آمار ابتلا به «جذام» در ایران
کد خبر: ۱۱۳۸۵۲
تاریخ انتشار: 2018 July 02    -    ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰

رئیس اداره مبارزه با سل و جذام وزارت بهداشت با اشاره ببه اینکه امروزه جذام کاملاً قابل درمان است، گفت:در سال گذشته 29 مورد جدید ابتلا این بیماری در کشور تشخیص داده شد.

مهشید ناصحی در ارتباط با بیماری جذام اظهار داشت: از سال 1376در تمام استان‌ها و حتی شهرهای ایران به حذف جذام رسیده‌ایم ولی باید توجه داشت موضوع حذف با ریشه‌کنی متفاوت است.

وی گفت: تعریف علمی حذف بیماری یعنی اینکه میزان شیوع کمتر از یک در 10 هزار باشد ولی هنوز در ایران سالانه تعداد اندکی به این بیماری مبتلا می‌شوند و در سال 96، 29 مورد جدید از این بیماری در کشور تشخیص داده شد.

رئیس اداره مبارزه با سل و جذام وزارت بهداشت ادامه داد: امروز جذام کاملاً قابل درمان است و سال‌هاست که درمان چند دارویی آن انجام می‌گیرد و دیگر سیاست جدا شدن فرد از خانواده انجام نمی‌گیرد.

ناصحی خاطرنشان کرد: البته درمان جذام بستگی به تشخیص آن داشته و اگر زود تشخیص داده شود با معلولیت همراه نیست ولی اگر دیر تشخیص داده شود سبب معلولیت فرد می‌شود و درمان برای خود بیماری جذام بوده و نه اندام‌های از دست رفته، بنابر این تشخیص به موقع حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: عامل این بیماری باکتری یا میکروبی است که خیلی کم نسبت به سایر بیماری‌های عفونی سرایت می‌کند چرا که میکروب آن خارج از سلول بدن از بین می‌رود؛ میکروب سرمادوست است و بیشتر پوست و اعصاب محیطی را فرا می‌گیرد.

رئیس اداره مبارزه با سل و جذام با بیان اینکه آغاز این بیماری با لکه‌های پوستی آغاز شده و کمرنگ تر از پوست اطراف است گفت: این بیماری خارش و پوست‌ریزی ندارد و خیلی وقت‌ها فرد این بیماری را احساس نمی‌کند همچنین جذام درمان طولانی و چند ماهه داشته ولی با اولین دوز مصرف دارو دیگر سرایتی نخواهد داشت.

ناصحی خاطرنشان کرد: 90 تا 95 درصد جامعه بشری به صورت ذاتی نسبت به این میکروب مصونیت داشته و فقط 5 تا 10 درصد افراد استعداد ژنتیکی دارند که اگر طولانی‌مدت در نزدیکی بیمار باشند، مبتلا خواهند شد.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار