چرا چشمان گربه‌ها عجیب و شگفت‌انگیز است؟
کد خبر: ۱۱۳۸۶۹
تاریخ انتشار: 2018 July 02    -    ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲

گربه‌ها دارای چشم‌های منحصربه فردی در دنیای حیوانات هستند. آن‌ها به جای داشتن مردمک دایره‌ای مانند انسان دارای بخش‌های سیاه و عمودی در مرکز چشم‌شان هستند.

براساس گزارش «ساینس آلرت»، مردمک گربه‌ها می‌تواند به سرعت تغییر کند و همانند دهانه دوربین باز و بسته شود.

چرا چشم‌های گربه‌ها خاص است؟ تحقیقات جدید می‌گوید همه این‌ها به این معنی است که آن‌ها چگونه از دیدگاه خود استفاده می‌کنند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی با تجزیه و تحلیل ۲۱۴ گونه مختلف از حیوانات روی زمین دریافتند که شیوه زندگی حیوانات در طول روز شکل مردمک چشم‌شان را تعیین می‌کند.

 

زمانی که تاریک است مردمک چشم ما منبسط می‌شود تا اجازه دهد نور بیشتری به چشم برسد و میدان دید افزایش یابد، اما زمانی که روشنایی است مردمک چشم ما کوچک‌تر می‌شود تا مانع تحریک بیشتر چشم شود. چشم‌های گربه‌ها هم این گونه است، اما بسیار دقیق‌تر از انسان. شکل مردمک چشم و اندازه آن تعیین‌کننده میزان نوری است که به چشم‌ها می‌رسد، سپس توسط مغز به تصویری از جهان اطراف ما تبدیل می‌شود.

از آنجایی که گربه‌ها بیشتر فعالیت‌هایشان در شب است، این نوع مردمک‌ها برای آن‌ها مزیت بزرگی است حتی برای زمان شکار.

حیواناتی که در برای شکار کمین می‌کنند همانند گربه‌سانان و مار‌ها مخصوصا به هنگام فعالیت در شب صاحب چشمانی با مردمک‌های عمودی خط دار هستند.

مارتین بنکس محقق بینایی در دانشگاه کالیفرنیا برکلی اظهار می‌دارد که دلیل این همبستگی به احتمال زیاد به مکانیسم‌های موجود در چشم این جانداران بازمی‌گردد. این دسته از حیوانات بایستی از قدرت محاسباتی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند روی طعمه خود بپرند.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار