دانستنی‌های جالب درباره «ناخن»
کد خبر: ۱۱۳۵۱۳
تاریخ انتشار: 2018 June 28    -    ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
ناخن بخشی از دستگاه پوششی بی‌روح بدن است یا به اصطلاح دیگر فاقد عصب یا حس است. بخش‌های دیگر این دستگاه پوست، مو و غشاء مخاطی هستند. ناخن‌ها اساساً از کراتین که یک پروتئین درشت مولکول در مو و پوست است، تشکیل شده‌اند.

دانستنی‌های جالب درباره «ناخن»ناخن بخشی از دستگاه پوششی بی‌روح بدن است یا به اصطلاح دیگر فاقد عصب یا حس است. بخش‌های دیگر این دستگاه پوست، مو و غشاء مخاطی هستند. ناخن‌ها اساساً از کراتین که یک پروتئین درشت مولکول در مو و پوست است، تشکیل شده‌اند.

دانستنی‌های جالب درباره «ناخن»

ناخن‌های‌تان از کراتین ساخته شده

کراتین نوعی پروتئین است که سلول‌های بافت ناخن از آن تشکیل شده‌اند. کراتین نقش مهمی در سلامت ناخن دارد. کراتین ناخن‌ را قوی و مقاوم می‌کند تا آسیب نبینند.

2. کراتین همان چیزی است که موهای‌تان را می‌سازد

کراتین، تشکیل دهنده‌ی سلول‌های موهای‌تان نیز هست. همچنین سلول‌های بخش اصلی غدد و غشای درونی ارگان‌ها نیز از کراتین ساخته شده است.

ناخن از چه ساخته شده و چه چیزهایی باید در موردش بدانید

3. بخشی از ناخن‌تان که دیده می‌شود مُرده است

ناخن در زیر پوست شروع به رشد می‌کند. با رشد سلول‌های جدید، سلول‌های کهنه و مرده به سمت پوست رانده می‌شوند. بخشی از ناخن که می‌توانید آن را ببینید از سلول‌های مرده تشکیل شده و به همین دلیل است که کوتاه کردن ناخن درد ندارد.

4. همان بافت مُرده‌ی ناخن به خون نیاز دارد تا رشد کند و فُرم ناخن را تشکیل بدهد

رگهای خونی ریزی به نام کاپیلاری در زیر بستر ناخن وجود دارند. جریان خون در کاپیلاری‌ها کمک می‌کند تا ناخن رشد کرده و صورتی رنگ باشد.

5. ناخن‌ هم حس دارد

ناخنی که می‌بینید مُرده است و حس ندارد اما لایه‌ای از پوست زیر ناخن وجود دارد که درمیس نام دارد و این لایه دارای پایانه‌های عصبی حسی است. این عصب‌ها وقتی که به ناخن فشاری وارد بشود، به مغز سیگنال می‌فرستند.

6. ناخن‌های دست هر ماه تقریبا 3.5 میلیمتر رشد می‌کنند

ناخن‌های پا نیز هر ماه حدود 1.5 میلیمتر رشد می‌کنند. اگر تغذیه‌ی درست داشته باشید و مراقب سلامت ناخن‌های‌تان باشید، بر سرعت رشد ناخن‌های‌تان تاثیر می‌گذارد.

7. بعد از مرگ، رشد ناخن‌ها متوقف می‌شود

هر چند باور اشتباهی وجود دارد که می‌گوید بعد از مرگ نیز ناخن‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند اما چنین چیزی حقیقت ندارد. بعد از مرگ، پوست دهیدراته شده و افت می‌کند، به همین دلیل به نظر می‌رسد ناخن رشد کرده است.

8. رشد ناخن در مردها سریعتر است

اما رشد مو در زنها سریعتر است. به استثنای دوران بارداری که هم ناخن و هم موهای مادر سریعتر از ناخن و موهای یک مرد رشد می‌کند.

9. ناخن‌های دست مسلط سریعتر رشد می‌کنند

اگر راست دست هستید حتما متوجه شده‌اید که ناخن‌های دست راست‌تان سریعتر از ناخن‌های دست چپ‌تان رشد می‌کنند و برعکس. علتش می‌تواند این باشد که دست مسلط، فعال‌تر است.

10. فصلها بر رشد ناخن اثر می‌گذارند

ناخن در تابستان سریعتر از زمستان رشد می‌کند. در مورد دلیل این اختلاف تحقیقات زیادی انجام نشده است اما پژوهشی روی موش‌ها دریافت هوای سرد، جلوی رشد ناخن‌های‌شان را گرفت

11. اینکه چقدر از دستهای خود استفاده می‌کنید بر رشد ناخن‌ها اثر دارد

استفاده‌ی زیاد از دستها باعث می‌شود ناخن‌های‌تان بیشتر تکان بخورند مثلا استفاده از کیبورد. این اتفاق موجب افزایش جریان خون در دستها و تحریک رشد ناخن می‌شود.

12. رنگ ناخن طبق وضعیت سلامت می‌تواند تغییر کند

حدود 10 درصد از تمام بیماریهای پوستی با ناخن نیز مرتبطند. ناخن‌های زرد، قهوه‌ای و یا سبز معمولا نشاندهنده‌ی عفونت قارچی‌اند. در برخی موارد، ناخن زردرنگ علامت بیماری تیروئید، پسوریازیس و یا دیابت است.

13. نقطه‌های سفید روی ناخن، علامت کمبود کلسیم نیستند

نقطه‌های سفید روی ناخن معمولا ناشی از آسیب‌هایی به ناخن‌اند، مثلا در اثر جویدن آنها. این نقطه‌ها عموما بی‌خطر بوده و با رشد ناخن برطرف خواهند شد.

14. استرس واقعا روی ناخن‌های‌تان تاثیر دارد

استرس می‌تواند باعث شود ناخن‌ها آهسته‌تر رشد کرده و یا حتی رشدشان متوقف شود. وقتی مجددا رشد خود را شروع کنند، احتمالا خطوط افقی روی ناخن‌تان خواهید دید. این خطوط نیز بی‌خطر بوده و با رشد ناخن برطرف می‌شوند.

15. ناخن جویدن، شایع‌ترین علامت اضطرابی است

ناخن جویدن که به آن اونیکوفاگیا نیز می‌گویند معمولا موجب آسیب بلند مدت نمی‌شود. اما می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری را بیشتر کند زیرا میکروب وارد دهان می‌شود. آسیب پوست‌ اطراف ناخن هم می‌تواند منجر به عفونت شود.

16. واقعا باید بگذارید ناخن‌های‌تان نفس بکشند

برای حفظ سلامت ناخن‌ها، زمانهایی آنها را بدون لاک یا ناخن مصنوعی رها کنید. استفاده از این جور چیزها و برداشتن‌شان می‌تواند به ناخن آسیب بزند، پس گاهی اجازه بدهید نفس بکشند و استراحت کنند تا خودشان را ترمیم کنند.

17. ضخامت ناخن‌های‌تان می‌تواند علت ژنتیکی داشته باشد

رشد ناخن و سایر فاکتورها تا حدودی بستگی به ژنهایی دارد که به ارث می‌برید. سایر فاکتورها شامل سن و وضعیت سلامتی‌تان می‌شود.

18. کوتیکول‌های وظیفه‌ای دارند

پوست نقره‌ای رنگ ظریفی که در پایه‌ی ناخن‌های‌تان است، از ناخن جدید در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کند. نباید کوتیکول‌ها را بردارید چون با این کار، یک سد دفاعی مهم را مانع عفونت می‌شود از بین می‌برید.

19. ناخن‌، وجه تمایز انسان و گوریل و میمون از سایر پستاندارن است

راسته‌ی نخستینیان که انسان هم جزو آنهاست به جای پنجه ناخن دارند و انگشت شست. این ویژگی باعث می‌شود انسان دستهای چابک‌تری داشته باشد که به او اجازه می‌دهد بهتر از سایر پستانداران چیزها را در دست بگیرد.

حرف آخر

ناخن‌های شما شرحی از سلامت عمومی‌تان هستند. تغییرات در رنگ ناخن یا اختلال در رشد آنها می‌تواند علامتی از یک بیماری، تغذیه‌ی نادرست و یا استرس زیاد باشد.

نکاتی برای حفظ سلامت ناخن

ناخن‌های خود را مرتبا کوتاه کنید، اگر می‌خواهید ناخن‌های‌تان را بلند نگه دارید هنگام شستن دستها حتما زیر آنها را خوب بشویید، برای شستن دستها از آب و صابون و برس ناخن استفاده کنید، ابزار مانیکور را بعد از هر استفاده ضد عفونی کنید، ناخن‌های‌تان را نجوید، پوست‌های اطراف ناخن را نکَنید و از ابزار مناسب این کار برای برداشتن پوست‌های اضافی استفاده کنید.

برترین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار