رژیم لاغری جالب: انتخاب شما چیست؟
کد خبر: ۱۱۲۹۹
تاریخ انتشار: 2015 September 15    -    ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
مطمئنا پس از خواندن این مطلب نظر شما در مورد انتخاب‌های غذایی‌تان تغییر خواهد کرد!
چند درصد  افراد هنگام خرید مواد غذایی به محتویات، کالری و ارزش غذایی آنها توجه می کنند یا چند درصد افراد به جای مواد غذایی پرکالری و بی‌ارزش، انتخاب‌ مناسب‌تر، آگاهانه‌تر و سالم‌تری دارند؟ بسیاری از تنقلات و مواد غذایی که در طول روز بدون برنامه و بیش از نیاز مصرف می‌کنیم، مواد غذایی پرکالری و باکیفیت غذایی پایین هستند که صرفا به سبب طعم خوشمزه یا علاقه شدیدمان به خوردن‌شان وارد سبد غذایی‌مان شده‌اند و تنها کاری که کرده‌اند، چاق کردن ما بوده است.

وارد شدن انواع شیرینی و شکلات، تنقلاتی چون چیپس، پفک یا غذاهای فست‌فودی و فرآیند شده به سبد غذایی روزانه‌مان، سبب برهم خوردن سلامت غذایی ما شده و با افزایش وزن و چاقی که برای‌مان به ارمغان آورده، ما را در معرض ریسک بسیاری از بیماری‌های مزمن چون دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی- عروقی، کبد چرب و. . . قرار داده است.

در ادامه به بررسی چند ماده غذایی پرکالری و محبوب پرداخته‌ایم و اینکه مصرف هر کدام از آنها چند کیلوکالری انرژی برای بدن تولید می‌کند و این میزان کالری معادل مصرف چند ماده غذایی سالم و باکیفیت است. با ما همراه باشید.

 

کیت‌کت یا خرما

در یک بسته کیت‌کت ۲ تکه‌ای حدود ۱۰۰ کیلوکالری (۱۰۷) انرژی وجود دارد. این میزان کالری معادل کالری ۴ عدد خرما است. البته در مبحث مقایسه مواد غذایی، تنها کالری آنها حائز اهمیت نیست! معنی این سخن آن است که ممکن است کالری یک کیت کت ۲ تایی با ۴ عدد خرما برابر باشد، اما هرگزکیفیت تغذیه‌ای آنها برابر نخواهد بود. در این مقدار کیت‌کت، مقدار قابل توجهی چربی موجود است؛ آن هم از نوع مضر. در حالی‌که خرما فاقد چربی و سایر ترکیبات افزوده شده است.

 

دانمارکی یا سبوس‌دار

شاید کمتر کسی باشد که یک جعبه شیرینی دانمارکی تازه و خوشمزه ببیند و نخوردن آن را تاب بیاورد. تازه خیلی هم بعید است که اولین شیرینی دانمارکی را بخورد و تمایل به خوردن شیرینی‌های بعدی نداشته باشد اما در هر شیرینی دانمارکی متوسط، حدود ۲۰۰ کیلوکالری انرژی موجود است و این دقیقا معادل این است که شما ۴ عدد بیسکویت سبوس‌دار ساده خورده باشید.

 

سیب یا نان خامه‌ای

باز هم نوبت به نان خامه‌ای رسید؛ این غول پرکالری و خوشمزه. کمتر کسی شاید باشد که نان خامه‌ای دوست نداشته باشد یا هوس خوردن آن را نکند. نان خامه‌ای علاوه بر آنکه کالری بسیار بالایی دارد، محتوی چربی بسیار بالایی هم هست و خوردن یک عدد از آن معادل کالری یک وعده غذایی معمولی است. در ساده‌ترین مقایسه یک عدد نان خامه‌ای بزرگ با ۴۰۰ کیلوکالری انرژی، معادل مصرف ۶ عدد سیب متوسط است.

 

چیپس یا بادام

این روزها چیپس و پفک پای ثابت تمام دورهمی‌ها، گردش‌ها و ‌مهمانی‌ها شده‌است. این تنقلات پر سر و صدا، نه ارزش غذایی دارند و نه حتی به سبب کالری بالایی که دارند، می‌توانند جای یک وعده غذایی اصلی را بگیرند. در یک بسته متوسط ۱۰۰ گرمی چیپس یا پفک معادل ۵۰۰ کیلوکالری انرژی موجود است و این در حالی است که شما به جای این بسته پرکالری بی‌ارزش می‌توانید ۸۰ عدد بادام خوشمزه و مقوی میل کنید و سیر هم بشوید!

 

هات داگ یا موز

خیلی‌ها شاید اولین انتخاب‌شان در رستوران هات داگ باشد، به این دلیل که فکر می‌کنند شاید کالری خیلی بالایی نداشته باشد. باید به شما بگویم یک عدد ساندویچ هات‌داگ که با خلال سیب زمینی تزئین شده و شما هم مقادیر قابل توجهی سس مایونز به آن افزوده‌اید، معادل ۶۰۰ کیلوکالری انرژی است. تازه اگر شما فقط یک عدد ساندویچ هات داگ بخورید و تمایل به خوردن ساندویچ دیگری نداشته باشید. این ۶۰۰ کالری انرژی معادل خوردن ۶ عدد موز بزرگ اس


همبرگر یا تخم مرغ آبپز

یک عدد ساندویچ همبرگر همراه با مقادیر قابل توجهی از سس مایونز، سس کچاپ و سیب زمینی سرخ کرده، می‌تواند حدود ۷۰۰ کیلوکالری انرژی داشته باشد. این میزان انرژی دقیقا معادل آن است که شما ۹ عدد تخم مرغ را آبپز کرده و مصرف کنید.

 

بستنی مگنوم یا پسته

تعداد بستنی‌خورها و طرفداران بستنی کم نیست. خصوصا اگر در یک روز گرم و آفتابی به شما تعارف شود، انتخاب بسیار خوشایندی خواهد بود. البته بستنی جزء تنقلاتی است که در کنار خواص مضر خود، سودمندی‌هایی نیز دارد اما باید در مصرف آن تعادل وجود داشته باشد. به عنوان مثال در یک بستنی مگنوم شکلاتی و مغزدار، حدود ۳۰۰ کیلوکالری انرژی موجود است و این دقیقا معادل آن است که شما ۴۰ عدد پسته خوشمزه را میل کنید.

 

مرغ سوخاری یا جوجه کباب

یکی از فست‌فودهای پرطرفدار، مرغ سوخاری به همراه سیب‌زمینی سرخ کرده است. سرخ شدن، آن هم در آن حجم روغن، کافیست که یک غذای سالم را به یک غذای ناسالم و غیر تغذیه‌ای تبدیل کند. در یک پرس مرغ سوخاری ۲ تکه به همراه سیب زمینی و سالاد کلم حدود ۸۰۰ کیلوکالری انرژی موجود است. این انرژی معادل آن است که شما ۴ سیخ جوجه کباب میل کنید.

 

کالری منفی بخورید

بعضی از مواد غذایی به اصطلاح دارای کالری منفی هستند. نه اینکه کالری نداشته باشند اما به دلیل آنکه به سختی در بدن هضم می‌شوند، خیلی دیر آماده جذب شده، انرژی کمتری آزاد می‌کنند؛ یعنی خیلی کمتر از انرژی که صرف هضم‌شان می‌شود. کرفس یکی از همان گیاهان کالری منفی است. خوردن کرفس خام برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند در وعده‌های غذایی بین صبحانه و ناهار و ناهار و شام خیلی مفید است.

 

پیتزا یا کباب

نوبت به پیتزا رسید؛ این فست‌فود پرطرفدار و خوشمزه؛ با آن همه مخلفات پر کالری. از سوسیس و کالباس گرفته تا پنیر پیتزا و خمیر آن. در یک مینی پیتزا یا به عبارتی در نصف یک پیتزای بزرگ حدود ۹۰۰ کیلوکالری انرژی موجود است. این میزان کالری معادل آن است که شما سه سیخ کباب کوبیده را میل کنید.

سیمرغ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار