راهکارهای روانی مقابله با سرطان
کد خبر: ۱۰۸۹
تاریخ انتشار: 2015 May 26    -    ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
شیرین تبعه امامی در همایش «پلی به سوی زندگی دوباره»، سرطان را خشم بدن علیه بدن دانست و بیان داشت: سرطان تنها یک بیماری جسمی نیست بلکه این بیماری متأثر از روح و روان انسان است، چراکه سرطان زمانی در بدن ایجاد می‌شود که سلول‌های بدن انسان در انبوهی از خشم، غم، اندوه ترس و اضطراب قرار می‌گیرند.

وی افزود: زمانی که سلول‌های بدن در شرایطی قرار می‌گیرند که متوجه می‌شوند، عشقی به آن‌ها داده نمی‌شود، آغاز به نابودی خودشان می‌کنند و تکثیر آن‌ها از حالت عادی خود خارج می‌شود.

این استاد دانشگاه خود شکوفایی را قله رشد انسان و سر منزل رسیدن او به آرامش دانست و تصریح کرد: تمامی انسان‌ها در زندگی هدف‌هایی را در ذهن خود دارند که این اهداف برای رسیدن به آرامشی واقعی است.

وی اضافه کرد: افزایش توان روحی افراد مبتلا به سرطان و افزایش انگیزه زندگی روشی مؤثر در کنترل و بهبود این بیماری است.

تبعه‌ امامی ادامه داد: در درمان روحی افراد مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان توجه و عملی کردن چند نکته کلیدی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه شادابی و افسردگی انسان تحت کنترل سلسله اعصاب مرکزی انسان است، بیان کرد: در مرحله نخست هر عاملی که شادابی را به انسان هدیه می‌کند باید در دستور کار بیمار قرار گیرد چرا که این شادابی در واقع به سلامتی جسم و روان او کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امین فولادشهر پذیرش واقعیت از سوی بیماران را در درمان بیماری بسیار مؤثر دانست و ادامه داد: بسیاری از بیماران در پذیرش واقعیت بیماری خود دچار مشکل می‌شوند و روحیه خود را از دست می‌دهند و این عدم پذیرش بیماری بر روند درمان بیماری تأثیرگذار است.

وی بهره بردن از نیروهای معنوی و ایمان به خدا را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: ایجاد ترس و نگرانی شدید در پیشرفت بیماری بسیار تأثیرگذار بوده و راه غلبه بر این ترس و پذیرش توکل به خداوند متعال است تا با دوستی و نزدیک شدن به خداوند با بیماری خود نیز دوست شود و آن را حکمتی از سوی معبود بداند.

 تبعه امامی، توقف گفت‌وگوهای منفی درونی را یکی دیگر از رمزهای مبارزه با این بیماری دانست و اضافه کرد: گفت‌وگوهای منفی درونی از عوامل مخرب در مسیر مبارزه با سرطان بوده چرا که افکار، احساسات و رفتارهای ما بر یکدیگر اثرگذار هستند و گفت‌وگوهای منفی درونی سبب ایجاد افکار منفی و به دنبال آن احساسات و رفتارهای منفی می‌شوند.

وی تذکر داد: خشم، اضطراب و اندوه ناشی افکار منفی و مخرب درونی هستند که بیماران باید کنترل آن‌ها را در دست بگیرند تا مسیر سلامت روحی و جسمی خود را آسان کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امین فولادشهر تأکید کرد: بیماران سرطانی باید از رفتارهای خود ویرانگر جلوگیری کنند چرا که رفتارهای منفی رفتارهای عزت نفس فرد را از بین برده و حس خوب بودن را از او می‌گیرد بنابراین باید با پرورش و افزایش آگاهی خود کنترل و اصلاح این رفتارها را در دست بگیریم.

وی رفتارهای حق به جانب را از ترس بیمار دانست و اظهار کرد: ترس‌های انسان به شکلی ناخودآگاه او را کنترل و هدایت می‌کند و معمولاً در این مواقع رفتارهای حق به جانب از خود نشان می‌دهد.

امامی تبعه اضافه کرد: بیماری سرطان کل زندگی بیمار را به چالش می‌کشد و زندگی بیمار را دچار نگرانی و ترس می‌کند بنابراین خودشناسی و شناخت ترس‌ها کمک شایانی به کنترل این بیماری می‌کند و مهم‌ترین راهکار آن نیز توکل بر خدا و استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر فردی در زندگی است.

وی مخرب‌ترین رفتار بیمار را دنبال مقصر گشتن دانست، تأکید کرد: انسان تمایل دارد در هر پدیده‌ای دنبال علت آن پدیده باشد، مبتلایان به سرطان نیز در پی آنند که مقصر اصلی این رویداد را پیدا کنند و این حرکت مخرب‌ترین رفتار ممکن است زیرا پرداختن به گذشته جز تولید احساسات منفی و تشدید سرطان پیامدی نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه امین فولادشهر در پایان اضافه کرد: استفاده از ظرفیت برتر انسان و بهره بردن از والاترین تصویر درونی خود به جهان هستی مسیر مبارزه با مشکلات از جمله سرطان را بسیار آسان می‌کند.

فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار