عرضه بیسکویت آلمانی و پنیر قبرسی درفروشگاه‌های زنجیره‌ای
کد خبر: ۱۱۱۵۱۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2018 June 08    -    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵

در حالی که امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «سال حمایت از کالا‌های ایرانی» نام‌گذاری شده انواع و اقسام کالا‌های خارجی از بیسکویت آلمانی تا پنیر قبرسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کشور عرضه می‌شود.

«حمایت از کالای ایرانی» نامی است که امسال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سال جاری تعیین شد.

اگرچه در چند سال اخیر به اشکال مختلف از طریق رسانه‌ها، اتحادیه‌ها و اصناف به حمایت از کالای ایرانی و تولید ایرانی تاکید شده است، اما نام‌گذاری امسال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری، از اهمیت غیر قابل جایگزین این استراتژی در اقتصاد ملی خبر می‌دهد.

بنابراین، علاوه بر اینکه باید مسئولان و تولید‌کنندگان از طرق مختلف زمینه حمایت از کالا‌های ایرانی را فراهم کنند، تمامی ارکان جامعه هم باید با سهمی متناسب با توانایی خود در حمایت از تولیدات ایرانی نقش خود را ایفا کنند.

به گزارش فارس، یکی از اثرگذارترین بخش‌ها در معرفی هر کالا به مصرف کننده بخش توزیع است که این بخش می‌تواند یک بنگاه صنفی یا همان مغازه باشد و یا می‌تواند یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ باشد که با توجه به شرایطی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه کالا دارند، قطعا مشتریان بیشتری دارند و دامنه خدمات‌رسانی آن‌ها بسیار گسترده‌تر است.

همچنین با توجه به پوشش دهی وسیع فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش این فروشگاه‌ها در حمایت از کالای ایرانی نه تنها قابل اغماض نیست، بلکه بسیار هم موثر است.

با توجه به اینکه نام هر فروشگاه زنجیره‌ای اعتبار آن است، بنابراین مردم هم بخشی از خرید‌هایی را که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌دهند، به اعتبار نام و نشان آن فروشگاه انجام می‌دهند و از نظر آن‌ها تقریبا هر کالایی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، از استاندارد‌های لازم برای مصرف برخوردار است.

 از آنجا که هر تولید‌کننده‌ای باید مکانی برای توزیع تولیداتش داشته باشد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای که طیف وسیعی از اقشار جامعه را پوشش می‌دهند، یکی از بهترین مکان‌ها برای عرضه و معرفی کالا به مصرف کننده است.

اما در بازدید از چهار فروشگاه زنجیره‌ای مطرح کشور یعنی شهروند، رفاه، سپه و اتکا، متاسفانه مشاهده شد که به غیر از فروشگاه زنجیره‌ای اتکا، سایر فروشگاه‌ها انواع و اقسام کالا‌های وارداتی را عرضه می‌کنند؛ به طوری که در فروشگاه شهروند، در کنار انواع و اقسام بیسکویت‌های ایرانی بیسکویت تولید آلمان و در کنار انواع شکلات‌های تولید داخل، شکلات ساخت آلمان هم دیده شد.

با دیدن بیسکویت خارجی در این فروشگاه به یاد اعتراض یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران در یکی از جلسات هیات نمایندگان این اتاق که در تیرماه سال ۹۶ برگزار شد، افتادم.

خدا شکر کاظمی یکی از اعضای هیات نمایندگان در آن جلسه با قراردادن انواع بیسکویت‌های خارجی روی میز هیات نمایندگان اتاق ایران، با انتقاد از واردات کالای خارجی که نمونه آن در داخل تولید می‌شود، از نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت خواست که از واردات این قبیل کالا‌ها که منجر به بیکاری هم‌وطمنان و تعطیلی واحد‌های تولید می‌شود، خودداری کند.

وی که خود یک تولید کننده بود، گفت: به علت اوضاع نابسامان تولید، کارکنان خود را از ۱۲۰۰ نفر به ۱۲۰ نفر کاهش داده‌ام.

جالب است که در یکی از فروشگاه زنجیره‌ای رفاه که اتفاقا تبلیغات بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف دارد، چیدمان کالا‌ها طوری تنظیم شده که به محض ورود به فروشگاه، با یک محصول خارجی یعنی کمپوت آناناس با برند PEAK ساخت مالزی مواجه می‌شود و بلافاصله متصدی مربوطه با تبلیغ این کالا و تخفیف ۴۰ درصدی مشتری را ترغیب به خرید می‌کند.

اگرچه آناناس محصولی است که در کشور تولید نمی‌شود و شاید واردات آن پذیرفتنی باشد، اما بهتر بود، در این فروشگاه و در مقابل در ورودی یک نوع محصول تولید داخلی تبلیغ می‌شد.

براساس مشاهدات خبرنگار ما در سه فروشگاه زنجیره‌ای سپه، شهروند و رفاه در کنار تنوع فراوان مواد شوینده و بهداشتی ایرانی از شامپو، مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی، مواد شوینده و بهداشتی وارداتی فراوانی وجود دارد، به طوری که بخش زیادی از مواد شوینده مثل شامپوی مو، شامپوی بدن و خمیردندان ساخت کشور ترکیه است.

علاوه بر این انواع مواد شوینده وارداتی از کشور‌های فیلیپین، هندوستان، لهستان، فرانسه، انگلستان، آلمان و اسپانیا نیز به چشم می‌خورد.

مسواک و انواع اسپری‌های ضد عرق و اسپری مو هم از جمله کالا‌هایی است که انواع وارداتی آن از کشور‌های انگلستان، لهستان و ترکیه موجود است.

در بخش مواد خوراکی هم اغلب این فروشگاه‌ها روغن‌های زیتون و روغن‌های کنجد کشور‌های اسپانیا و ایتالیا را در کنار روغن زیتون‌های برند داخلی با قیمت چند برابر قیمت‌های داخلی عرضه می‌کنند.

البته با توجه به اینکه تولید چای داخلی کفاف مصرف داخلی را نمی‌دهند، بنابراین طبیعی است که چای خارجی در این فروشگاه‌ها عرضه شود و بنابراین در کنار چای مرغوب لاهیجان چای وارداتی از کشور هندوستان بخش بزرگی از قفسه‌های این کالا را به خود اختصاص داده است.

همچنین انواع هات چاکلت، پودر مخلوط کاکائو، کاپوچینو و قهوه از کشور‌های لهستان و ترکیه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

ناگفته نماند که برنج هندی ۱۱۲۱ در اغلب این فروشگاه‌ها عرضه می‌شد، اما فروشگاه زنجیره‌ای اتکا در این زمینه هم به عرضه برنج ایرانی بسنده کرده است و برنج وارداتی عرضه نمی‌کند.

در کنار انواع و اقسام کالا‌های خارجی، عرضه نوشابه انرژی‌زا ساخت کشور لهستان هم از لیست اقلام فروشگاه شهروند نیفتاده است.

در بخش مواد لبنی فروشگاه شهروند علیرغم تنوع تولیدات داخل انواع پنیر وارداتی از کشور‌های قبرس، فرانسه، برزیل، هلند، آلمان، انگلستان، ایتالیا با قیمت هر کیلو ۶۶ تا ۱۱۰ هزار تومان وجود دارد.

در بخش لوازم خانگی برقی هم به غیر از برند‌های خارجی که تقریبا کل فضا را به خود اختصاص داده‌اند- اگرچه مونتاژ برخی از این برند‌ها مثل سامسونگ در داخل کشور انجام می‌شود- عرضه برند‌های لوازم داخلی با برند‌های داخلی از جمله صنام و پاکشوما هم بعضا به چشم می‌خورد.

البته در فروشگاه اتکا که در بین این فروشگاه‌های زنجیره‌ای به غیر از عرضه لوازم خانگی داخلی مثل پاکشوما لوازم خانگی با برند‌های خارجی مثل کندی و هاردستون هم مشاهده شد که در گفت وگویی که با محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی صورت گرفت، مشخص شد که برخی کالا‌های برند کندی از جمله لوازم برقی کوچک توسط شرکت پاکشوما که یک تولید کننده داخلی است، تولید می‌شود و برخی لوازم خانگی برند هاردستون هم توسط تولید‌کنندگان داخلی تولید می‌شود و این تولید‌کنندگان فقط از نام این برند استفاده می‌کنند.

 عرضه لوازم آشپزخانه خارجی با وجود محصول کیفی داخلی.

اما علیرغم تولیدات بسیار خوب و با کیفیت در بخش ظروف آشپزخانه، فروشگاه شهروند انواع و اقسام ظروف آشپزخانه را با برند‌های خارجی از کشور‌های چین، ایتالیا، فرانسه و انگلستان با قیمت چندین برابر برند‌های داخلی عرضه می‌کند.

 از آنجا که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش بسیار قابل توجهی در معرفی کالا‌ها به جامعه دارند، حداقل انتظاری که از این فروشگاه‌ها در سال حمایت از کالای ایرانی می‌توان داشت، این است که از عرضه کالا‌های خارجی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، خودداری کنند، تا به وظایف خود به عنوان یک ایرانی در تحقق شعار سال عمل کنند.

فارس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
2
مردم چه گناهی کردن خوب یعنی اختیار خرج کردن دو ریال پولشون رو هم نداشته باشن. چرا حمایت از تولید ملی رو خود مسئولین با سوار شدن بر پراید و استفاده از کالاهای ایرانی انجام نمیدن.
ناشناس
|
Czech Republic
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
1
نه تو را خدا، بیایید همه چیز را مثل خودرو انحصاری کنید و بعد تا می توانید آشغال داخلی به قیمت گزاف به خورد مردم بدهید! حمایت از تولید داخلی معنایش حذف رقابت نیست. اگر جنس داخلی با کیفیت و قابل رقابت باشد مردم قطعا آن را ترجیح خواهند داد. من بیسکویت آلمانی خریده ام و اصلا به خوشمزگی بیسکویت ایرانی نیست ولی برای شامپو یک برند خارجی را ترجیح می دهم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
1
با برندهای عربی مشگلی ندارید .......................
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
1
آناناس با برند PEAK

يعني شما آناناس هم توليد ميكنيد؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار