چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟
کد خبر: ۱۱۴۱۱۰
تاریخ انتشار: 2018 July 07    -    ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
پوست به عنوان یک عضو پوشاننده سطح بدن در ارتباط دائم با محیط خارج است و باید به حفظ سلامتی و زیبایی آن توجه خاصی کرد. عوامل مختلفی مانند کم خوابی، هیجانات روحی، کار زیاد، هوای آلوده، نوع تغذیه و عدم رسیدگی و مراقبت از پوست میتوانند سلامت و زیبایی پوست را به خطر بیندازند.

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

نوشیدن آب برای مراقبت صحیح از پوست ضروری است

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟به گزارش «تابناک با تو»؛ پوست به عنوان یک عضو پوشاننده سطح بدن در ارتباط دائم با محیط خارج است و باید به حفظ سلامتی و زیبایی آن توجه خاصی کرد. عوامل مختلفی مانند کم خوابی، هیجانات روحی، کار زیاد، هوای آلوده، نوع تغذیه و عدم رسیدگی و مراقبت از پوست میتوانند سلامت و زیبایی پوست را به خطر بیندازند.

۱ ) مایعات و آب زیاد مصرف کنید

کریستین هرت، متخصص رژیم غذایی میگوید : ” توجه به میزان آبی که روزانه مینوشید در ظاهر شما تأثیر می گذارد.” او نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب یا مایعات بدون کافئین را در روز برای حفظ رطوبت پوست توصیه میکند.

در هنگام فعالیت روزانه، پوست مقداری از رطوبت خود را از دست می دهد. اگر آن رطوبت از دست رفته را جبران نکنیم، پوست شروع به خشک شدن می کند و پوست خشک مستعد چروک خوردن است. رطوبت دهنده ها دو عمل مهم را انجام می دهند. اول اینکه، اب و رطوبت طبیعی پوست را در داخل حفظ می کنند و دوم آنکه، رطوبت لازم را از بیرون به پوست می رسانند. افراد بر حسب نوع پوست، خصوصا افراد صاحب پوست های خشک ملزم به استفاده از مرطوب کننده ها در طول روز می باشند. البته نوشیدن آب برای مراقبت صحیح از پوست ضروری بوده و مهمترین ماده برای به تأخیر انداختن چین وچروکها است. آب هم برای داخل بدن و هم برای سطح آن مورد نیاز است. ضمناً باید بدانیم اگر در طول روزبه مقدار کافی آب ننوشید هر چه سعی در مرطوب کردن پوست با کرم های مختلف داشته باشید، فایده ای نخواهد داشت، پس آب زیاد بنوشید.

قسمت زیر چشم فاقد غدد چربی است و اولین قسمت از پوست است که خشک و چروک می شود. لذا نیاز به مراقبتهای خاصی دارد. رطوبت پوست بطور طبیعی باید حفظ شود. رطوبت پوست در فصل تابستان بوسیله حرارت افتاب و در زمستان توسط بادهای سرد و خشک از بین می رود. آفتاب و نور مستقیم آن بیشتر از هر عامل دیگری به پوست آسیب می رساند و باعث پیری زودرس می گردد. برای اینکه پوست از آفتاب صدمه نبیند، باید تا حد امکان از مجاورت نور مستقیم آفتاب بر پوست جلوگیری کرد و از کرم های محافظتی و ضد افتاب استفاده نمود. البته قابل ذکر است که کرم های ضدآفتاب نیر نمی توانند کاملاً از نفوذ اشعه آفتاب جلوگیری کنند.

۲ ) از آفتاب دوری کنید

حداقل ۸۰ درصد آسیب های پوستی از جمله زبری، چروک، تغیر رنگ، لکه دار شدن پوست، شکستن رگهای خونی، زرد شدن، آویزان شدن و همچنین سرطان پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود.

تیره شده (برنزه شدن) پوست در مقابل تابش زیاد نور خورشید مکانیزم محفاظت کننده پوست در مقابل آفتاب است. کسانی که دارای پوست تیره هستند می توانند مدت بیشتری در مقابل آفتاب بمانند و تحمل آنها از افرادی که دارای پوست روشن هستند خیلی بیشتر است.

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

با پوست خود مهربان باشید و به خوبی از آن مراقبت کنید

۳ ) برای داشتن پوستی زیبا، به اندازه استراحت کنید

کم خوابی و یا بی خوابی بر سلامت پوست اثر می گذارد. هر شخصی به فراخور سن خود به ساعات خواب متفاوتی نیاز دارد. اگر فرد به اندازه کافی نخوابد، سلامت پوست به خطر افتاده، پوست تیره رنگ و زیر چشمها کبود می شود. برای اینکه سر حال و بانشاط و دارای پوستی سالم و با طراوت باشید، به موقع و به اندازه کافی بخوابید. از خوردن غذاهای سنگین و دیر وقت بپرهیزید. از خوردن قهوه هنگام شب خودداری کنید تا خوابی راحت داشته باشید. خواب برای جایگزین کردن انرژی و تجدید قوا بسیار لازم است. خواب، صورت و بدن را نشاط می بخشد، خستگی اعضا و دستگاه عصبی را برطرف می کند. کمبود خواب موجب ضعف در کشیدگی طبیعی عضلات شده و چین و چروکها بیشتر جلوه می کنند.

۴ ) استرس را از خود دور کنید

ناراحتی اعصاب و فشارهای روحی و عصبی، مستقیما روی پوست اثر می گذارند. استرس، بدترین دشمن پوست است. استرس و نگرانی موجب چروکیدگی و پیری زودرس صورت و پوست بدن می شود. ورزش تا حد زیادی می تواند استرس را از بین ببرد. روانشناسی به نام جوین بوریسنکو می گوید: “آنچه در ذهن شما می گذرد در چهره تان پدیدار می شود. نگرانی، احساس گناه و خشم باعث می شود چهره شما پیرتر به نظر برسد.” داشتن دید مثبت نسبت به زندگی باعث کاهش استرس می شود و پوست شما را جوان تر نشان می دهد. از ورزش و یوگا کمک بگیرید.

۵ ) اثر داروها و بیماریها بر روی پوست

بعضی از بیماریها و استفاده از داروها روی پوست اثر منفی می گذارد و گاهی وضعیت پوست و رنگ آن خود نشان بارز یک بیماری است. داروهای مختلف اثر بدی روی پوست و رنگ آن باقی بگذارند. البته در این مورد معمولا وضع استثنایی و موقتی است. پس از بهبود بیماری و قطع دارو، عوارض برطرف می گردد. برخی از داروها خوراکی موجب کم آبی پوست و آدم یا تورم بافت ها می شوند.

۶ ) در شستشوی پوست احتیاط کنید

شنا کردن مداوم و حمامهای طولانی و مکرر اثر معکوس روی سلامتی پوست دارد. آب داغ، چربی طبیعی پوست را از بین می برد. اغلب صابونها و ترکیبات شوینده دارای ماده ایی هستند که چربی پوست را از بین می بردند.

با پوست خود مهربان باشید و به خوبی از آن مراقبت کنید. پوست زیبایی و سلامتی شمارا تحت الشعاع قرار می دهد.

منبع: بانوی شهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار