با ۱۰ خاصیت درمانگر سرکه بالزامیک آشنا شوید
کد خبر: ۱۱۲۹۴۷
تاریخ انتشار: 2018 June 23    -    ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱

سرکه بالزامیک مورد علاقه افراد بسیاری است و از آن در سالاد‌ها و غذا‌های مختلف استفاده می‌شود و طعم لذیذ و منحصر به فردی دارد.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که سرکه بالزامیک علاوه بر طعم دلپذیر خود، فواید بسیاری برای سلامت بدن، از بهتر کردن رنگ و روی صورت تا کم کردن چربی خون، دارد.

در این مقاله به ۱۰ فایده سرکه بالزامیک اشاره شده است:

۱- بهبود سلامت پوست

سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات ضدمیکروبی، اسید استیک و آنتی‌اکسیدان است. این ترکیبات می‌توانند به مرور زمان رنگ و روی چهره را بهبود بخشند. همچنین این نوع سرکه را می‌توان برای درمان آکنه به صورت موضعی استفاده کرد. البته به دلیل اینکه ممکن است موجب ایجاد لکه شود، بهتر است به طور مستقیم روی پوست قرار نگیرد.

۲- کاهش قند خون

وقتی سرکه بالزامیک به همراه غذا مصرف شود، قند خون را تنظیم می‌کند. سرکه بالزامیک، اثرات ضدگلیسمی دارد و باعث می‌شود که پس از صرف وعده غذایی، قند خون بیش از حد بالا نرود و پس از ۵ ساعت قند خون به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد.

۳- هضم راحت‌تر غذا

اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک، ترکیبی فعال و دارای پروبیوتیک است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. پروبیوتیک یا همان باکتری‌های مفید، سلامت روده را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند و در عین حال کل عملکرد سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد.

۴- کاهش کلسترول

سرکه بالزامیک می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سرکه بالزامیک می‌توانند جلوی عملکرد سلول‌های سمی در بدن که سطح کلسترول خون را بالا می‌برند را بگیرند و بدین ترتیب از چربی‌های بد خون بکاهند.

اسید استیک موجود در سرکه بالزامیک، ترکیبی فعال و دارای پروبیوتیک است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. پروبیوتیک یا همان باکتری‌های مفید، سلامت روده را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند و در عین حال کل عملکرد سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد

۵- کاهش وزن

پروبیوتیک‌های موجود در سرکه بالزامیک کمک می‌کنند که فرد احساس سیری طولانی‌تری داشته باشد. برخی از تحقیقات نشان داده، افرادی که همراه با غذای خود سرکه بالزامیک مصرف می‌کنند، به دلیل احساس سیری طولانی‌تر، کالری کمتری در طول روز به بدن خود می‌رسانند.

۶- درمان جراحت‌ها

سال‌های بسیاری است که از سرکه بالزامیک برای درمان زخم‌ها و جراحت‌ها استفاده می‌شود. گفته می‌شود سرکه بالزامیک، ضد قارچ، ضد باکتری و ضدویروس است. البته این مدعا هنوز به درستی بررسی و تحقیق نشده است.

۷- کاهش پرفشاری خون

در بررسی‌ها مشخص شده که سرکه بالزامیک می‌تواند از فشارخون بکاهد. افزودن سرکه بالزامیک به غذا به مرور زمان موجب پایین آمدن فشارخون بالا می‌شود. همچنین با جایگزین کردن سرکه با چربی و روغن‌های مضر می‌توان تا حد بسیاری از حجم مصرف چربی‌ها کاست.

۸- برطرف کردن گرفتگی بینی

با افزودن کمی سرکه بالزامیک به آب جوش و تنفس بخار آن می‌توان گرفتگی بینی را برطرف کرد.

۹- پیشگیری از بازگشت اسید معده

با مصرف سرکه بالزامیک می‌توان از بازگشت اسید معده به مری و سوزش معده پیشگیری کرد. البته این درمان برای همه مناسب نیست؛ بنابراین ابتدا بهتر است مقدار کمی از این سرکه را مصرف کرده و ببینید آیا علائم سوزش معده کمتر می‌شود یا خیر.

۱۰- بهبود گردش خون

از آنجایی که سرکه بالزامیک از انگور به دست می‌آید، می‌تواند جلوی حملات قلبی را گرفته و از ایجاد پلاکت در رگ‌های خونی پیشگیری کند. از آنجایی که این نوع سرکه حاوی پلی فنول است، می‌تواند سیستم گردش خون را بهبود بخشد.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار