مراکش از مقصد سفر ایرانی‌ها حذف شد
کد خبر: ۱۰۸۷۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 May 11    -    ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرد: به دنبال قطع روابط دیپلماتیک مراکش با ایران، این کشور از فهرست مقاصد سفر ایرانی‌ها حذف شد.

مراکش ۱۱ اردیبهشت‌ماه از قطع روابط دیپلماتیک با ایران خبر داد و وزیر خارجه این کشور با نسبت دادن اتهام واهی به ایران، اعلام کرد که فعالیت سفارتخانه کشورش در ایران متوقف شده و سفیر ایران در مراکش نیز اخراج خواهد شد.

این درحالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اظهارات وزیر خارجه مراکش مبنی بر همکاری یکی از دیپلمات‌های ایرانی با جبهه پولیساریو را رد کرد و آن را کاملا بی‌اساس و عاری از حقیقت و مردود دانست. حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای ادعاها و اتهامات وزیر امور خارجه مراکش را مبنی بر حمایت این جنبش از جبهه پولیساریا و آموزش عناصر آن به طور کلی تکذیب کرد و افزود: تأسف‌بار است که مراکش به علت فشارهای آمریکا، اسرائیل و عربستان به چنین اتهاماتی متوسل می‌شود.

روابط ایران و مراکش نزدیک به ۵ سال است که از سر گرفته شده و از همان زمان بین دو کشور سفیر مبادله شده است، در این مدت نیز روابط گردشگری ایران و مراکش رو به تقویت بود، هرچند ضعیف اما آژانس‌های گردشگری از دو کشور مبادلاتی را در این بخش آغاز کرده بودند که گسترش آن می‌توانست بر تحکیم روابط دیپلماتیک ایران و مراکش نیز اثرگذار باشد، با این حال اعلام سیاست یک‌جانبه از سوی دولت مراکش که به اعتقاد کارشناسان روابط بین‌الملل تحت تاثیر سلطه‌ی عربستان بوده، بر آمد و شد گردشگران دو کشور تاثیر منفی خود را گذاشته است.

مراکش از جمله بازارهای نوظهور در ایران است که با وجود نداشتن پرواز مستقیم و برقراری رژیم ویزا، به عنوان مقصد عربی ـ آفریقایی که در قیاس با سایر کشورهای هم‌قاره‌ی خود قیمتی ارزان‌تر داشت، در دو سال اخیر در فهرست مقاصد تورها و گردشگران ایرانی جای خود را باز کرد که حالا با چرخش سیاسی، سفر به این کشور نیز یکباره متوقف شد. البته مقامات دیپلماتیک ایران هنوز رسما درباره سفر مراکشی‌ها که می‌توانند در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران ویزا دریافت کنند، موضع مشخصی را اعلام نکرده‌اند.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ در این‌باره به ایسنا گفت: قطعا با تعطیلی سفارتخانه‌ها و توقف صدور ویزا، امکان سفر به ایران و مراکش از اتباع دو کشور گرفته شده است.

او درباره‌ی توقف اجرای تورهای مراکش که در چند سال اخیر شمار آن‌ها رو به افزایش بود، اظهار کرد: روابط دیپلماتیکی که وجود ندارد، از طرفی با فضای سیاسی ملتهبی روبه‌رو هستیم، بنابراین آژانس‌ها به حذف این مقصد روی می‌آورند. این‌طور نیست از جایی دستورالعلمی اعلام شود، وقتی کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها بسته هستند، راهی هم برای گرفتن ویزا وجود ندارد و امکان سفر هم فراهم نیست.

رفیعی سپس به وضعیت سفر خارجی ایرانی‌ها پس از نوسانات ارز و تصمیم‌های اخیر در توزیع ارز مسافرتی اشاره کرد و افزود: درحال حاضر موضوع فقط حذف سفر مراکش نیست، از آن‌جا که تورها به خاطر گرانی و کمیابی ارز از رونق افتاده‌اند، شاید دیگر مقاصد خارجی نیز اتوماتیک حذف شوند، چون وضعیت ارز چندان به سامان نیست، قیمت دلار در بازار مشخص نیست و تهیه ارز برای مسافران دشوار شده است.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلطان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
0
0
یعنی اینقدر ذلیل شدیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
0
0
خدا کنه تو جام جهانی هم با ما بازی نکنند. ۳ به ۰ ببریم!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار