چند درصد کاربران، همچنان در تلگرام هستند؟
کد خبر: ۱۱۳۱۰۲
تاریخ انتشار: 2018 June 24    -    ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰

نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد 79 درصد از استفاده‌کنندگان پیام‌رسان تلگرام، پس از فیلتر در تلگرام مانده‌­اند.

طبق اعلام، این نظرسنجی در گستره ملی و در بین افراد بالای 18 سال ساکن مراکز استان­، شهرهای درجه 2 و روستاها با حجم نمونه 4439 نفر و به کارفرمایی مرکز بررسی‌­های استراتژیک ریاست جمهوری، توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به شیوه مصاحبه حضوری انجام شده است.

بر این اساس 62 درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌­کردند. نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که 49.5 درصد از افراد بالای 18 سال کشور بعد از فیلتر تلگرام کماکان از آن استفاده می­‌کنند، به عبارت دیگر 79 درصد از استفاده‌کنندگان تلگرام قبل از فیلتر، به استفاده خود بعد از فیلتر نیز ادامه داده‌­اند.

نتایج نظرسنجی ایسپا همچنین نشان می­‌دهد استفاده از سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و واتس‌آپ بعد از فیلتر تلگرام افزایش چشمگیری یافته است: در حالی که بر اساس نظرسنجی ایسپا در نیمه فروردین سال جاری 17.7 درصد از افراد بالای 18 سال کشور از اینستاگرام استفاده می­‌کردند، این عدد در خردادماه و پس از فیلتر تلگرام به 32.2 درصد افزایش یافته است. نکته قابل توجه، حضور 54 درصدی جوانان 18 تا 29 سال کشور در اینستاگرام است. همچنین استفاده‌کنندگان از واتس آپ نیز از حدود 12 درصد در فروردین به حدود 25 درصد در خردادماه افزایش یافته است. به عبارت دیگر، تعداد کاربران اینستاگرام و واتس‌آپ در این بازه زمانی به حدود 2 برابر افزایش یافته است.

سایر شبکه‌­های اجتماعی خارجی افزایش چشمگیری را تجربه نکرده است و در حال حاضر فیس بوک 3.6 درصد، توئیتر 2.7 درصد و لاین 1 درصد استفاده‌کننده دارد.

اما درباره پیام‌رسان‌های داخلی، نتایج ایسپا نشان می‌دهد 18 درصد مردم حداقل از یکی از پیام‌رسان­‌های داخلی استفاده می­‌کنند که در این بین پیام‌رسان سروش در صدر استفاده مردم از بین پیام‌رسان‌های داخلی است. این پیام‌رسان که طبق نظرسنجی ایسپا در فروردین‌ماه سال جاری فقط 2 درصد کاربر داشته است، در حال حاضر حدود 13.5 درصد استفاده‌کننده دارد. آی‌گپ 2.5 درصد، بله 1.8 درصد، ایتا 2.9 درصد، گپ 1.4 درصد، بیسفون 0.6 درصد و ساینا 0.4 درصد استفاده کننده دارد.

در مجموع و بر اساس نتایح نظرسنجی ایسپا در خرداد ماه سال جاری، 66 درصد مردم حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می­‌کنند که در این میان 46.7 درصد فقط شبکه‌ای اجتماعی خارجی را استفاده می‌کنند، 3.9 درصد فقط شبکه‌های اجتماعی داخلی را استفاده می‌کنند و 14.1 درصد هم شبکه‌های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می­‌کنند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار