پزشک‌های سیری ناپذیر
کد خبر: ۱۱۱۴۵۰
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: 2018 July 12    -    ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
درآمد اغلب پزشکان متخصص در ایران ازهمتایان غربی شان بیشتر است، در حالی که درآمد یک کارگر یا معلم در ایران چیزی حدود یک دهم کارگر و معلم غربی است. امروزه یک معلم یا کارگر در ایران، باید یک دهم کارگر غربی درآمد داشته باشد و هزینه ای برابر جامعه غربی برای خدمات پزشکی پرداخت نماید؛ برای نمونه،...

پزشک های سیری ناپذیر

 پزشک های سیری ناپذیربه گزارش «تابناک باتو»؛ در تعریف پزشک می خوانیم: پزشک یا طبیب یا حکیم یا دکتر (در اصطلاح رایج) در دانش پزشکی کسی است که به حرفهٔ پزشکی، که برگرداندن سلامت انسان به وسیلهٔ مصاحبه با بیمار، مطالعه، تشخیص و درمان بیماری یا آسیب دیدگی است، می‌پردازد.

هدف پزشک حفظ و ارتقای تندرستی، درمان بیماری‌ها و بازتوانی آسیب دیدگان است. این هدف با شناخت بیماری‌ها، تشخیص و درمان و جلوگیری از بروز آنها به انجام می‌رسد.

واژه «بیمار» نیز در لغت نامه ها به ناخوش، دردمند،ناتوان، رنجور و ...معنی می شود؛ کسی که نیاز به مراقبت ویژه و تیمار محتاج است.

پزشک یا حکیم در تعریف سنتی خود به کسی گفته می شد که محرم اسرار و تیمارگر و طبیب بیمارانش به شمار می رفت؛ اما امروزه بسیاری از پزشکان در مقام تاجری قرار گرفته اند که با تبلیغات و سوءاستفاده از بیمار تلاش می کنند، سود بیشتری از درماندگی بیماران به جیب بزنند.

سیستم پذیرش دانشجو در رشته پزشکی شرایط خاص خود را دارد. با اینکه سالیانه پذیرش دانشجو در رشته های مختلف به ویژه علوم انسانی، فله ای و بدون توجه به بازار کار در حال گسترش است، در رشته پزشکی قضیه کاملا متفاوت است.

پذیرش دانشجوی رشته پزشکی (با اینکه تقاضای بسیار بالایی برای این ) هیچ گونه افزایشی نمی یابد. با اینکه همه رشته ها به صورت شبانه دانشجو می پذیرند، هنوز در رشته پزشکی این اتفاق نمی افتد و همین باعث شده است، رشته پزشکی به عنوان تافته ای جدا بافته در میان رشته های دانشگاهی نگریسته شود، به گونه ای که جامعه به پزشکان به چشم تنها نوابغ و نخبه های جامعه نگاه می کند که هر کسی توانایی و هوش، تحصیل آن را ندارد.

در حالی که صدها هزار فارغ التحصیل رشته های مختلف با مدرک فوق لیسانس و دکترا در جامعه وجود دارد، ولی اگر چند صد پزشک بیکار باشند سریع به چشم می آید. در واقع این شیوه پذیرش دانشجو باعث شده است ناخودآگاه پزشکان در سطح بالاتری از سایر تحصیل کردگان دانشگاهی قرار گیرند، به گونه ای که همگان حق دریافت درآمد و حقوق بالاتر آنها را بپذیرند.

بر اساس آمارها متوسط درآمد یک پزشک متخصص در ایران چیزی حدود بیست و پنج تا صد برابر یک معلم و کارگر است، این در حالی است که در جامعه آمریکا این تفاوت بین پنج تا شش برابر درآمد یک کارگر و در آلمان حدود چهار تا پنج برابر است.

درآمد اغلب پزشکان متخصص در ایران ازهمتایان غربی شان بیشتر است، در حالی که درآمد یک کارگر یا معلم در ایران چیزی حدود یک دهم کارگر و معلم غربی است. امروزه یک معلم یا کارگر در ایران، باید یک دهم کارگر غربی درآمد داشته باشد و هزینه ای برابر جامعه غربی برای خدمات پزشکی پرداخت نماید؛ برای نمونه، یک کارگر برای ترمیم یک دندان خود باید حداقل درآمد نصف یک ماه خود را بپردازد، در حالی که این پول، درآمد نیم ساعت کار همان دندانپزشک است.

بسیاری از پزشکان متخصص بدون توجه به تعرفه های وزارت بهداشت و تایمی که موظفند برای بیماران بگذارند، رقم های بسیار بالاتری را طلب می کنند. این پزشکان که اغلب برای فرار مالیاتی استفاده از کارتخوان های بانکی را قدغن کرده اند، تایم و زمان کمتری از قانون مصوب صرف بیمار کرده و مدام مشتری های بیشتری را پذیرا می شوند.
پزشکانی که در کنار کار پزشکی به دلالی و سودجویی از طریق فشار به فروشندگان لوازم پزشکی یا بساز بفروشی نیز مشغولند.

در رأس وزارت بهداشت وزیر اولترا میلیاردی قرار دارد که به زندگی اشرافی خود افتخار می کند و درآمد و حقوق های نجومی پزشکان را حق طبیعی و مسلم آنان می داند. ایشان بدون توجه به سطح درآمد مردم و سرانه درآمد ملی پایین معتقد است که پزشک در ایران باید به مانند پزشکان کشورهای پیشرفته درآمد داشته باشد و وظیفه جامعه و دولت است که این هزینه را پرداخت کند.

چیزی که امروز در دانشگاه ها به دانشجویان پزشکی یا غیر پزشکی آموزش داده نمی شود و هیچ اهمیتی ندارد، اخلاق علمی و وجدان شغلی است. دانشجویان تنها علوم مربوط به رشته تخصصی خود را می خوانند و واحد درسی به نام اخلاق، فلسفه و تعهد اجتماعی هیچ جایگاهی در متون دانشگاهی ندارد.
بدیهی است با این شیوه آموزشی، جامعه شهروندانی دغدغه مند و اخلاق مدار پرورش نخواهند داد و چنین افرادی را نخواهد یافت.

فرهاد قنبری

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
17
1
خیلی مقاله بدی بود.فقط قصدتون ایجاد دشمنی و تفرقه افکنیه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
14
1
بعنوان یک پزشک در ارتباط با درامد دندانپزشکان نمیدانم اما درامد خود بعنوان پزشک در جایگاه هیئت علمی بسیار کمتر از این است متاسفانه در این بی انضباطی اقتصادی که در همه کشور و البته در بین پزشکان هم هست را بعنوان درامد همه پزشکان میگذارید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
14
چند سالی است پزشک باسواد و متخصص هم نایاب شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
4
8
حقوق ماهانه یک عضو هیات علمی که هیچ بازدهی برای کشور ندارد و تبدیل به یک مافیا برای عده ای شده و فقط 2 یا 3 ساعت در دانشگاه حضور دارد و آن را هم صرف خوردن چای و بیسکوییت میکند بسته به مرتبه بین 15 تا 40 میلیون تومن هست در صورتی که بهترین جوانان نخبه این کشور با رتبه های برتر بیکار هستند و حاضرند برای ماهی 4 میلیون تومن هم عضو هیات علمی شوند اما اعضای هیات علمی قصد بازنشستگس ندارند. همین 2 سال پیش قانونی به تصویب مجلس رسیده بود که اعضای هیات علمی با 30 سال سابقه باید بازنشسته شوند همه آنها با هم نامه اعتراضی برای رییس مجلس نوشتند و این قانون خوب را ملغی کردند. و الان بازنشستگی خود را به بالای 45 سال سابقه و آن هم به اختیار خودشان تغییر دادند.
قوانین در این کشور فقط برای مردم عادی هست. یک گوسفند دزد باید دستش قطع شود و خاوری که 300000 هزار ملیارد تومن پول بالا کشید باید به کانادا مهاجرت کند.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
12
2
میگی بیا تو برو بشین جای پزشکا.ببینیم تو چقدر باوسوادمیشی.که چشمتو میبندی فقط نظر الکی میدی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
14
1
من نمیدونم چه کسی در تابناک مسوول گذاشتن این مقالات و بررسی صحت و سقم اوناس، اگر کمی عقل در کله نویسنده باشه، میتونه با یه حساب سرانگشتی بفهمه که حتی اگر جراحی در ماه صدمیلیون تومان درآمد داشت، تا ۴ ماه قبل درامد ماهانه او حدود بیست هزار دلار بود که در بهترین حالت نصف درآمد یک پزشک مشابه در بقول شما غرب است، بماند که چنین درامدی مخصوص یکدرصدیهای جراحان است، حالا کدام احمقی درامد پزشکان ایران را بالاتر از غربیها کشف کرده نمیدانم
ahmad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
1
9
این مقاله عین واقعیته. یکی از مهمترین دلایل طبقه بندی شدید جامعه ما همین حقوق و دریافتی های غیر عادی وزارت بهداشته. فامیل ما که تازه فارغ التحصیل شده الان امریه اس تو یه بیمارستان ماهی 16 میلیون میگیره و من کارمند با 12 سال سابقه باید 3.5 بگیرم. واقعا عدالت کجاست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
9
1
مقاله ای که کاملا مشخصه با عقده و غرض نوشته شده
مشکل جامعه ما دلالیه نه حقوق پزشکان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
4
1
ای کاش شرایطی پیش می آمد که مردم بخاطر کوچکترین کسالت و ناخوشی مجبور میشدند به خارج از کشور بروند و دار و ندارشان‌ را بفروشند تا شاید می فهمیدند که به چه راحتی به فوق تخصصی ترین امکانات و مغزهای برتر پزشکی در کشور دسترسی دارند ولی فقط عادت کرده اند در هر محفل و مجلسی شروع به بدگویی پشت سر پزشکان کنند .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
1
7
درآمد عمومی: بین 10 تا 25 م
در صورت انجام فعالیت های متفرقه تا بالای 70 م
درآمد تخصص غیر جراحی: از 20 تا 100 م
درآمد تخصص جراحی: از 35 م تا بی نهایت
درآمد دندان عمومی: از 30 م تا 50 م
درآمد دندان تخصص: 60 م تا 500 م

درآمد استاد تمام شریف: 15م ماکزیمم

درآمد میانگین ماهانه پزشکان ایرانی
کاری به نظرات پزشکان ندارم. خودم مردم شریف مقایسه و قضاوت کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
1
4
صد رحمت به وجدان دکترای هندی که تو این مملکت کار میکردند دیگه با این دریافتها جرات نداریم به دکتر مراجعه کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
1
4
ازیک طرف به مدد اعمال محدودیت شدیددر تعداد پذیرش پزشک و ظرفیت تخصص خیال خودشون روازبابت داشتن رقیب به قیمت فرورفتن 80 میلیون نفردرمصیبت وسختی راحت کردندوازطرف دیگه در طرح تحول سلامت تعرفه های خودشونو سرخود 187 درصد بطورناگهانی افزایش دادن. !!!
تمام اعضای کمیسیون بهداشت مجلس هم که پزشکن وهواشونو دارن .نظام پزشکی هم درتخلفات وفصور ازاون ها طرفداری میکنه
بارها شده به پزشک رفتم وزیر یک دقیقه کل ویزیت تموم شده
کلا پزشکها وجدان کاری ندارن.
ازکمبود مصنوعی وانحصاری که وزارت بهداشت با کم نگه داشتن ظرفیت دانشگاهها راه انداخته حداکثر استفاده رو برای کم فروشی وگران فروشی خدمات خودشون استفاده میکنن.
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
1
9
من چند بار كه رفتم به مطب ها همگي پول نقد خواستند به نظر اتون غير از فرار مالياتي چيز ديگه اي هم ميتونه باشه ؟؟؟
اخه بقالي سركوچه ما هميشه كارتخون هاش درست كار ميكنن ولي مطب ها نه
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
11
2
بجای مانور دادن روی حقوق پزشکی که حداقلش اینه که عمومی 7سال ،تخصص 13الی 14سال ، فوق تخصص 15سال درس میخونن و بنظر من حق شون هست یک حقوق بالا داشته باشن ، روی این بحث کنین که چرا یک معلم یک کارگر یک کارمند پایه حقوقش 1300 هستش! حقوقی که اندازه پول قبض برق و آب و ... هم نمیشه! حقوق سایرین کمه کفاف زندگی توی این اوضاع گرونی رو نمیده
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
8
1
سلام، من در المان زندگی میکنم.خودم مهندس مکانیک هستم ولی با پزشکان در ارتباط هستم. میتونم با جرأت ادعای نویسنده رو در ارتباط با درآمد پزشکان، حداقل در المان، رد بکنم. این را اضافه کنم که در المان درآمد پزشکان نسبت به سوئیس پایین تر هستش. یکی از دوستانم هم که در انگلیس زندگی میکنه برای کارهای پزشکی و دندانپزشکی به ایران سفر میکنه چون ارزانتر و بهتر براش تمام میشود. باید دید که کدام کشور غربی مد نظر نویسنده بوده است. اگر رومانی مورد نظر بوده، میتوان ادعای نویسنده را مورد تحقیق قرار داد. والسلام
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
1
6
مقاله بسیار خوبی است وواقعیت دارد.. نقل قول از یکی از معاونین وازارت عریض وطویل علوم پزشکی تعداد 300 میلیون دندان خراب در دهان مردم است نتیجه اینکه تا دندانی درد نگیرد به علت قیمت های بی نهایت دندانپزشکی به پزشک مراجعه نمیکنند ازسوی دیگر وقتی که دکترهای محترم برای معاینه بیمار صرف میکنند 2 الی 5 دقیقه میباشد از سوی دیگر در بیمارستانها در زمان ویزیت ومعاینه بیمار همراه بیمار نباید در اطاق باشد ؟؟چرا ..این چه قانونی است...
پزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
1
0
چشم حسود کور
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار