اختلاف قیمت ۵ میلیونی بین کاروان حاجیان
کد خبر: ۱۱۳۷۲۱
تاریخ انتشار: 2018 June 30    -    ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

درست است حاجی شدن و نفس کشیدن در سرزمین وحی هم پول می‌خواهد، اما اختلافات طبقاتی امسال به شکلی جدی‌تر از همیشه به حوزه این بخش از فروع دین وارد شده و اختلاف ۵ میلیون تومانی خدمات ارائه شده به زوار موجب بروز چالش‌هایی برای آنان شده است. به خصوص اینکه امسال زوار بیت‌الله الحرام باید در بحبوحه تنش‌های ارزی به سرزمین وحی پا بگذارند و دخل و خرجشان را با دلاری جور کنند که معلوم نیست تا چند لحظه دیگر چقدر گران خواهد شد.

اختلاف بین کیفیت کاروان‌ها از جمله ویژگی و دوری و نزدیکی هتل‌ها به اماکن متبرکه مکه و مدینه یکی از عواملی بود که همیشه موجب می‌شد تا درصدی اختلاف قیمت بین کاروان‌ها وجود داشته باشد، اما امسال این اختلاف به ۵ میلیون تومان افزایش یافته تا اختلاف طبقاتی و شکاف میان فقیر و غنی حتی در الهی‌ترین مناسک اسلام یعنی حج به شکلی جدی نمود پیدا کند.

از سوی دیگر اختلاف ۵ میلیونی کاروان‌های حج امسال برای حاجی‌ها دردسرساز شده است؛ چراکه خیلی‌ها آنقدر استطاعت ندارند که حاجی ۱۸ میلیونی باشند و درصد کاروان‌هایی که خدمات حاجی شدن را ۱۳ میلیونی ارائه می‌دهند هم آنچنان نیست که بتواند همه متقاضیان را پوشش دهد و عده‌ای ناگزیرند به سراغ کاروان‌های گرانتر بروند، آن هم گرانی‌ای که تا ۵ میلیون تومان اختلاف را در‌بر‌می‌گیرد.

گذشته از بحث‌های امنیتی پیرامون حج که با تجربه تلخ حج سال ۹۴ و حادثه منا و سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و همچنین حادثه تعرض به دو نوجوان ایرانی در سال ۹۳ آن را تقویت می‌کند، امسال نگرانی‌هایی از جنس دلار و ریال به همراه زائران خانه خداست چه آن‌هایی که قرار است با ۱۳ میلیون حاجی شوند و چه زائران ۱۸ میلیونی.

روزنامه جوان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار