مراقب رعدوبرق باشید؛ کوه نروید
کد خبر: ۱۱۱۰۴۷
تاریخ انتشار: 2018 June 03    -    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: در این روز‌ها که شاهد بارندگی، رعد‌و‌برق و آبگرفتگی هستیم مردم به هشدار‌های هواشناسی و امدادی توجه بیشتری کنند.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: امسال در پاییز و زمستان کم بارش بود، اما خوشبختانه در فصل بهار میزان بارش نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار خوب بوده است.

احد وظیفه افزود: کمبود بارش در زمستان گذشته در برخی از استان‌ها با وجود بارش‌های بهار (۹۷) امسال جبران شد.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی پیش بینی کرد در ۴۸ ساعت آینده در غرب و جنوب شاهد وزش باد خواهیم بود همچنین در برخی مناطق کوهستانی احتمال وقوع سیل است.

او با اشاره به تلفات چند روز اخیر با پدیده ساعقه و بارندگی‌های لحظه‌ای توصیه کرد در مناطق حادثه خیز مانند حاشیه رودخانه ه. و مناطق کوهستانی قرار نگیرند.

وظیفه در جبهه شمالی و جنوبی کشور را در چند روز آینده بارندگی پیش بینی کرد و افزود: تا روز دوشنبه آینده و در دامنه زاگرس بارش‌های پراکنده‌ای خواهیم داشت که قابل مقایسه با بارندگی در دامنه البرز نیست. در بخش‌های مازندران و گیلان بارش‌ها ممتد و طولانی خواهد بود. موج بعدی از چهارشنبه تا آخر هفته در مناطق شمالی خواهد بود.

وظیفه در مورد داشتن تابستان گرم افزود: از روز سه شنبه همین هفته دمای هوا تهران تا ۳۶ درجه افزایش خواهد یافت.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در مورد باروری ابر‌های باران آور را رد کرد و افزود: باروری ابر‌ها در مناطق و شرایط خاص میسر است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: در ۱۷ روز اخیر و در ۱۷ استان سازمان امداد و نجات فعالیت امدادی و نجات بسیاری را داشته است. نیرو‌های امدادی در چند روز اخیر ۴۴۰۰ نفر را امداد رسانی کردند که در این میان ۷۶۰ نفر نیاز به خدمات اسکان اضطراری داشتند.

شاهین فتحی افزود: بیشترین مشکلات در این چند روز گذشته ابگرفتگی و سیل بوده است که در مجموع ۱۴ نفر از هموطنان جان باخته‌اند.

او با اشاره به نقش اطلاع رسانی و آموزش مردم گفت: در چند روز گذشته اتفاقی که در یکی از روستای پسوه در آذربایجان غربی افتاد بای اشاره کرد.

در این روستا پس از اینکه از احتمال وقع سیل مطلع می‌شوند از طریق بلندگوی مسجد، اهالی را از وقع سیل مطلع می‌کنند و از یک فاجعه انسانی جلوگیری می‌شود. تلفات در این روستا فقط یک نوزاد بود که از دست والدین داخل آب افتاده بود مابقی اهالی این روستا از سکنه تخلیه شده بود.

او گفت: در سطح کشور ۵۵۷ پایگاه امداد و نجات فعال داریم همچنین حدود ۴۰۰ پایگاه شعبه داریم که تمام وقت آماده خدمات هستند.

فتحی به هشدار‌های به موقع هواشناسی اشاره کرد و افزود: توجه مردم به هشدارها، خطرات و حوادث کمتری را شاهد بودیم علاوه بر این پایگه‌های مستقر سازمان امداد و نجات در سراسر کشور نسبت به موقعیت و حوادث طبیعی در منطقه اطلاع رسانی می‌کنند و مردم را از قرار گرفتن در مسیر سیلاب نجات داده‌اند. معاون عملیات سازمان امداد و نجات مشارکت مردمی در فعالیت امداد و نجات و کمک به هموطنان بسیار موثر دانست.

وی افزود اگر دانش و اطلاعات مردم نسبت به هواشناسی و مناطق بارندگی افزایش یابد حوادث و تلفات ناگوار کمتری شاهد خواهیم بود. چنانچه آب گرفتگی‌ها به بیش از ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر برسد احتمال وقوع سیلاب حتمی است.

او هشدار داد هنگام ساعقه و رعد و برق از منازل خارج نشوند، از دکل‌های برق فاصله بگیرند، و از خودرو‌های خود هنگام رعد و برق خارج نشوند.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار