آب نارگیل، بهترین نوشیدنی ورزشی از دل طبیعت
کد خبر: ۱۱۰۰
تاریخ انتشار: 2015 May 26    -    ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
آب نارگیل، بهترین نوشیدنی ورزشی از دل طبیعت

آب نارگیل کالری پایین و چربی طبیعی دارد و فاقد کلسترول است، پتاسیم موجود در آن بیشتر از ۴ عدد موز است و بسیار آب رسان است و یکی از بهترین مواد غذایی در تغذیه سالم می باشد.
بازاریاب ها آن را «نوشیدنی ورزشی از دل طبیعت» معرفی می کنند و بسیاری از ورزشکاران خاصیت آب رسانی آن را تأیید می کنند و خواص درمانی وسیع آن از دفع خماری تا سرطان و سنگ کلیه را تضمین می کنند.
اما آیا آب نارگیل واقعاً چنین فوایدی دارد یا فقط در مورد آن اغراق شده است؟

آب نارگیل چیست؟

آب نارگیل نشاط آور است و طعم شیرین و آجیلی دارد. آب نارگیل حاوی کربوهیدرات های آسان هضم است. آب نارگیل با شیر یا روغن پرچرب نارگیل فرق دارد و مایعی شفاف است که در درون میوه کال و سبز نارگیل قرار دارد.
میزان کالری و سدیم کمتر و پتاسیم بیشتری از نوشیدنی های ورزشی دارد. هر ۳۰ گرم آب نارگیل طبیعی دارای ۵٫۴۵ کالری، ۱٫۳ گرم قند، ۶۱ میلی گرم پتاسیم و ۵٫۴۵ میلی گرم سدیم است.

آب نارگیل، بهترین نوشیدنی ورزشی از دل طبیعت


ازبرخی نوشیدنی های قنددار بهتر است

میزان قند موجود در آب نارگیل از بسیاری از نوشیدنی های ورزشی کمتر است و نسبت به نوشابه ها و برخی از آب میوه ها نیز قند بسیار کمتری دارد. آب نارگیل خالص گزینه بسیار خوبی برای بزرگسالان و کودکانی است که به دنبال نوشیدنی دارای قند پایین هستند. اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. یک قوطی ۳۰۰ گرمی از آن حاوی ۶۰ کالری است و مصرف زیاد آن درکوتاه مدت، باعث بالا رفتن سریع میزان کالری آن می شود.
سعی کنید از آب نارگیل خالص و طبیعی استفاده کنید زیرا آب نارگیل های بسته بندی شده اغلب دارای افزودنی و قند اضافه هستند که باعث می شود با دیگر نوشیدنی های قنددار تفاوتی نداشته باشند.

برخی ورزشکاران برسر آن قسم می خورند

یک تنیسور حرفه ای به نام جان ایسنر می گوید که آب نارگیل به او این قدرت را داد تا در یک مسابقه ۱۱ ساعتی بتواند روی پاهای خود بایستد. وی ادامه می دهد:«این نوشیدنی خاصیت آب رسانی بسیار بالایی دارد و در بسیاری از مسابقات طولانی مدت به من کمک کرده است و حتی در گرم ترین و مرطوب ترین شرایط جوی نیز مانع از گرفتگی عضلات من شده است.»
او شب قبل از مسابقه های سخت خود که در هوای گرم برگزار می شود، ترکیبی از آب نارگیل و آب می نوشد؛ او برای آب رسانی در زمین تنیس نیز، مخلوطی از آب نارگیل و نمک دریایی می نوشد و برای تجدید قوای پس از بازی نیز آب نارگیل را با پودر پروتئین ترکیب می کند.
اگر طعم آب نارگیل را دوست دارید، برای جبران آب از دست رفته بدن، به جای آب یا نوشیدنی های ورزشی از آب نارگیل استفاده کنید. یک تحقیق جدید نشان می دهد که آب نارگیل می تواند همچون نوشیدنی های ورزشی و بهتر از آب، آب از دست رفته بدن را جبران کند اما ورزشکاران طعم نوشیدنی های ورزشی را ترجیح می دهند.
به گفته نانسی کلارک، متخصص تغذیه ورزشی، برای آنکه آب نارگیل، آب لازم را به بدن برساند، باید به مقدار زیاد مصرف شود. اگر شما طعم آن را می پسندید و با نوشیدن مقدار زیادی از آن، مشکلی ندارید، می توانید با مصرف آن آب از دست رفته بدن خود را بعد از ورزش بازیابید.
یک تحقیق در سال ۲۰۰۷ نشان داد که آب نارگیل دارای سدیم بیشتر می تواند همچون یک نوشیدنی ورزشی، برای آب رسانی مجدد پس از ورزش، مناسب است.
تحقیق دیگری نشان می دهد که آب نارگیل کمتر موجب تهوع، سنگینی و ناراحتی معده می شود و به راحتی می توان مقدار زیادی از آن را مصرف کرد.

آب نارگیل، بهترین نوشیدنی ورزشی از دل طبیعت

کارشناسان چه می گویند؟
آب رسانی کافی به بدن، یکی از مهم ترین مسائل برای ورزشکاران حرفه ای و معمولی است. و اگر بتوانید مقدار زیادی از آن را مصرف کنید، گزینه بسیار خوبی برای بسیاری از افراد است اما برای کسانی که فعالیت فیزیکی طولانی مدت دارند، چندان مناسب نیست.

به گفته دکتر کلارک، آب نارگیل کربوهیدرات و سدیم کمی دارد و سرشار از پتاسیم است؛ زمانی که ورزشکار فعالیت بدنی شدید دارد، به چیزهای دیگری نیاز دارد.
دکتر کلارک می گوید:«نوشیدنی های ورزشی، آب نارگیل و یا آب خالص، آب رسانی بدن را انجام می دهند. اما مسئله این است که انجام ورزش های شدید و بیش از ۳ ساعت در هوای گرم، باعث از دست رفتن میزان زیادی از مایعات بدن می شود و شما برای جبران سریع انرژی خود به کربوهیدرات هایی که زود جذب می شوند نیاز دارید و باید الکترولیت های از دست رفته ای همچون سدیم و پتاسیم را جایگزین کنید.»
نه آب نارگیل و نه نوشیدنی های ورزشی، سدیم یا کربوهیدرات کافی ندارند و برای زمانی که بدن به شدت عرق می کند، مناسب نیستند. به گفته دکتر کلارک، در این حالت به یک منبع سریع انرژی همچون موز یا کشمش و چوب شور نیاز دارید تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را به آن برسانید.
تجدید قوا از قبل از شروع ورزش آغاز می شود. لازم نیست در مورد کالری، پتاسیم یا سدیم نگران باشید. دکتر کلارک پیشنهاد می دهد که قبل از ورزش، یک تکه نان با کره بادام زمینی بخورید و در طول ورزش نیز آب زیاد بنوشید. اگر ورزش شما شدید و طولانی است از چوب شور و کشمش یا موا مغذی دیگر استفاده کنید.

سخن پایانی

نوشیدن آب نارگیل، فوایدی دارد. نوشیدن این مایع، راه کاملاً طبیعی برای آب رسانی، کاهش سدیم و افزایش پتاسیم به برنامه های غذایی است. بسیاری از ما به علت کم مصرف کردن میوه، سبزیجات و لبنیات، پتاسیم کافی دریافت نمی کنیم بنابراین، آب نارگیل می تواند به پر کردن این خلأهای غذایی کمک کند.
علاوه بر این، تحقیقات علمی این باور را تأیید نمی کنند که آب نارگیل برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. در مورد آب نارگیل، جنجال های زیادی وجود دارد که تحقیقات بسیاری از آنها را تأیید نمی کنند و باید در مورد آنها بیشتر تحقیق شود.
آب نارگیل و همچنین نوشیدنی های ورزشی و آب برای ورزشکاران معمولی مناسب هستند. به طور کلی، فعالیت بدنی بسیاری از افراد، به قدری شدید نیست که به آب نارگیل یا نوشیدنی ورزشی نیاز داشته باشند و آب به تنهایی کافی است.
اگر طعم آب نارگیل را می پسندید و بودجه شما به شما اجازه می دهد، این نوشیدنی مغذی و تقریباً کم کالری راه خوبی برای اضافه کردن پتاسیم به برنامه غذایی شماست و آب کافی را به بدن شما می رساند.

آب نارگیل، بهترین نوشیدنی ورزشی از دل طبیعت

منبع:baghdaroo

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار