ماجرای «رشید خان» و آلرژی او به صدای خَر
کد خبر: ۱۱۱۹۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2018 June 17    -    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
حاکم محلّی «کُرمانج» به مرکزیّت شهر «قوچان» در قرن سیزدهم شمسی، امیر حسین خان شجاع الدّوله ملقب به «رشید خان» است که در صفحات تاریخ، ویژگی جالبی از «امیر حسین خان» ثبت شده و آن آلرژی و حساسیت او به صدایِ خَر بوده که در این زمینه آمده است.

آلرژی به صدای خَر

آلرژی به صدای خَر   اختصاصی «تابناک باتو»؛ حاکم محلّی «کُرمانج» به مرکزیّت شهر «قوچان» در قرن سیزدهم شمسی، امیر حسین خان شجاع الدّوله ملقّب به «رشید خان » بود که در سال 1272 شمسی بعد از 35 سال حکومت از دنیا رفت و مردم برای سوگواری او شعر معروف «وای وای رشید خان سردار کُلّ قوچان» را سرودند و عجیب آن که این شعر و موسیقی مُختصّ عَزا بعدها تبدیل به یک موسیقی شاد و ریتمیک شد.

آلرژی به صدای خَر
در صفحات تاریخ، ویژگی جالبی از «امیر حسین خان» ثبت شده و آن آلرژی و حساسیت او به صدایِ خَر بوده که در این زمینه آمده است: «به دستور امير حسين خان از هر خَرى كه در شهر صدا می شنيدند، آن خَر را ضبط می كردند؛ یعنی به نفع حکومت مصادره می شد. فرّاشباشى حكومت يك دسته الاغ از اين رهگذر تحصيل كرده(به دست آورده)، باغ تَره‏كارى می نمود.

آلرژی به صدای خَر


اتّفاقا روزى خَرى از پشت‏ بام خودِ امير حسين خان، بالاى سَر در حمّام رفته به صوتى كه در قرآن تعريف شده (اَنکر الاصوات)، در حالتى كه امير در گفت‏ و گو ميانِ جلو خان (پیشگاه و میدانگاه جلوی در خانه) بوده، خَلط مبحث كرده نَعره برآورده، خاموش شده پايين می ‏آيد. اين خَر مال ِمستأجر حمّام و باركش بود. هر چه فرّاشان جُسته بودند، نديده بودند.
عاقبت خَرِ بی ‏ادب ِجسور شده، نَعره ه‏اى ديگر زده، امير كج خُلق شده حكم به احضار آدم (صاحب خَر) و خَر كرده، فرموده بود: «مگر نگفتم خَرهاى شهر خفه شوند؟!»

خلاصه خَرِ بی ادب را يافته و دهن بسته وارد صفِ سلامِ امير كردند. صاحبِ خَر پانزده تومان جريمه شده، خَر را هم به «ايل بيگى تفنگدار» بخشيده بودند. غالبا خَرها را كه به شهر وارد می كردند. دهنشان را بايد می بستند.»[1]

آلرژی به صدای خَر
پی نوشت
[1]شاکری، رمضانعلی، اترکنامه- تاریخ جامع قوچان، انتشارات امیر کبیر، تهران،چ 1،1365 ش.ص 113 برگرفته از افشار قوچانى، على اكبر، تاريخ قوچان قديم، دست نويس 1325، ص 140.

سیّد مرتضی میرسراجی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
0
7
کسی که در وصفش شعر سروده اند تنها هنرش مخالفت با خر بود این چه بذله گویی است .یا سخن کامل بباید گفت یا ......
ارش
|
-
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
0
9
کاش در مورد رشادت های این فرد و حفظ شمال خراسان از هجوم قوم ترکمن و ازبک ها هم چیزی می نوشتید که اگر قوم کرمانج و ایشان در قوچان نبودند مشهد هم به تصرف ترکمن ها در می آمد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
0
4
ملت ایران به قوم دلاور کرد کرمانج خراسان مدیون هستند اگر رشادتهای این دلاوران نبود اکنون خراسان هم مال ترکمنستان میشد.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
2
1
اواز خر از دور خوشست....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
0
3
کاش از دلاوریهای این قوم هم کمی در کنار این مطلب میگفتید قومی که هرگز برای بیگانه سینه چاک نکردند بعنوان یک فارس خراسانی مدیون این قوم هستم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار