هشدار درباره دارو‌هایی به نام «شادی بخش»
کد خبر: ۱۱۲۵۲۱
تاریخ انتشار: 2018 June 19    -    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

یک روانشناس معتقد است: علیرغم وجود علائم هشداردهنده‏‌ای که توسط رسانه‏‌ها در رابطه با عوارض و مضرات مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی ارائه می‌شود، بسیاری از خانواده‌‏ها و جوانان اطلاعات کافی از تاثیرات مخرب این مواد ندارند و این نشان می‌‏دهد که باید افزیش آگاهی و جایگزین کردن راه‌های درست مقابله با اعتیاد به درستی انجام شود.

مهری کارگر افزود: متاسفانه نام «دارو‌های شادی بخش» که امروزه در کشور به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی گفته می‌‏شود خود محرکی برای مصرف این مواد از سوی نوجوانان و جوانان است، در حالی که این مواد جنون آور است و پس از مصرف فرد دچار افسردگی، اضطراب و عوارض جنبی دیگری می‌‏شود.

وی با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، محرک‏های مغزی را تخریب می‌کنند، اظهار کرد: اثرات مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به اندازه‌‏ای خطرناک است که ممکن است در فرد ایجاد پارانویا یا حملات جنونی و توهمی کند، اثراتی که ممکن است برای همیشه در فرد ماندگار شده و به هیچ عنوان از بین نرود.

کارگر تصریح کرد: اختلالات بینایی، کاهش اشتها، توهمات بینایی، افزایش ضربان قلب و فشار خون، بی‏قراری، تغییر نامناسب دمای بدن، نیاز به نوشیدن فراوان مایعات، مختل شدن فعالیت هیپوتالاموس، از دست رفتن کنترل فرد بر گفتار و رفتار، اختلال حافظه کوتاه مدت، احتمال ورم مغز به دلیل مصرف زیاد آب و عدم خروج آن، کاهش نمک و الکترولیت ها، وجود مشکلات جنسی، احساس افسردگی در درازمدت، سردرد، سرگیجه و بی‏خوابی، جنون، حملات هراس و مرگ از جمله عوارض دیگر مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عواقب جبران ناپذیر برای سلامت جسم و روان مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، بهترین راه مقابله با اعتیاد، ایجاد آگاهی و جایگزین کردن راه‏‌حل‌‏های درست برای مبارزه با آن است.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این روانشناس تاکید کرد: این راه با سعی و تلاش فراوان تمام نهاد‌ها و دستگاه‏‌های مربوطه امکان‏پذیر است و در کنار آن‌ها نیز باید مردم اطلاعات خود را در مورد انواع و عوارض مواد مخدر صنعتی و شیمیایی افزایش دهند تا به دانش لازم در این زمینه رسیده و به درستی مسوولان را در تحقق رویکرد اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد یاری دهند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار