ادب جدایی در رابطه عاشقانه
کد خبر: ۱۱۱۴۲۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2018 June 14    -    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
به نظرم مهمترین ادب جدایی در رابطه عاشقانه این است که هیچ یک از طرفین، رابطه را بی خبر و یکسویه قطع نکند. جدایی باید گام به گام و با آگاهی و توافق طرفین رخ دهد. طرفین باید به هم فرصت و امکان تحلیل، ارزیابی، و تلاش برای ترمیم رابطه را بدهند، و اگر این همه به جایی نرسید، بکوشند

ادب جدایی در رابطه عاشقانه

ادب جدایی در رابطه عاشقانهبه گزارش «تابناک با تو»؛ انگار هنر عاشقی بیشتر آداب دانی و نکته سنجی در مقام پیوستن است، که باید دل محبوب را به دست آورد.

هنر عاشقی شکل تعالی یافته هنر شکار است، اما شکار دل. عاشق بر گرد محبوبش می چرخد، می رقصد، پر می گشاید، نغمه سرمی دهد تا جلوه زیبایی هایش نظر محبوب را جلب کند، و او را به پاسخ متقابل و متقارن برانگیزد. ظاهراً شیوه دلربایی انسانها و سایر حیوانات تفاوت ساختاری بنیادینی ندارد. تفاوت اما در اخلاق عاشقی است.

در قلمرو ما انسانها شکار دل محبوب به هر شیوه ای روا نیست، شیوه انسانی، عشق ورزی در قلمرو اخلاق است، یا باید باشد؛ اما به نظرم مهمترین ویژگی عشق ورزی انسانی، یعنی عشق ورزی در قلمرو اخلاق، رعایت آداب پیوستن نیست، آداب دانی در مقام گسستن است.

ما در مقام شکار دل محبوب سراپا هشیار و مراقبیم و هزار و یک دقیقه ظریف را رعایت می کنیم، اما در مقام گسستن غالباً زمخت، بی ملاحظه و بی ادب می شویم؛ انگار نه انگار که مسؤولیت عاشقی به مقام وصل منحصر نیست، در هنگام فصل هم هست.

ادب جدایی در رابطه عاشقانه

همه ما کمابیش می دانیم که تجربه عاشقی در غالب موارد باران بهاری است، تند می بارد و زود سرمی آید؛ اما زخم های عشق همیشه با ما می ماند. غالب زخم هایی که عشق بر روح ما حکّ می کند نه از اصل جدایی که از نحوه جدایی است.

در رابطه عاشقانه افراد باروهای قلعه وجودشان را به روی هم می گشایند تا به عمق وجود هم درآیند. اما این گشودگی دل انگیز عمیقاً آسیب پذیرشان هم می کنند؛ قلعه ای که باروهایش گشوده است در برابر تیرهای آتشین حریف بی دفاع تر هم می ماند. این آسیب پذیری مفرط عشق را خطرخیر می کند، و در لحظه جدایی زخمهای عمیق تری بر عمق جان فرد برجامی گذارد.

به نظرم مهمترین ادب جدایی در رابطه عاشقانه این است که هیچ یک از طرفین، رابطه را بی خبر و یکسویه قطع نکند. جدایی باید گام به گام و با آگاهی و توافق طرفین رخ دهد. طرفین باید به هم فرصت و امکان تحلیل، ارزیابی، و تلاش برای ترمیم رابطه را بدهند، و اگر این همه به جایی نرسید، بکوشند رفته رفته آمادگی های روانی لازم را برای جدایی در طرف مقابل فراهم آورند و از آنجا که عاشقی نوعی اعتیاد است، در پاره ای موارد آن کس که در رابطه «ترک می شود»، باید به کمک روانشناس و حلقه دوستان مراحل ترک اعتیاد از محبوبش را از سربگذراند تا زخم جدایی به شریان های حیاتی روح اش نرسد.

عاشق خوب آن نیست که می داند چطور دل محبوبش را شکار کند، عاشق خوب آن است که بداند چطور دل محبوبش را نشکند؛ حتّی در وقت جدایی. عشق انسانی بیش از آنکه هنر دلبری باشد، هنر دلداری است.

ادب جدایی در رابطه عاشقانه

دكتر آرش نراقی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
1
بله البته اگر ارتباطی بود شاید به جدایی نمی انجامید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
1
1
از نظر علمی می گویند هرکدام از طرفین به این نتیجه قطعی رسیدند که به درد یکدیگر نمی خوند فورا رابطه را قطع نموده و طرف را بازی ندهند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
طرفین باید در ارتباط باهم به این شناخت برسند نه اینکه دیگران برای آنها نتیجه گیری کنند
مریخ
|
United Arab Emirates
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
سعی کردم رابطه جدیدی را اغاز کنم اما هرگز کسی نتوانست جای خالی او را برای من سرخورده پر کند شاید خیانتی بسیار زشت تر انچه که شکسپیر توان توصیف ان را دارد از او سرزده بود به فکر انتقام نبوده و نخواهم بود زندگیم را از تمام نشانه های او پاک کردم چون خورشید از سمتی که غروب کند هرگز طلوع نخواهد کرد اما همیشه در دلم امیدی واهی برای باز گشت او زنده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار