حیوانات برای دور شدن از انسانها متحول شده اند!
کد خبر: ۱۱۲۶۶۲
تاریخ انتشار: 2018 June 20    -    ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
اکثر حیوانات شبها همراه با آرامش طبیعت پیرامونشان می خوابند و یا به صورت آرام در جایی بی حرکت می مانند و در کل فعالیتهای روزانه خود مثل تغذیه، حرکت و جفت یابی را تعطیل می کنند. اما برخی که به آنها شب رو یا شب بیدار می گویند، در تاریکی شب بیدار می شوند...

زندگی در شب؛ راه حل حیوانات برای دور شدن از انسانها

زندگی در شب؛ راه حل حیوانات برای دور شدن از انسانهااختصاصی «تابناک با تو»؛ اکثر حیوانات شبها همراه با آرامش طبیعت پیرامونشان می خوابند و یا به صورت آرام در جایی بی حرکت می مانند و در کل فعالیتهای روزانه خود مثل تغذیه، حرکت و جفت یابی را تعطیل می کنند. اما برخی که به آنها شب رو یا شب بیدار می گویند، در تاریکی شب بیدار می شوند و فعالیت خود را آغاز می کنند. ممکن است آنها برای بقا به دمای خنک شب نیاز داشته باشند، یا ترجیح دهند در تاریکی از دست جانوران شکارچی در امان بمانند. از جمله ی این حیوانات می توان به جغد کوچک، مرغ پشه خوار، موش جهنده و... اشاره کرد.

اما یک مطالعه ی علمی جدید نشان داده که بسیاری از حیوانات از جمله شیرها، ببرها و خرس ها هم برای دور شدن و اجتناب از انسان ها، به حیواناتی شب رو و شب زی تبدیل شده اند.

دانشمندان از مدت ها پیش درباره ی عواقب ورود انسان به قلمرو حیوانات هشدار داده بودند؛ علاوه بر افزایش ساعت های بیداری حیوانات در شب و کاهش مدت زمان جستجوی غذا، حیوانات به مناطق دورافتاده نقل مکان می کنند تا با انسان ها برخورد کمتری داشته باشند.

تغییر رفتار حیوانات برای دور شدن از انسانها!

پژوهش جدید که در مجله ی علمی ساینس منتشر شده می گوید که فعالیت هایی مانند راه رفتن و یا کمپینگ هم می تواند باعث وحشت حیوانات شده و سبب شود تا حیوانات برای فرار از دست انسانها، به جای روز در شب ها به فعالیت بپردازند.

خانم «کایتلین گاینور» دانشمند زیست شناس دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، که هدایت این تیم پژوهشی را برعهده داشت می گوید: تحقیقات ما نشان داد که حیوانات با دور شدن از انسان ها در جستجوی امنیت و آرامش هستند؛ ما فکر می کنیم که وقتی در حال قدم زدن در جنگل هستیم هیچ اثری نمی گذاریم در حالیکه همین وجود ما در جنگل پیامدهای پایداری در زندگی حیوانات دارد.

تغییر رفتار حیوانات برای دور شدن از انسانها!

گاینور و همکارانش ۷۶ پژوهش بر روی ۶۷ گونه از حیوانات و در شش قاره ی جهان انجام داده اند از جمله این حیوانات شیرهای تانزانیا، سمورهای آبی در برزیل، کایوت ها در کالیفرنیا، خوک وحشی در لهستان و ببرهای نپال بوده اند.

پژوهشگران به مقایسه فعالیت حیوانات زمانی که در معرض اختلالات ناشی از بشر از جمله شکار، راه رفتن طولانی مدت در جنگل و کشاورزی و ...هستند پرداخته و به این نتیجه رسیدند که به طور متوسط حضور انسان ها در جنگل باعث افزایش ۲۰ درصدی فعالیت شبانه ی حیوانات می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار