منتقدان جهانی درباره ی فیلم جدید اصغر فرهادی چه گفتند؟
کد خبر: ۱۰۸۷۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 May 11    -    ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
این فیلمساز زیر پست خود نوشت: «از روی ساعت، درست همین لحظه که دارم این ویدئو را با غرور ضبط می‌کنم و یکپارچه همه حاضرین سالن لومیر و در ردیف جلو مارتین اسکورسیزی بزرگ برای اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی کف می‌زنند و آماده می‌شوند تا همه می‌دانند را ببینند، آن سوی دنیا یک سیاستمدار لمپن (اشاره به ترامپ) برای ایران خط و نشان می‌کشد. سیاست کثیف است. حتی وقتی در یک رویداد بزرگ، منتظر درخشش یک ایرانی هستی، سیاست چهره کثیفش را رو می‌کند. با خبرهای پشت هم.

منتقدان جهانی درباره ی فیلم جدید اصغر فرهادی چه گفتند؟

منتقدان جهانی درباره ی فیلم جدید اصغر فرهادی چه گفتند؟به گزارش «تابناک با تو»؛ وقتی مدتی قبل اولین تیزر فیلم سینمایی «همه می‌دانند» در فضای مجازی منتشر شد، تقریبا همه دانستند یا دست‌کم حدس زدند که اصغر فرهادی فیلم تازه‌اش را باتوجه به فضا و فرهنگ اسپانیا ساخته و به نوعی قید اکران آن در ایران را زده است، مگر این‌که بتوان فکری برای نوع پوشش بازیگران خارجی فیلم کرد!

با این حال آخرین ساخته فرهادی، کارگردان بنام و جهانی کشورمان به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن به نمایش درآمد و بازتاب‌های مختلفی هم داشت. برخی از نقدهای منتقدان رسانه‌های خارجی مثبت و ستایش‌آمیز بود و بعضی از آنها هم به فیلم جدید فرهادی روی خوش نشان ندادند.

اما فارغ از نقدهای مثبت و منفی که در ادامه به برخی از آنها به طور گزیده و فهرست وار اشاره خواهد شد، باید به افتتاحیه باشکوه فیلم همه می‌دانند در جشنواره کن اشاره کرد. بعد از این‌که کیت بلانشت (رئیس هیات داوران) و مارتین اسکورسیزی بطور رسمی جشنواره کن امسال را افتتاح کردند، نوبت نمایش به فیلم فرهادی رسید. به محض ورود فرهادی و ستاره‌های فیلمش، پنه لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین در سالن گرند لومیر (سالن اصلی کاخ جشنواره)، حضار برای دقایقی به تشویق پرداختند.

مجید توکلی، کارگردان جوانی که فیلم «متولد 65» را از او دیده ایم، یکی از حاضران در سالن بود. در شرایطی که فیلم جدید فرهادی واکنش چندانی بین سینماگران نداشت؛ او با اشتراک گذاشتن دو ویدئو از این لحظه در صفحه شخصی اینستاگرام، جزو معدود سینماگران ایرانی است که به این اتفاق مهم و تاریخی سینمای ایران واکنش نشان داد.

این فیلمساز زیر پست خود نوشت: «از روی ساعت، درست همین لحظه که دارم این ویدئو را با غرور ضبط می‌کنم و یکپارچه همه حاضرین سالن لومیر و در ردیف جلو مارتین اسکورسیزی بزرگ برای اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی کف می‌زنند و آماده می‌شوند تا همه می‌دانند را ببینند، آن سوی دنیا یک سیاستمدار لمپن (اشاره به ترامپ) برای ایران خط و نشان می‌کشد. سیاست کثیف است. حتی وقتی در یک رویداد بزرگ، منتظر درخشش یک ایرانی هستی، سیاست چهره کثیفش را رو می‌کند. با خبرهای پشت هم. ای کاش می‌شد درست در همین لحظه افتخار و حال خوب، زمان می‌ایستاد و جهان به صلح نزدیک می‌شد. سینما این توانایی را دارد تا صلح و لحظه‌های ناب دوست داشتن را جایگزین چهره کثیف سیاست کند. برای مردمی که لیاقتشان تشویق و تماشای همین افتخار و همین لحظه ناب سالن لومیر شهر کن است. ای کاش می‌شد یکی از این حس دوگانه‌ای که امشب تجربه کردم را حذف کرد. برای همیشه.»

اما واکنش منتقدان خارجی به فیلم تازه فرهادی؛ پیتر بردشاو، منتقد نشریه گاردین از پنج ستاره، چهار ستاره به همه می‌دانند داد و این فیلم را یک درام دردناک خواند. بردشاو بازی‌های بازیگران فیلم را قدرتمند دانست و اشاره کرد که فرهادی در این فیلم تحت‌تاثیر سینمای فیلمسازانی چون میکل آنجلو آنتونیونی و میشائیل هانکه است. بردشاو صحنه جشن عروسی فیلم فرهادی را هم به فیلم‌هایی فرانسیس فوردکاپولا و مایکل چیمینو تشبیه کرد. اشاره این منتقد در این زمینه سکانس‌های عروسی فیلم‌های «پدرخوانده» و «شکارچی گوزن» است.

منتقد دیگری از هالیوود ریپورتر هم فیلم همه می‌دانند را عجیب و غافلگیرانه دانست و تاکید کرد که گرایش فرهادی به ژانر در این اثر مشخص است.

لیسا نسلسون، مننقد نشریه اسکرین اینترنشنال هم نگاه مثبتی به همه می‌دانند داشت و این فیلم را یک درام سرگرم کننده سرشار از شک و تردید خواند و فروش خوبی را برای آن در جهان پیش بینی کرد. منتقد کالچر هم همه می‌دانند را یک درام خوب توصیف کرد.

علی‌رغم این نقد و نظرات مثبت، منتقدانی هم هستند که از همه می‌دانند خوششان نیامده است. پیتر دبزاژ، منتقد نشریه ورایتی، همه می‌دانند را ضعیف‌ترین کار فرهادی دانست، هرچند اعتقاد دارد کیفیت فیلم از برخی آثار تجاری اروپا و آمریکا بهتر است. این منتقد همچنین روند فیلمسازی فرهادی را شبیه وودی آلن دانسته و گفته فرهادی (مثل آلن در سال‌های اخیر) به فیلم ساختن در اروپا با بازیگران زیبا رو آورده است.
توتال فیلم همه می‌دانند را بهترین کار فرهادی ندانست. همچنین سردبیر تله‌فیلم هم فیلم فرهادی را طولانی و بسیار پایین‌تر از فیلم‌هایی چون فروشنده و جدایی نادر از سیمین خواند.

منتقد آلوسینه هم همه می‌دانند را اثری به دور از جذابیت سینمایی و کسالت‌بار دانست. اما شاید بامزه‌ترین نقد منفی از آنِ منتقد نیویورک مگزین باشد که همه می‌دانند را یک تریلر مقوایی با ستاره‌های بزرگ دانست. اصطلاح «مقوایی» خیلی ما را یاد نقدهای مسعود فراستی می‌اندازد.

فرهادی هنگام حضور در فرش قرمز این مراسم از این‌که همراه گروهش در افتتاحیه جشنواره کن حضور دارد، اظهار خوشحالی کرد. او همینطور از تجربه همکاری با بازیگران فیلم از جمله خاویر باردم به نیکی یاد کرد و گفت از آنها نظم و عشق به کار را یاد گرفته است.

خبرهای دیگر درباره همه می‌دانند این‌که کمپانی فوکوس فیچرز، توزیع جهانی فیلم را به عهده گرفته است. همچنین اکران فیلم همزمان با جشنواره کن در حدود 400 سالن سینمای فرانسه آغاز شده است. چین هم از جمله کشورهایی است که امتیاز پخش فیلم جدید فرهادی را خریده است.
فیلم تازه فرهادی در بخش رقابتی جشنواره کن حضور دارد و برای کسب نخل طلا باید با فیلمسازانی چون ژان لوک گدار، اسپایک لی، پاول پاولیکوفسکی و ماتیو گارونه رقابت کند.

در خلاصه قصه همه می‌دانند آمده است: کارولینا برای دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تاثیر می‌گذارد.
پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم، زوج مشهور اسپانیایی که بارها در مصاحبه هایشان از فیلم و همکاری با فرهادی به نیکی یاد کرده‌اند، نقش‌های اصلی همه می‌دانند را به عهده دارند. ریکاردو دارین، ستاره آرژانتینی هم که با فیلم اسکاری «راز چشم‌هایشان» شناخته می‌شود، یکی دیگر از نقش‌های اصلی همه می‌دانند را بازی می‌کند.

Jamejamonline.ir

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
4
6
اصغر فرهادی بهترین فیلمساز ایرانی حال حاضر است و موفقیت های او در عرصه بین المللی افتخار بزرگی برای همه ایرانی هاست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار