خشکی لب نشانگر چه بیماری هایی می تواند باشد؟
کد خبر: ۱۱۰۲۷
تاریخ انتشار: 2015 September 17    -    ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
اگر ترک خوردگی لبتان مداوم شده و به درمان های خانگی پاسخ نمی دهد، می تواند نشان دهنده بیماری یا وضعیت هایی باشد که شاید از آن آگاهی ندارید؛ مانند بی آب شدن بدن، کمبود ویتامین یا وضعیت های جدی دیگر.
خشکی لب نشانگر چه بیماری هایی می تواند باشد؟ خشکی لب نشانگر چه بیماری هایی می تواند باشد؟
 
به گزارش «تابناک با تو»، ترک خوردن لب میتواند موجب پارگی پوست لب، خونریزی و کنده شدن پوست آن شود. هر کسی زمانی یا گهگاهی در زندگی خود دچار خشکی و ترک خوردن لب می شود. اگر ترک خوردگی لبتان مداوم شده و به درمان های خانگی پاسخ نمی دهد، می تواند نشان دهنده بیماری یا وضعیت هایی باشد که شاید از آن آگاهی ندارید؛ مانند بی آب شدن بدن، کمبود ویتامین یا وضعیت های جدی دیگر. اگر پماد یا ضماد لب کمکی نمی کند، با پزشک صحبت کنید تا عوامل احتمالی آن بررسی شوند.

خشکی لب نشانگر چه بیماری هایی می تواند باشد؟

پلاگر

پلاگر بیماری حاصل از کمبود ویتامین «ب 3» یا نیاسین است. پلاگر معمولا با اسهال، گیجی ذهنی و درماتیت (التهاب پوستی) مشخص میشود. اگر این وضعیت درمان نشود، ممکن است به مرگ منتهی شود. پلاگر ممکن است به واسطه عدم دریافت مقدار کافی نیاسین و یا وضعیت های مزمنی مانند کولیت زخمی (اولسراتیو) که مانع جذب نیاسین در بدن می شود، اتفاق بیفتد. این وضعیت بر لبها، زبان و لثه تأثیر میگ ذارد. پوست شما ممکن است ضخیم و سفت شود که حاصل آن ترک خوردن و خونریزی است. نیاسین خوراکی و تزریقی می تواند پلاگر را به خوبی درمان کند، اما مکمل های ویتامین «ب 3» برای تکمیل درمان و بهبودی نهایی لازم است. پلاگر ثانویه که از وضعیت های مزمن ناشی میشود، درمان دشوارتری دارد، چون مشکل به وجود آورنده آن نیز باید درمان شود تا کاملا بهبود یابد.
 
التهاب گوشه لب (Angular Cheilitis)


التهاب گوشه لب یا انگولار کیلیت وضعیت التهابی شایعی است که در گوشه دهان ایجاد می شود. این وضعیت به واسطه چند فاکتور می تواند اتفاق بیفتد؛ از جمله ترک خوردن لبها، جاری شدن بزاق، آویزان بودن لب بالا یا تکثیر عفونت های ویروسی مانند تبخال یا عفونت های باکتریایی مانند زرد زخم (impetigo ) و قارچ.

معمولا افرادی که پوست حساسی دارند، افراد کهنسال و افرادی تغذیه مناسبی ندارند در بیشترین خطر التهاب گوشه لب قرار دارند. مالیدن زبان به لبها برای مرطوب کردن آن تنها باعث بدتر شدن وضعیت میشود چون بزاق به سرعت روی لب تبخیر می شود و باعث خشکی بیشتر آن می شود.

همچنین ممکن است خونریزی، تاول و قرمزی لبها را تجربه کنید. بیشتر اوقات این وضعیت به خودی خود رفع می شود، ولی شاید نیاز به استفاده مکرر از پماد یا کرم های ضد قارچ موضعی یا استروئیدی داشته باشید.

بیماری کاوازاکی


بیماری کاوازاکی عمدتا در کودکان زیر پنج سال اتفاق می افتد و در صورتی که فورا درمان نشود، می تواند به آسیب قلبی منجر شود. عامل دقیق این وضعیت هنوز مشخص نیست. بیماری کاوازاکی می واند موجب تب، ترک خوردن لبها، تحریک گلو، تورم گردن و قرمز شدن سفیدی چشمها شود. برخی کودکان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. در صورتی که کودک علائم بیماری کاوازاکی را تجربه می کند، باید او را برای رد احتمال بیماری های دیگر نزد پزشک متخصص ببرید تا تشخیص درست صورت بگیرد. برای درمان این بیماری باید کودک چند روز در بیمارستان بماند و دوز بالایی آسپیرین و داروهای خاص دیگر را مصرف کند.

زینب رهامی
منبع: livestrong



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار