تحریم به سبک سلبریتی +عکس
کد خبر: ۱۱۲۶۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2018 June 19    -    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰

در تمام دنیا سلبریتی‌ها افراد بانفوذی هستند. آن‌ها کسانی هستند که به خاطر هنر یا کارشان مردم آن‌ها را می‌شناسند و به خاطر همین شناخت به زندگی شخصی و عقاید آن‌ها هم علاقه مند می‌شود. سلبریتی‌ها هم گاهی از این علاقه استفاده می‌کنند تا طرفداران خود را برای انجام کاری تهییج کنند. کار‌هایی که سلبریتی‌ها در آن مشارکت می‌کنند معمولا وجهه‌ای اجتماعی-فرهنگی دارند، اما گاهی حوزه ورود شامل مسائل تخصصی سیاسی و اقتصادی هم می‌شود و این نقطه درست جایی است که تقابل سلبریتی یا مردم و فرد متخصص شروع می‌شود.

از یک طرف حرف سلبریتی در میان عامه مردم بیشتر طرفدار دارد و از طرف دیگر فرد متخصص خود را موظف می‌داند تا مردم را نسبت به اشتباه خواسته یا ناخواسته سلبریتی آگاه کند. اتفاقی که طی چند روز گذشته با اظهار نظر علی کریمی و به راه انداختن کمپین «من نمی‌خرم» به راه انداخت.

ماجرا از یک پست اینستاگرامی شروع شد. علی کریمی بازیکن سابث تیم ملی فوتبال در این پست خطاب به مردم نوشت: «لطفا همتون این پست رو بذارید تو پیجتون. بیاید تا ۱ ماه چیزی از بازار نخریم. نه طلا نه ماشین نه هر چیزی که گرون شده. بیایید برای یک بار هم با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم مثل بقیه کشور‌ها که چیزی گرون میشه نمیخرن تا مجبور بشن جنس هارو ارزون کنند. ایرانی هستی این پست را بگذار. همه تون حمایت کنید تا دست دلال و دزد‌ها ببره از مملکت!»

افراد مشهور دیگری مثل مهدی رحمتی، رامبد جوان، محسن مسلمان، مجتبی جباری، میلاد میداوودی، شهاب حسینی، نوید محمدزاده و. از این پست و کمپین اعلام حمایت کردند.

اقتصاد دان‌ها کجای مجلس نشسته اند؟

نظرات درباره این نظر متفاوت بود اولین ایرادی که به کمپین «من نمی‌خرم» وارد شد این بود که چرا یک سلبریتی باید در امور اقتصادی که امور پیچیده‌ای هم هستند دخالت کند.

میثم زرگرپور از کاربران فضای مجازی که از متخصصین حوزه رسانه و استارت آپ است در حساب توییترش نوشت که طبیعی است یک سلبریتی یا مردم عادی حرفی بزنند که نه از نظر منطقی و نه علمی صحبح باشد، اما نمی‌فهمم مدرس دانشگاه باید از این کمپین حمایت کنند!

زرگرپور ایرادش به کمپین علی کریمی را در یک رشته توییت اینطور توضیح داد: «کافی است بدانیم سازو کار تاثیر عوامل مختلف یک سیستم اقتصادی-اجتماعی اصطلاحا خطی نیست و منطقی به اسم (پویایی سیستم) را دنبال می‌کند. وقتی یکی از اجزا تغییر می‌کند، بسته به اهمیت زیرسیستمی که به آن تعلق دارد می‌تواند روی بقیه اجزا تاثیر مثبت، منفی یا کم یا زیاد بگذارد. نتیجه مهم: نمی‌شود برای تغییر در یک جزء سیستم، فقط یک جزء دیگه رو تغییر بدهیم و انتظار نتیجه داشته باشیم.»

زرگرپور می‌گوید: «مشکل علی کریمی و دوستانی که به «کمپین» نخریدن کالای گران پیوستند. این است که نگاه سیستمی به پدیده‌ها ندارند و فکر می‌کنند فقط با تغییر در یک عامل می‌توانند عامل دیگری را تغییر بدهن. نتیجه چنین کاری هم از قبل معلوم است: شکست!»

تحریم به سبک سلبریتی +عکس

نداریم که بخریم!

اما بیشترین واکنش به کمپین (من نمی‌خرم) از طرف مردم اتفاق افتاد. عده زیادی از کاربران فضای مجازی با واکنش‌های طنز و جدی با این ماجرا برخورد کردند.

بعضی‌ها نوشتند که مردم طبقه متوسط و رو به پایین مدتهاست چیزی به اسم (انتخاب) ندارند که تصمیم بگیرند کالایی را بخرند یا نه. آن‌ها تعدادی نیاز اولیه دارند که در برآورده کردن آن‌ها مشکل دارند و تشویق آن‌ها به خرید نکردن از بازار نشناختن وضعیت آنهاست.

این اعتراض بیشتر از آن جهت اتفاق افتاد که علی کریمی در متنش به نخریدن ماشین و طلا اشاره کرده بود درحالی که خیلی از مردم در خرید کالا‌های اساسی خود مانده اند.

واکنش‌های طنز هم به این کمپین زیاد بود. کاربرانی که گفته بودند که از دل و جان با علی کریمی و کمپینش همراهی می‌کنند و البته اینکه پول هم ندارند طلا و ماشین بخرند در این همراهی بی تاثیر نیست!

کاربری هم نوشته بود با عرض معذرت از علی کریمی و از همه مردم کشورم من یک آب معدنی می‌خرم، چون خیلی تشنه ام!

شما که دیگه نگو!

اما مخالفت با کمپین (ما نمی‌خریم) به همین جا ختم نشد. کاربران فضای مجازی خطاب به علی کریمی نوشتند که او از کسانی بود که از پیش از انتخابات از دولت فعلی و سیاست‌های اقتصادی اش حمایت کرد.

از آن طرف عده‌ی دیگری عکس‌هایی از خانه و ماشین مدل بالای علی کریمی منتشر کردند و نوشتند که آن‌ها هم اگر همچین ثروتی داشتند احتیاج به خریدن چیز دیگری نداشتند.

پست‌هایی هم درباره فعالیت‌های اقتصادی علی کریمی و دوستانش و دست داشتن آن‌ها در معادلات بازاری منتشر شد که طبق راه و رسم فضای مجازی و نبود سند و مدرکی برای آنها، زیاد دیده نشد.

عده‌ای دیگر متنی مشابه متن علی کریمی نوشتند و مردم خواستند برای یک بار هم شده با هم متحد شویم و دیگر به حرف‌های بدون سند و مدرک سلبریتی‌ها گوش ندهیم.

این تقابل حتی اصل حرف را هم به حاشیه برد و عده‌ای غلط املایی‌های زیاد متن علی کریمی را گرفتند و او را به خواندن کتاب بیشتر به خصوص در حوزه‌های اقتصادی دعوت کردند!

موافقان هم بودند

افراد زیادی هم علاوه بر همراهی با کمپین (من نمی‌خرم) دلایل موافقت خود را هم اعلام کردند. از نظر این افراد، حق سلبریتی‌ها و مردم اعتراض مدنی است و کمپین (من نمی‌خرم) هم یک جور اعتراض مدنی به حساب می‌آید. از آن طرف، هوادارن کمپین معتقدند بلند شدن صدای اعتراض یک سلبریتی به اوضاع بد اقتصادی مردم باعث می‌شود تا مسئولین هم روی ماجرا حساس بشوند و به مشکل مردم رسیدگی کنند. طوری حتی اگر نظر یک سلبریتی تخصصی هم نباشد، متخصصان امر به موضوع وارد شوند و باب صحبت درباره این ماجرا میان افراد جامعه و مسئولین باز شود.

***

حالا چند روزی از شروع کمپین (من نمی‌خرم) توسط علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال کشورمان می‌گذرد. هنوز هم عده‌ای از سلبریتی‌ها و مردم به این کمپین می‌پیوندند. اگرچه در عمل معلوم نیست هوادارن این کمپین چقدر دست از خرید کالای غیرضروری و گران قیمت برداشته اند، اما باید درباره تاثیر احتمالی آن بر بازار هنوز منتظر ماند.

مهر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
4
آهان یعنی بریم بخریم تا یه عده که مثل زالو خون مردم رو میمکن گردن کلفت‌تر بشن. شاید این کمپین به جایی نرسه ولی هر کاری که در مخالفت با این وضع بشه درست هست، حالا شما بشین نظریه بده.
amin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
2
حالا شما بفرمایید با این اوضاع چه خاکی تو سرمون بریزیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
1
اگر یک سلبریتی مشکل جامعه را بیشتر درک کند شما ناراحت می شوید؟ایشان با داشتن امکانات عالی درک کرده اند که مردم بشدت تحت فشار اقتصادی هستند.نه مانند آقازاده های دزد که هم اکنون با همدستی برخی مسیولان مشغول چپاول مردم هستند.درود بر کریمی با فهم بالایش در درک مشکلات اجتماعی.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار