نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»
کد خبر: ۱۱۳۱۲۱
تاریخ انتشار: 2018 June 24    -    ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
از مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۶۶ در انگلیس تا کنون نمادی ویژه‌ هر یک از دوره‌های این مسابقات را همراهی کرده است. نمادهای جام جهانی بیانگر پیوند‌های تاریخی فرهنگی هستند، غالبا ریشه در تاریخ، جغرافیا و فرهنگ آن کشور دارند که در این گزارش با چند...

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»به گزارش «تابناک با تو»؛  از مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۶۶ در انگلیس تا کنون نمادی ویژه‌ هر یک از دوره‌های این مسابقات را همراهی کرده است. نمادهای جام جهانی بیانگر پیوند‌های تاریخی فرهنگی هستند، غالبا ریشه در تاریخ، جغرافیا و فرهنگ آن کشور دارند.

 

ویلی جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس
برای نخستین بار در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس بود که سمبلی بازی‌ها را همراهی می‌کرد. نماد آن دوره یک شیر به نام ویلی بود که پرچم بریتانیا را بر تن داشت و در همه‌ی بازی‌ها در کنار زمین دیده می‌شد. گویا حضور ویلی در میدان برای تیم میزبان بخت‌آور بود، چون ملی‌پوشان انگلیس در آن دوره از مسابقات توانستند برای اولین و آخرین بار تا کنون قهرمان جهان شوند.

 

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

خوانیتو  جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک
نام مکزیک غالبا تداعی‌کننده کلا‌ه‌های لبه‌دار بزرگ است. این عنصر فرهنگی در نماد جام جهانی ۱۹۷۰ که این کشور میزبانی آن را عهد‌دار بود نیز نقشی مهم بازی می‌کرد: پسرکی به نام خوانیتو که لباس ورزشی بر تن داشت و یک کلاه مکزیکی بزرگ بر سر.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

 

تیپ و تاپ جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان
در سال ۱۹۷۴ نیز گویا نماد بازی‌ها بخت‌آور بود. میزبان مسابقات، یعنی آلمان، در این سال به قهرمانی جهان رسید. عروسک‌های آن دوره دو پسربچه به نام‌های تیپ و تاپ بودند که پوست‌شان سفید بود و لپ‌های سرخشان می‌درخشید. روی پیراهن یکی از آنها واژه WM (مخفف جام جهانی به زبان آلمانی) و روی پیراهن دیگری عدد ۷۴ نوشته شده بود. این دو پسربچه تا اندازه‌ای یادآور شخصیت‌های کارتونی لولک و بولک بودند.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

گائوچیتو  جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین
نماد جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین نیز مانند دوره‌های پیشین یک پسربچه بود، این بار به نام گائوچیتو که پیراهن تیم ملی فوتبال آرژانتین را بر تن داشت و حتی توپ او نیز به رنگ پرچم آرژانتین (سفید و آبی) بود. ملی‌پوشان ایران نیز در آرژانتین برای نخستین بار در جام جهانی حضور یافتند. در آن دوره از مسابقات تیم میزبان موفق شد بر جام قهرمانی بوسه بزند.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

 

نارنخیتو  جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا
در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا برای نخستین بار نه یک حیوان و نه یک انسان بلکه یک میوه به عنوان نماد بازی‌ها انتخاب شد: پرتقالی به نام نارنخیتو که پیراهن تیم ملی فوتبال اسپانیا را بر تن داشت. البته این پرتقال ورزشکار چندان برای میزبان بخت‌آور نبود، چون در آن دوره از مسابقات این ایتالیایی‌ها بودند که جام قهرمانی را به خانه بردند.

 

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

پیکه  جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک
نماد جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک شخصیتی کارتونی و ترکیبی بود از یک فلفل سبز به‌ظاهر تند و تیز که نه تنها کلاه مکزیکی بر سر داشت، بلکه سبیل‌کلفت هم بود. پیکه اگرچه لباس تیم ملی فوتبال مکزیک را بر تن داشت و پا به توپ بود، اما به شخصیت‌های فیلم‌های وسترن شباهت داشت. با آنکه ملی‌پوشان مکزیک قهرمان نشدند، اما جام قهرمانی دست کم در آمریکای جنوبی ماند و به آرژانتینی‌ها رسید.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

چائو جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا
نماد جام جهانی فوتبال ۱۹۹۰ ایتالیا که چائو (Ciao) نام داشت، یک سمبل ساد‌ه‌ی گرافیکی به شکل بدن انسان بود که از قطعات منظم هندسی با رنگ‌های پرچم ایتالیا (سبز و سفید و قرمز) تشکیل شده بود، اما سرش یک توپ فوتبال بود. ایتالیایی‌ها که به قهرمانی جهان امید بسته بودند، از صعود به فینال بازماندند و ملی‌پوشان آلمان با شکست آرژانتین جام قهرمانی را به خانه بردند.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

استرایکر جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا
در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا بار دیگر جانوران الهام‌بخش طراحان شدند. نماد آن دوره از مسابقات که استرایکر نام داشت، سگی پا به ‌توپ بود که پیراهن تیم ملی فوتبال آمریکا را بر تن داشت و لبخندی ملیح بر لب. در آن دوره از مسابقات برزیلی‌ها قهرمان جهان شدند، آن هم پس از پیروزی بر لاجوردی‌های ایتالیا در ضربات پنالتی.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

فوتیکس جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه
در جام جهانی ۱۹۹۸ نیز باز هم جانوران حرف اول را زدند. سمبل آن دوره از مسابقات خروسی خوش‌خنده و کاکل‌قرمز به نام فوتیکس بود که کفش فوتبال به پا کرده بود و یک توپ فوتبال هم در دست داشت. ناگفته نماند که روی سینه ملی‌پوشان فرانسه نیز آرم خروس نقش بسته که آرم فدراسیون فوتبال این کشور است. فوتیکس در آن دوره بخت‌آور بود و تیم ملی فرانسه برای نخستین بار قهرمان جهان شد.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

اتو، کاز و نیک جام جهانی ۲۰۰۲ ژاپن و کره جنوبی
در سال ۲۰۰۲ بود که مسابقات جام جهانی برای نخستین بار در قاره آسیا برگزار شد. نماد‌های آن دوره که شخصیت‌هایی کامپیوتری بودند، اتو، کاز و نیک نام ‌داشتند و بی‌شباهت به موجودات فضایی نبودند. عروسک‌های این دوره نتوانستند به محبویت نمادهای دوره‌های قبل دست یابند. در آن دوره از بازی‌ها دو تیم میزبان، به ویژه کره جنوبی، کم و بیش خوش درخشیدند، اما برزیل برای پنجمین بار قهرمان جهان شد.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

گولئو ششم  جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان
در جام جهانی ۲۰۰۶ که آلمانی‌ها برای دومین بار میزبانی را برعهده داشتند، بار دیگر یک شیر به عنوان نماد قدم به گود گذاشت: گولئوی ششم که یک دوست کوچولو نیز به همراه داشت: توپی سخنگو به نام "پیله”. این شیر پیراهن تیم ملی فوتبال آلمان را بر تن داشت که در آن دوره از مسابقات سوم شد.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

زاکومی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی
در سال ۲۰۱۰ قاره سیاه برای نخستین بار میزبان برگزاری جام جهانی فوتبال بود و از این رو جای تعجب نیست که در آن دوره از بازی‌ها سمبلی ارائه شد که با طبیعت و ویژگی‌های آفریقا پیوند دارد. عروسک جام جهانی ۲۰۱۰ که یک یوزپلنگ بود، زاکومی نام داشت. زاکومی نیز مانند نمادهای دوره‌های پیشین به یک توپ فوتبال مجهز بود.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

فولکو  جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل
به مناسبت جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز بار دیگر یک حیوان به عنوان نماد بازی‌ها برگزیده شد، آرمادیلو که حیوانی در معرض انقراض در برزیل محسوب می‌شود. در نظرسنجی‌ای که در آن ۷ / ۱ میلیون برزیلی شرکت کردند، نام فولکو (Fuleco) ۴۸ درصد از آرا را کسب کرد و به عنوان نام این نماد برگزیده شد که در آن رنگ‌های زرد، سبز و آبی (رنگ‌های پرچم برزیل) برجسته است.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

 

 زابیواکا جام جهانی ۲۰۱۸ روسيه
زابیواکا نماد رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ است که در روسیه برگزار می‌شود. این شانس‌بیار ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶ رونمایی شد. زابیواکا نام این گرگ در زبان روسی به معنی زننده گل است. این گرگ انسان‌نما بدنی پشمی به رنگ قهوه‌ای و سفید دارد که یک تی‌شرت با عنوان «روسیه ۲۰۱۸» به تن و عینکی نارنجی روی سر دارد. رنگ‌بندی لباس و شورت ورزشی زابیواکا از رنگ‌های پرچم روسیه الهام گرفته شده‌است. این نماد را شخصی به نام اکاترینا بوچارووا طراحی کرده‌است.

نمادهای جام جهانی از «ویلی» تا «زابیواکا»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار