مقاومت سلبریتی‌ها برای بازگرداندن کمک‌های مردمی
کد خبر: ۱۱۰۶۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 May 30    -    ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵

آقای «د»، آقای «ز» و خانم «ک» حدود ۳۰ میلیارد تومان از پول‌های مردم را در زلزله کرمانشاه جمع آوری کردند، ولی تمایلی برای خرج کردن آن ندارند و برای بازگرداندن چندین میلیارد تومان مقاومت می‌کنند.

۲۱ آبان ماه سال گذشته زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه را لرزاند و پس این حادثه، امداد رسانی به مردم زلزله زده توسط هموطنان آغاز شد.

در پی این حادثه تعدادی از روستا‌های کرمانشاه از جمله کوئیک محمود، تپانی دشت ذهاب، زرین جوب و سراب ذهاب از توابع سرپل ذهاب و روستای زرده از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو استان کرمانشاه آسیب جدی دیدند.

ارسال کمک‌های غیر نقدی و جمع آوری کمک‌های نقدی در دستور کاری بسیاری از موسسات قرار گرفت و در این بین نیز تعدادی از سلبریتی‌ها اقدام به جمع آوری کمک‌های نقدی در حساب شخصی خود کردند و حتی مبالغ قابل توجهی در حساب این افراد واریز شد.

فرهاد تجری نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس شورای اسلامی طی نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره گذشت ۷ ماه از زلزله سرپل ذهاب، وضعیت این شهرستان پس از زلزله سال گذشته را تشریح کرد.

فرهاد تجری اظهار داشت: حضور مقام معظم رهبری و اظهار نگرانی وی از همان روز‌های اول همه ارگان‌ها و رسانه را ملزم کرد تا نسبت به بازسازی و ساماندهی این مناطق پیگیر باشند.

وی افزود: همه مردم عزیز ایران با حضور ارزشمند خود زلزله که فاجعه‌ای بود را به حماسه و انسجام ملی تبدیل کردند. مردم عزیز کشور و دستگاه‌های اجرایی باعث شدند تا افرادی که عزیزانشان را از دست داده‌اند و خانه‌هایشان آوار شد انگیزه مجددی پیدا کنند و به بازسازی منازل و شهر بپردازند. در این مسیر از رؤسای سه قوه، مقام معظم رهبری و مسئولان مختلف حکومتی باید تشکر کنیم.

نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس شورای اسلامی افزود: حدود ۷ هزار مجروح بعد از زلزله ساماندهی شدند که جای دارد از وزیر بهداشت تشکر کنیم. همچنین سپاه، ارتش و بسیج سازندگی، خاتم‌الانبیاء و ... از ابتدای زلزله خدمات مهم و حیاتی ارائه کردند که همه ما باید متشکر آنان باشیم.

وی ادامه داد: از همان روز‌های اول وضعیت کانکس و اسکان با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، برخی دستگاه‌ها از حداکثر توان خود در امدادرسانی استفاده کردند لذا بخش‌هایی وجود داشتند که زحمات قسمت‌های دیگر را زیر سؤال بردند.

این نماینده مردم سرپل ذهاب با بیان اینکه اسکان و بازسازی در منطقه در حال حاضر اولویت دارد، گفت: مناطق زلزله‌زده شرایط متفاوتی با سایر مناطق دارد، منطقه سرپل‌ذهاب در زمان جنگ تحمیلی به عنوان پیشانی جبهه به حساب می‌آمد، منازل مردم این مناطق در زمان جنگ تحمیلی یک بار تخریب شد و دوباره بازسازی صورت گرفت و اگر این مورد در آن زمان انجام نمی‌شد خرابی‌ها خیلی بیشتر از حال حاضر بود.

اما تجری در ادامه در خصوص کمک گرفتن و اعلام حساب‌های از سوی اشخاص، چهره‌ها و سلبیریتی‌ها در جریان زلزله سرپل ذهاب نیز اظهار داشت: در آن ایام متأسفانه برخی با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و حتی صداوسیما و با مظلوم‌نمایی و یا با احساس مسئولیت، حساب‌های شخصی را برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام کردند و این رویه باعث شد بخشی از کمک‌های مردمی جذب حساب‌های شخصی شود. بسیاری از حساب‌هایی که در زمان شرایط حاد و اضطراری سرپل ذهاب نتوانستند به وضعیت مردم منطقه یا زلزله‌زده کمک کنند.

نماینده سرپل ذهاب در مجلس در ادامه ابراز داشت: ناتوانی و نداشتن اطلاعات کافی، عدم مشورت از دستگاه‌های مسئول و عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی، سازمانی و ملی باعث شد این کمک‌ها نتوانند موثر بوده و درواقع در حق مردم زلزله‌زده ظلم شد.

تجری با بیان اینکه کسانی که برای کمک به مردم اعلام حساب شخصی کردند باید پاسخگوی موجودی حساب‌هایشان باشند، بیان داشت: این افراد باید پاسخگو باشند که به چه شکل کمک‌های مردمی را هزینه کردند.

نماینده سرپل ذهاب در مجلس یادآور شد: باید مدعی‌العموم به این مسئله وارد شود و از این اشخاص مطالبه کند تا متوجه شویم این کمک‌ها که برای استفاده مردم زلزله‌زده در نظر گرفته شده بود، به چه سرنوشتی دچار شده است.

وی افزود: عده زیادی از افراد وجود داشتند که با عنوان خیر و با حضور در کنار کانکس‌های بدون نام ارتش و سپاه و عکس گرفتن در کنار آن‌ها توجیهی برای مبالغ جمع‌آوری شده پیدا کردند و به نوعی با نیرنگ بهانه‌ای برای هزینه‌ها پیدا کردند.

نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی درباره کارشناسی در خصوص پول‌های مردمی که حدود ۵ میلیارد تومان است و توسط خانم «ک» دریافت شده، ولی هزینه‌کرد‌ها مشخص نیست، گفت: وی قبلا به عنوان خیر اقداماتی می‌کرد، ولی در حال حاضر به عنوان پیمانکار فعالیت می‌کند. ما هنوز این فرد را ندیده‌ایم. این خانم با پولی که به دست آورده‌اند، با تشریفات خاص و بادیگارد وارد منطقه می‌شوند که انتظار می‌رود دادستان کل کشور و وزارت اطلاعات به این مسائل ورود پیدا کنند.

تجری ادامه داد: این فرد با وکالت گرفتن از مالکان با بنیاد مسکن قراردادی بسته که مشخص نیست چه کاری قرار است صورت پذیرد.

وی در خصوص این سؤال که نمایندگان مجلس چرا زودتر توسط وزارت اطلاعات به مسائل ورود نکردند، گفت: شاید با ورود ما در روز‌های اول بعد از زلزله حاشیه به وجود می‌آمد، زیرا برخی از مسئولان کشور نیز با چنین خیرانی همراه بودند.

نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمک‌های مالی مردم که در حساب خیران است می‌توانست در روند بازسازی برای زلزله‌زدگان مهم باشد، ولی در حال حاضر با افزایش قیمت ارز بتوان خدمات کمتری ارائه داد.

تجری گفت: آقایان «د»، آقای «ز» و خانم «ک» حدود ۳۰ میلیارد تومان از پول‌های مردم را در اختیار دارند، ولی هزینه‌ای نمی‌کنند. دستگاه‌های نظارتی باید پیگیر این مسائل باشند.

این نماینده مجلس از وزارت کشور و دادستان خواست راجع به رسیدگی به حساب‌های شخصی سلبریتی‌ها وارد عمل شود.

به گزارش تسنیم در حالی شاهد اتقافات تلخی در خصوص اقدام برخی از افراد سود جو برای جمع آوری کمک‌های نقدی بوده‌ایم که بخش زیادی از این کمک‌ها در حساب شخصی آن‌ها انباشته شده است و می‌طلبد مسئولان در این زمینه ورود جدی را داشته باشند.

محمدحسن خیرخواه مدیرکل دفترتوسعه و نظارت بر مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی درباره صدورمجوز موسسات خیریه اظهارداشت: صدور مجوز موسسات خیریه در وزارت کشوربه صلاح نیست، بهتر است سازمان بهزیستی و یا سازمان‌های متولی در حوزه اجتماعی، اقدام به صدور مجوز کنند.

خیرخواه با بیان اینکه احتمال وجود موسسات خیریه غیرمجاز وجود دارد، گفت: بر اساس قانون، سازمان بهزیستی مرجع صدور قانون است و از طرفی هم نیروی انتظامی، وزارت کشور و استانداری و فرمانداری‌ها به استناد مصوبه هیئت دولت، مصوبه صادر می‌کنند.

وی افزود: طبیعتا احتمال دارد برخی افراد با دو رویکرد، خیراندیشانه و مثبت و غافل از اینکه باید مجوز داشته باشند، این کار را انجام دهند و بدون مجوز اقدام به تاسیس موسسه خیریه کنند. برخی افراد نیز تعمداً نمی‌خواهند مجوز بگیرند، زیرا دریافت مجوز را به نفع خودشان نمی‌دانند.

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی رفتار موسسات خیریه بدون مجوز را غیر قانونی عنوان کرد و درباره صدور مجوز در وزارت کشور اظهار داشت: معتقدم صدور مجوز موسسات خیریه در وزارت کشور به صلاح نیست و بهتر است فقط سازمان بهزیستی یا سازمانی که در حوزه اجتماعی متولی باشد و به نوعی با این کار سنخیت داشته باشد، اقدام به صدور مجوز کند.

وی ادامه داد: حوزه فعالیت وزارت کشور بیشتر در بخش‌های امنیتی و سیاسی است و تنها بخشی از آن مربوط به حوزه اجتماعی است.

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی با اشاره به مباحثی که در خصوص تشکیل سازمان اجتماعی وزارت کشور مطرح است، عنوان داشت: گفته می‌شود این سازمان قرار است فعالیت‌های حوزه اجتماعی از جمله صدور مجوز برای موسسات خیریه را بر عهده بگیرد. اول اینکه چنین سازمانی هنوز تشکیل نشده است و دوم آنکه، به هر حال این سازمان باز هم قرار است زیر مجموعه وزارت کشور فعالیت کند و تغییری ایجاد نخواهد شد. هنوز صحبتی برای تشکیل این سازمان نشده است که وزارت کشور نسبت به ایجاد تمرکز در صدور مجوز‌ها قدم برداشته است.

وی با بیان اینکه هدف از اعطای صدور مجوز موسسات خیریه توسط وزارت کشور برخورد با موسسات غیرقانونی و تخلفات است، اظهار داشت: این برخورد چه با دستور وزیر به نیروی انتظامی باشد و چه با تفاهم نامه سازمان بهزیستی به نیروی انتظامی باشد، صورت می‌گیرد و حاصل کار یکسان است.

خیرخواه ابراز داشت: در دو بخش نظارت تخصصی یعنی نظارت بر عملکرد موسسات و نظارت بر بخش مالی کاملا اشراف داریم. یک بخش نامه‌ای توسط ریاست سازمان در سه سال پیش ابلاغ کردیم که بر اساس آن هر موسسه خیریه‌ای حداقل باید چهار بار در سال مورد نظارت قرار بگیرد و تمام موسسات شامل این نظارت می‌شوند.

به گزارش تسنیم با توجه اقدام سلبریتی‌ها در جمع آوری کمک‌ها این سوال مطرح می‌شود که آیا این چهر‌ه‌ها کمک‌های مردمی را برخواهند گشت و یا اینکه به راه‌خود ادامه خواهند داد.

تسنیم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
کار امدادرسانی کاری تخصصی است و احساسی نیست. حضور سلبریتی ها در صحنه برای تشویق مردم به کمک خوبه ولی اینطور نیست که فوتبالیست و بازیگر و استاد دانشگاه بیان برای مردم زلزله زده وقت بذارن و مایحتاجشونو تامین کنن و مسکن بسازن ،این کار مربوط به متخصصانش میشه و مردم هم اشتباه میکنن در جایی که مراکز رسمی امدادی هست کمک های خودشونو در اختیار این افراد میگذارند. اگه مردم به برخی سازمانهای امدادی اعتماد ندارن یا در زمین دشمنان ایران بازی میخورن باید وزارت اطلاعات وارد بشه و جلوی تخلفات و هرز رفتن منابع ملی رو بگیره .
در هر صورت باید در موضوع اخیر هم وزارت اطلاعات وارد بشه و جلی این بی نظمی ها و تخلفات رو بگیره این سلبریتی ها امانتی رو از مردم گرفتند و باید به افراد ذینفع و نیازمند کمک تحویل بدند. دلیل نداره اینقدر مقاومت کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار