تصاویری از غار نينگوو، غار يخي منحصر به فرد
کد خبر: ۱۱۱۰۴۴
تاریخ انتشار: 2018 June 03    -    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
در سراسر اروپاي قاره اي، آسياي مرکزي و آمريکاي شمالي غارهاي يخي زيادي هست که هواي داخل آن ها در تمام مدت سال زمستاني است! بيشتر اين غارهاي يخي در کشورهاي سرد مثل ايسلند، روسيه و آلاسکا وجود دارند، پديده اي که به دليل هواي سرد اين کشورها در تمام مدت سال اصلا اتفاق عجيبي نيست!

تصاویری از غار نينگوو، غار يخي منحصر بفرد

غار نينگوو در چين

تصاویری از غار نينگوو، غار يخي منحصر بفردبه گزارش «تابناک با تو»؛ در کوه هاي استان شانشي در چين بزرگ ترين غار يخي کشور قرار دارد، غاري با اعماق 85 متر که در کناره ي يک کوه شکل گرفته است. ديواره ها و کف اين غار پوشيده از لايه هاي ضخيم يخ است و قنديل هاي بزرگ يخي از سقف آويزان است. غار نينگوو يک ويژگي منحصربفرد دارد و آن اين که حتي در تابستان که دماي بيرون به ده ها درجه سانتي گراد مي رسد باز هم يخ زده است.

تصاویری از غار نينگوو، غار يخي منحصر بفرد

عکس هاي غار نينگوو در چين

در سراسر اروپاي قاره اي، آسياي مرکزي و آمريکاي شمالي غارهاي يخي زيادي هست که هواي داخل آن ها در تمام مدت سال زمستاني است! بيشتر اين غارهاي يخي در کشورهاي سرد مثل ايسلند، روسيه و آلاسکا وجود دارند، پديده اي که به دليل هواي سرد اين کشورها در تمام مدت سال اصلا اتفاق عجيبي نيست! آب و هواي سرد اين کشورها به غارها اجازه مي دهد تا به طور طبيعي در تمام مدت سال سرد و يخ زده باشند. با اين حال کشورهايي که آب و هواي گرم دارند هم از وجود اين غارهاي يخي بي نصيب نمانده اند.

تصاویری از غار نينگوو، غار يخي منحصر بفرد

غار يخي در چين

بيشتر اين غارها يک جور تله ي سرمايي دارند و در واقع سازوکار آن ها به اين ترتيب است که يک خروجي يا دودکشي دارند که در زمستان ها هواي سرد را به داخل غار مي آورد اما در تابستان اجازه ي ورود هواي گرم به داخل غار را نمي دهد. در زمستان، هواي متراکم سرد به داخل غار مي آيد و جايگزين هر نوع هواي گرمي که در داخل غار هست مي شود. در تابستان هواي سرد همچنان در غار باقي مي ماند چون هواي نسبتا گرم سطحي سبک تر است و نمي تواند وارد شود.

تصاویری از غار نينگوو، غار يخي منحصر بفرد

عکسهاي غار يخي در چين

يخ هاي داخل غار مثل يک بافر به ثابت ماندن دماي هواي داخل غار کمک مي کنند به اين ترتيب که هر نوع هواي گرمي که به داخل غار مي آيد فورا توسط يخ ها خنک مي شود آن هم قبل از اينکه بتواند در هواي داخل غار تغييرات جدي به وجود بياورد و آن را گرم کند. مطمئنا مقداري از يخ ها آب مي شوند اما دماي محيط داخل غار همچنان ثابت باقي مي ماند. در زمستان اين شرايط برعکس مي شود: وقتي هواي خيلي سرد به داخل غار مي آيد هر آب مايعي که در داخل غار وجود دارد يخ مي زند، حرارت آزاد مي کند و از پايين رفتن بيش از حد دماي غار جلوگيري مي کند.

تصاویری از غار نينگوو، غار يخي منحصر بفرد

غار يخي

براي اينکه غارهاي يخي شکل بگيرد بايد مقدار زيادي آب در زمان مناسب وجود داشته باشد. در زمستان آب و هوا بايد طوري باشد که کوه ها پوشيده از برف شوند و در تابستان هم بايد دماي هوا تا حدي بالا برود که برف ها آب شوند اما نه گرماي قابل توجه! چون گرماي بيش از حد مي توان شکل ظاهري اين غارها را به هم بزند. براي اينکه يک غار يخي شکل بگيرد و حالت خود را حفظ کند بايد حتما بين همه ي فاکتورها توازن وجود داشته باشد.

غارهاي يخي يک جور غارهاي طبيعي هستند که در تمام مدت سال مقادير قابل توجهي يخ دارند براي اين اتفاق بايد بخشي از اين غار هميشه دماي زير صفر داشته باشد و البته در اين بخش بايد حتما مقادير زيادي آب باشد.

الی گشت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار