میهمان «ماه‌عسل» به دادگاه می‌رود؟
کد خبر: ۱۱۲۳۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 June 17    -    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵

ماجرای جنجالی واکسن «HPV» روز سه‌شنبه، ٨ خرداد کلید خورد. دوازدهمین روز از ماه رمضان که احسان علیخانی خانمی به نام «یاسمن اشکی» را به برنامه دعوت کرد و این‌بار البته برخلاف همیشه اشک مردم را درنیاورد. بیشتر نگرانی و استرس به جان‌شان انداخت که‌ای وای بدبخت شدیم! میهمان برنامه در آنتن زنده اینطور عنوان کرد که در ١٧ سالگی به نوعی بیماری ژنتیکی مبتلا شده است شبیه ایدز و از ١٤٦ بیمار مشابه در یک کلینیک آمریکایی به شکلی معجزه‌آسا تنها او زنده مانده است. بعد هم گفت: خطر بیخ گوش ماست و تا ١٠ سال آینده زنان و مادران ایرانی باید گوش به زنگ باشند. درنهایت هم تقاضای کمک از مردم کرد و مدعی شد که در مقابل این سونامی باید ایستاد؛ اما آیا واقعا طوفانی در راه بود؟


گاف خانم میهمان
اول این‌که میهمان برنامه مدعی شد که بین ١٤٦ نفر در یک کلینیک آمریکایی زنده مانده، اما هیچ مرکز تحقیقاتی نامی از او نبرده بود و این ادعا جایی ثبت نشده بود و او فقط مسئول یک وب‌سایت «آموزش سلامت جنسی» بود؛ همین. دوم این‌که قبلا در گفتگو‌های خود با رسانه‌های دیگر هیچ اشاره‌ای به این ماجرا نکرده بود؛ و سوم و تأسف‌بارتر این‌که در گفتگو با رادیو زمانه مدعی شده بود که جانباز جنگ است؛ آن هم قربانی بمباران شیمایی تهران! در حالی که اصلا بمباران شیمیایی در تهران صورت نگرفته و اگر هم بود، سن او به جنگ نمی‌خورد. چهارم این‌که «HPV» اصولا بیماری ژنتیکی نیست؛ نوعی بیماری خودایمنی است که از طریق مقاربت و تماس‌های جنسی یا روابط پرخطر اینچنین به وجود می‌آید. با این حال، بعد از حضور این میهمان پرحاشیه در استودیوی ماه‌عسل، مبلغ ٦٠٠‌میلیون تومان از مردم جمع‌آوری شد که ادعا می‌شد برای واکسن HPV است.


واکنش‌ها
بعد از پخش این برنامه در تلویزیون مختصصان مختلف درباره HPV اظهارنظر کردند و کار به جایی رسید که همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «طرح اظهارات تخصصی از سوی افراد غیرمتخصص و غیرپزشک از تریبون‌های عمومی مورد تأیید نیست و نباید با اظهارات غیرکارشناسی به نگرانی مردم دامن زد. تولید این واکسن در اولویت ۶۰ تا ۷۰ وزارت بهداشت قرار دارد و درواقع نیاز به تولید واکسن پنوموکوک (سینه پهلو) و روتاویروس (عفونت کودکان) بیشتر دیده می‌شود. البته مخالف تولید این نوع واکسن نیستیم، اما در شرایط فعلی در اولویت قرار نداشته و نمی‌توان منابع تولید آن را تأمین کرد.»


ورود دادستان کل کشور
در پی پخش این برنامه، روز گذشته معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور پس از انجام بررسی‌های لازم و اعمال و اعلام نظر کارشناسان و متخصصان ذیربط در خصوص کذب بودن مطالب و ادعا‌های مطرح‌شده در آن برنامه، گزارشی به دادستان کل کشور ارایه داد. به دنبال این بررسی‌های اولیه، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز از سوی دادستان کل کشور مامور شد برابر با مقررات، در اسرع وقت و با توجه به آثار و تبعات ادعا‌های مطرح شده در آن برنامه در جامعه، موضوع را پیگیری و تعقیب کند و نتیجه نیز برای عموم اعلام شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری همچنین دستور داد نسبت به وجوه جمع‌آوری شده نیز برابر مقررات اقدام و از تضییع حقوق عامه جلوگیری شود.

روزنامه شهروند

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
0
2
این خانم هیچ قصد بدی نداشت من کل صحبتهای اورا شنیدم خیلی از آنها که مخالفت کردند خودشان هیچ اطلایی در این زمینه نداشتند مهم این است که وزارت بهداشت و درمان موضوع را تایید کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار