زیبای مردم ارمنستان بنا نهاده شد. موزه شامل حدود 12 هزار اثر است. (قلابدوزی، نقره جات، آثار چوبی، اشیای سنگی و طلاجات، سرامیک، فلزکاری، فرش و قالیچه). همچنین آثار هنرمندان خودآموخته در بخش نقاشی ها و هنرهای عملی و تزیینی نگهداری می شود.

آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان ابوویان، شماره 64

تلفن: 569383 (0037410)

ساعات بازدید: سه شنبه تا یکشنبه از 11:00 تا 16:00، دوشنبه ها تعطیل است.

موزه هنرهای مدرن ایروان

موزه هنرهای مدرن با تلاش هنریک ایگیتیان و ردسال 1972 گشوده شد. موزه در یک طبقه و دارای حدود 2300 اثر از هنرمندان ارمنی، روسی و سایر کشوره است. بسیاری از آثار موزه توسط مردم و هنرمندان اهدا شده اند. در اینجا می توان سیر هنر مدرن در ارمنستان را از سال 1960 تاکنون مشاهده کرد.

آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان مشتوتز، شماره 7

تلفن: 535661 (0037410)

فکس: 539637 (0037410)

ساعات بازدید: سه شنبه با یکشنبه: 10:30- 16:00 شنبه ها: 11:00- 15:00

پارک دنیای آب ایروان

ارمنستان، گزینه ارزان برای همه ایرانی ها

مجموعه روباز تفریحات آبی در دو هکتار، شامل استخر شنای موج دریا، جکوزی باز، سرسره های آبی، بازی های آبی، استخر کودکان و... است که مسابقات و بازی های بسیاری در این پارک آبی برگزار می شود. اجرای موسیقی زنده و رستوران غذاهای دریایی از دیگر امکانات مجموعه است.

آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان میاسنیکیان، شماره 40

ساعات بازدید: فصل کاری از 1 ژوئن تا 30 سپتامبر

دوشنبه تا جمعه: 12:00- 19:00

شبنه و یکشنبه: 11:00- 19:00

بنای یادبود قربانیان کشتار دسته جمعی ارمنیان

ارمنستان، گزینه ارزان برای همه ایرانی ها

روی تپه ای در پارک تسیتسرناکابرد بنای یادبود قربانیان کشتار دسته جمعی قرار گرفته است. هر ساله در 24 آوریل هزاران نفر از ارمنیان در این محل جمع می شوند تا به این قربانیان ادای احترام کنند. در آوریل 1915 یک و نیم میلیون نفر از ارمنیان ساکن در ترکیه توسط پادشاهان عثمانی آواره، مجروح و کشته شدند.

آدرس: ارمنستان، ایروان، پار تسیتسرناکابرد

چگونه به ایروان برویم؟

با اتوبوس

سفر به ارمنستان با اتوبوس شاید راحت ترین راه باشد. از تهران تا ایروان پایتخت ارمنستان با اتوبوس حدود 22 ساعت راه است که بلیت آن را می توانید در تهران از طریق پایانه های اتوبوس مانند ترمینال بیهقی در میدان آرژانتین تهران یا سایر پایانه ها تهیه کنید.

با خودروی شخصی

جهت رفتن به ارمنستان با خودروی شخصی باید ابتدا مقدمات کار یعنی تهیه گواهینامه بین المللی و نیز تهیه کاپوتاژ (پلاک بین المللی خودرو و سند اطلاعات خودرو) را انجام دهید. برای تهیه گواهینامه بین المللی خودرو و تهیه کاپوتاژ و اطلاعات بیشتر در این خصوص به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به آدرس تهران- خ خرمشهر- خ شهید عربعلی- پلاک 2 یا نمایندگی های کانون مراجعه کنید.

پس از تهیه گواهینامه بین المللی و انجام کاپوتاژ جهت رفتن به شهر ایروان، باید ابتدا به تبریز و سپس شهر جلفا و پس از آن به مرز نوردوز (مرز ایران و ارمنستان) بروی. از تبریز تا ایروان حدود 10 ساعت طول می کشد که پس از ورود به خاک ارمنستان مسافتی حدود 383 کیلومتر را از بین مسیر کوهستانی باید طی کنید تا به ایروان برسید.

بدون خودروی شخصی

اگر که گواهینامه بین المللی و کاپوتاژ را نگرفته اید، می توانید با خودروی شخصی تا جلفا رفته و خودروی خود را در پارکینگ شبانه روزی جلفا پارک کنید. از آنجا می توانید با تاکسی های بین شهری به مرز نوردوز (مرز ایران و ارمنستان که در حاشیه رودخانه ارس قرار دارد) بروید. پس از گذشتن از مرز ایران و ارمنستان، می توانید جهت رفتن به ایروان از ماشین های خطی استفاده کنید که ظرفیت آنها 4 نفر است و برای کلا 4 نفر حدود170 دلار می گیرند که هزینه بین مسافران تقسیم می شود.

با هواپیما

شرکت هواپیمایی آسمان دارای پروازهای هفتگی به ایروان پایتخت ارمنستان است.

چگونه ویزای ارمنستان بگیریم؟

ویزای توریستی ارمنستان در مرز یا در فرودگاه صادر می شود و هزینه ویزای 21 روزه ارمنستان، 10 دلار است. فقط کافی است فرم مربوط را پر کرده و هزینه 10 دلار را پرداخت کنید تا ویزای ورود به ارمنستان همان موقع صادر شود.

معرفی ارمنستان

پایتخت

ایروان

زبان

ارمنی

واحد پول

درام ارمنستان؛ هر یک دلار 470 درام است

غذای محلی

خُرُواتس، کولولاک، پاسترما، سوجوخ، بیورک

شهرهای دیدنی

اجمیازین، جرموک، اشتاراک

موسسات برگزارکننده تور

آنا مهر پرواز، همسفر خواب های رنگی، کامیاران سفر، ریتون مهر

چند رستوران خوب ارمنستان

رستوران مارکو پولو

رستوران محبوب مارکو پولو با فضای باز بسیار عالی در خیابان ابوویان قرار دارد. انواع غذاهای اروپایی، ارمنی، پیتزا و اسنک ها در اینجا سرو می شود و غذایی خوب را با قیمت مناسب در اختیار می گذارد. اینجا به نوعی پاتوق گردشگران محسوب می شود.

آدرس: ایروان، خیابان ابوویان، شماره 1.3

رستوران پروانا (Parvana)

این رستورانی است که اگر به ایروان سفر می کنید بدون برو و برگرد یک شب از سفر خود را حتما باید به این مکان اختصاص دهید. به نه خاطر کباب های خوشمزه و ارزان قیمتش، بلکه به خاطر محیط کاملا خانوادگی آن.

آدرس: پروشیان، هرازدانی دزور

ارمنستان، گزینه ارزان برای همه ایرانی ها


رستوران آرموتز

آرموتز یک رستوران عالی برای غذاهای لذیذ سنتی است. ترکیبی از دستور غذاهای خانگی و فضایی دلنشین در سایه کوه آرارات. موسیقی زنده در طول روز.

اگر مایل به تماشای طرز تهیه خوروواتز هستید، سرآشپز به شما نشان خواهدداد که این باربیکیو ارمنی چگونه تهیه می شود.

آدرس: خیابان آنتارایین، شماره 122

کبابی های خیابان بَرَشیان ایروان

سرتاسر خیابان بَرَشیان کبابی های خوب است. به هر کبابی می خواهید وارد شوید ولی بدون شک اگر سفارش «کباب» بدهید برای شما «کوبیده» می آورند. اگر کباب لقمه ای می خواهید باید سفارش «خُرُواتس» بدهید.

یادتان نرود که اکثر غذاهای سنتی ارمنستان، بسیار شبیه غذاهای سنتی ایرانی و ترکی بوده و به خوبی می توان تاثیر فرهنگ ایرانی را در پخت غذای ارامنه دید.

معروف ترین غذاهای سنتی ارامنه عبارت است از خاش که تقریبا همان کله و پاچه ایرانی است.
خاشلاما که از گوشت گوسفند درست می شود و زاوراپلاف که نوعی پلو است به جای برنج از بلغور تهیه می شود.

یکی از غذاهای معروف ارمنستان در حال حاضر کباب ماهی ایشخان است. این ماهی که از دریاچه سوان صید می شود و نژاد آن به علت صید بی رویه در حال انقراض است، یکی از لذیذترین ماهی های آب های شیرین بوده و طرفداران بسیاری در میان توریست هایی دارد که از ارمنستان دیدن می کنند.

 



برترین ها
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
1
9
بسیار زیبا و جای بسیار امنی جهت خانواده و مخصوصا خانمها میباشد.در آنجا معنای واقعی آزادی را آدم با پوست و گوشت خود حس میکند و خانمها درک میکنند جامعه چشم پاکی که علیرغم بیحجاب بودن خانمها هرگز نگاه ناپاکی به هیچ خانمی نمیشود یعنی چه!
علی
|
United Kingdom
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
0
2
به همه توصیه میکنم برن. آرامش واقعی رو اونجا ببینن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار