پنج اشتباه در مراقبت از مو که باعث آسیب به موها می‌شود
کد خبر: ۱۱۰۶۱۱
تاریخ انتشار: 2018 May 30    -    ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
کارشناسان پوست و مو و زیبایی توصیه‌های زیادی برای مراقبت از مو دارند که شما هم احتمالا آن‌ها را رعایت می‌کنید و از اشتباه در مراقبت از مو اجتناب می‌کنید، مثلا شما سشوار کشیدن را محدود کرده‌اید، از ابزارهای حرارتی به ندرت استفاده می‌کنید.

پنج اشتباه در مراقبت از مو که باعث آسیب به موها می‌شودکارشناسان پوست و مو و زیبایی توصیه‌های زیادی برای مراقبت از مو دارند که شما هم احتمالا آن‌ها را رعایت می‌کنید و از اشتباه در مراقبت از مو اجتناب می‌کنید، مثلا شما سشوار کشیدن را محدود کرده‌اید، از ابزارهای حرارتی به ندرت استفاده می‌کنید، نرم کننده و ماسک مو را مرتب استفاده می‌کنید و همه نکاتی را که برای داشتن موهای زیبا و سالم توصیه می‌شود رعایت می‌کنید اما موهای شما با موهای ایده‌آلی که آرزویش را داری تفاوت زیادی دارد. علت چیست؟ کداماشتباه در مراقبت از مو مانع از داشتن موهای سالم و بی‌نقص می‌شود؟ در این مقاله پنج اشتباه در مراقبت از مو را که ناخواسته باعث آسیب به موها و خراب شدن حالت موها می‌شوند بیان می‌کنیم و در انتها نیز با نکات مهمی که باید در مراقبت از موهای نازک باید رعایت کنید بیان خواهیم کرد.

اولین اشتباه در مراقبت از مو : استفاده از سولفات

اگر موهای شما وز می‌شود و همیشه خشک است و شما راه‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید اما نتیجه‌ای نگرفته‌اید باید سولفاتی را که در ترکیب شامپوی شما وجود دارد مقصر بدانید. بسیاری از شامپوها حاوی سولفات هستند چون این ماده موها را کاملا تمیز می‌کند و حس خوبی پس از شستشوی مو به شما می‌دهد اما همین ماده با از بین بردن چربی و رطوبت محافظی که روی موها وجود دارد باعث خشکی و وز شدن آن‌ها می‌شود. پس اگر موهای شما خشک و وز است حتما ترکیب شامپوی خود را به دقت نگاه کنید و در صورت وجود سولفات از یک شامپوی دیگر که فاقد این ماده باشد استفاده کنید، این نکته به خصوص برای افرادی که موهای فر دارند حتما توصیه می‌شود.

پنج اشتباه در مراقبت از مو که باعث آسیب به موها می‌شود

دومین اشتباه در مراقبت از مو : استفاده از کلاه در حمام

بسیاری از خانم‌ها هنگام حمام کردن عادت دارند از کلاه مخصوص حمام استفاده کنند، این کلاه که از جنس پلاستیک است موها را از خیس شدن حفظ می‌کند و با وجود آن نیازی به خشک کردن و سشوار کشیدن موها پس از حمام وجود ندارد. البته این کلاه زمانی کاربرد دارد که نخواهید موهایتان را بشویید اما اگر از آن استفاده کرده‌ باشید احتمالا احساس کرده‌اید که پس از برداشتن کلاه، موها بی‌حالت می‌شوند چون بر اثر گرمای حمام موها عرق کرده و به کف سر می‌چسبند و نیاز به سشوار کشیدن و حتی شستشو پیدا می‌کنند. اما واقعا ضرورتی برای استفاده از این کلاه‌ها وجود ندارد و شما برای جلوگیری از خیس شدن موها می‌توانید از یک حوله نخی استفاده کنید، حوله را دور موها بپیچید و از رطوبتی که موها در حمام جذب کرده‌اند برای حالت دادن آن‌ها پس از حمام کمک بگیرید.

سومین اشتباه در مراقبت از مو : استفاده نکردن از شامپوهای پاک کننده

حتما شما هم مثل بسیاری از خانم‌ها به شامپوهای حالت دهنده و نرم کننده‌ها و ماسک مو علاقه خاصی دارید چون این مواد باعث می‌شوند موهای شما پس از حمام برق و خوش حالت به نظر برسند. اما شستن موها با این شامپوها به طور مکرر باعث می‌شود که مقدار زیادی مواد اضافی و چربی روی موها و کف سر شما انباشته شود و موها آسیب ببینند. به همین دلیل لازم است که حداقل هر هفته یک بار از شامپوهای پاک کننده Clarifying برای شستشوی موهای خود بهره ببرید. این شامپوها ترکیباتی دارند که باعث تمیزی موها و کف سر شده و همه آلودگی‌ها را از آن می‌زدایند. البته فراموش نکنید که هر نوع مویی شامپوی پاک کننده مخصوص خود را دارد ولی نباید بیش از یک یا دوبار در هفته از آن استفاده کنید.

پنج اشتباه در مراقبت از مو

چهارمین اشتباه در مراقبت از مو : استفاده از اکسسوری‌های نامناسب برای بستن مو

همه ما در طول روز موهای خود را جمع می‌کنیم و با کش می‌بندیم اما کارشناسان توصیه می‌کنند که شب‌ها حتما این کار را انجام دهید و موها را بالای سر جمع کنید تا هم حالت موها دوام بیشتری داشته باشد و هم موها در طول شب گره نخورند. اما کش‌های کوچک و نازک فشار زیادی به مو وارد کرده و باعث شکستن تارهای موی شما می‌شوند در حالی که کش‌های بزرگ و پارچه‌ای با وجود این که موها را به خوبی نگه می‌دارند این فشار را خنثی می‌کنند و مانع از آسیب به موها می‌شوند. پس به تصور این که کش موی پارچه‌ای مخصوص دختربچه‌ها است با کش‌های لاستیکی و نازک به موهای خود صدمه نزنید.

پنجمین اشتباه در مراقبت از مو : تمیز نکردن سشوار

احتمالا شما تاکنون نمی‌دانستید که سشوار هم به تمیز کردن نیاز دارد اما بهتر است بدانید که سشوار در طول استفاده موها و گرد و خاک و آلودگی‌های مختلف را به خود جذب می‌کند که این چیزها باعث خرابی پره و موتور سشوار شده و باعث می‌شود حرارت آن زیاد و کم شود و به موهای شما آسیب وارد کند. علاوه بر این، همین آلودگی‌ها مستقیما به موهای شما وارد شده و آن‌ها را کثیف می‌کند. پس لازم است که دفترچه راهنمای سشوار خود را به دقت بخوانید و هر چند وقت یک بار آن را باز کرده و با یک برس یا مسواک کهنه تمیز کنید.

پنج اشتباه در مراقبت از مو

نکات مهم در مراقبت از موهای نازک و کم حجم

شستشوی موهای نازک: از آن‌جایی که موهای نازک قطر کمتری دارند در نتیجه تعداد موها در واحد سطح بیشتر است و با دانستن این که هر ساقه مو یک غده چربی مخصوص خود دارد می‌توان فهمید که چرا موهای نازک بیشتر و سریع‌تر چرب می‌شوند. موهای نازک را باید سه تا چهار بار در هفته با شامپوهایی که ترکیب حجم دهنده داشته باشد بشویید. شامپوی مورد استفاده شما باید سبک باشد تا باعث افزایش وزن موها نشوند و ریشه موها بتوانند به سمت بالا حالت بگیرند.

مدل مناسب برای کوتاه کردن موهای نازک: اگر موهای نازک و کم حجمی دارید بهتر است هر هشت تا ده هفته یک بار یکی دو سانتی‌متر از نوک آن‌ها را کوتاه کنید چون موهای نازک ضعیف‌تر و شکننده‌تر بوده و نسبت به ایجاد موخوره مستعد هستند. اگر به دنبال مدلی هستید که موهای شما را حجیم‌تر نشان دهد بهتر است به جای مدل‌های یکدست سراغ مدل‌های چند لایه بروید. موهای چند لایه راحت‌تر روی هم حرکت می‌کنند و حالت بهتری می‌گیرند در نتیجه موهای شما حجیم‌تر به نظر می‌رسد و نیاز به رسیدگی زیادی هم ندارد.

رنگ کردن موهای نازک: اگر موهای سفید دارید هر شش هفته یک بار باید رنگ مو را ترمیم کنید و این ترمیم را با رنگی که نزدیک به رنگ طبیعی موهای شما است انجام دهید. اما برای ایجاد حجم در موها بهتر است از رنگی استفاده کنید که روشن و جذاب باشد تا موهای شما را پرتر و زنده‌تر نشان دهد. موهای نازک زود رنگ را به خود جذب می‌کنند و نتیجه کار معمولا از چیزی که انتظار دارید تیره‌تر خواهد شد، پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید اما سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که نیاز به دکلره کردن مو نداشته باشد چون دکلره موها را ضعیف کرده و باعث کاهش حجم مو می‌شود.

پنج اشتباه در مراقبت از مو

استایل و آرایش مناسب برای موهای نازک: دردسر اصلی در استایل و آرایش موهای نازک، ایجاد حجم در موها است که برای این کار بهتر است از اسپری‌های حجم دهنده و بافت دهنده مثل اسپری نمک استفاده کنید. اگر قصد سشوار کشیدن موها را دارید بهتر است از برس‌هایی که سر گرد دارند و جنس موهای آن‌ها ترکیبی از الیاف طبیعی و نایلونی است برای حالت دادن و حجم دادن موها استفاده کنید. موها را طوری حالت دهید که ریشه آن‌ها به سمت بالا قرار بگیرد و موها به کف سر نچسبند، به این ترتیب موها حجیم‌تر به نظر می‌رسند و مدل موهای شما ماندگارتر و زیباتر خواهد شد.

یک نکته کلیدی: موهای نازک مستعد چرب شدن هم هستند اما شستشوی مکرر و شامپو زدن آن‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شامپوی خشک در این شرایط راه نجات شما است اما استفاده از این شامپو هم دردسرهای خاص خود را دارد، کارشناسان توصیه می‌کنند شامپوی خشک را شب‌ها روی مو بزنید تا این ماده فرصت کافی برای جذب چربی روی مو داشته باشد و حالت پودری آن تا صبح از بین برود. با این کار هم موها تمیزتر به نظر می‌رسند و هم حالت و بافت مناسبی به خود می‌گیرند. بهتر است از شامپوهایی که حاوی پودر تالک یا سیلیکا هستند استفاده نکنید چون این پودرها روزنه‌های پوست را می‌بندند و باعث ایجاد جوش در کف سر و ریزش مو می‌شوند.

مجله قرمز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار