مصرف زیاد لبو در دوران بارداری؛ ممنوع
کد خبر: ۱۰۸۶۲۹
تاریخ انتشار: 2018 May 10    -    ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

به تازگی در فضای مجازی توصیه‌هایی به شکل گسترده به زنان باردار می‌شود مبنی بر اینکه با مصرف آب لبو، می‌توانند میزان آهن بدن را افزایش دهند و نوشیدن آب لبو در دوران بارداری، به حفاظت از زنان باردار در برابر کم خونی کمک می‌کند.

دکتر زهرا بهادران بر لزوم اهمیت سلامت مادر و جنین تاکید و به مادران باردار توصیه کرد: تا زمانی که فواید مصرف محصول غذایی یا مکمل دارویی از نظر علمی ثابت نشده است و تا هنگامی که مادران از نحوه صحیح مصرف محصولی آگاهی لازم را به دست نیاورده اند، از مصرف آن خودداری کنند.

وی مشخصا درمورد محدودیت‌های مصرف لبو در دوران بارداری گفت: زنان در طول دوران بارداری باید از مصرف مداوم و زیاد محصولاتی مانند لبو به شکل‌های مختلف همچون مکمل‌های ورزشی، پودر لبو یا آب لبو پرهیز کنند.

بهادران در این خصوص توضیح داد: لبو حاوی مقادیر زیادی نیترات است؛ اگر چه پیشنهاد شده نیترات موجود در لبو می‌تواند در برخی اختلالات بارداری نظیر فشار خون بالا و مسمومیت بارداری مفید واقع شود، اما باید توجه داشت که براساس مطالعات انجام شده در انسان و حیوان، مصرف زیاد نیترات به دلیل توانایی تبدیل به ترکیبات نیتروزه، ایجاد هموگلوبینمیا، ایجاد اختلال در عملکرد غده تیروئید، ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی و سرطان زا بودن، می‌تواند پیامد‌های جبران ناپذیری روی جنین داشته باشد.

متخصص تغذیه بیان کرد: بر اساس اصول طب سنتی، لبو برای تقویت سیستم ایمنی، استحکام استخوان و عضله، لاغری و رفع انسداد مجاری توصیه می‌شود؛ در عین حال، لبو سبب درجاتی از یبوست می‌شود و زیاده روی در مصرف آن می‌تواند سبب غلظت خون شود.

وی ادامه داد: همچنین در افرادی که معده ضعیف دارند، مصرف زیاد لبو سبب نفخ می‌شود و در طب سنتی نیز آمده است افرادی که مزاج سرد و خشک دارند، نباید در فصل پاییز و زمستان در مصرف لبو زیاده روی کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درخصوص مطالعه انجام شده در این پژوهشکده در مورد خطرات ناشی از مصرف محصولات حاوی نیترات در بارداری گفت: طبق نتایج این مطالعه باید از مصرف بی رویه مکمل‌های حاوی نیترات بالا در دوران بارداری خودداری کرد.

در مقاله‌ای که اخیرا توسط این محقق و جمعی از استادان و پژوهشگران کشور تهیه و در نشریه Pregnancy Hypertension منتشر شده، تاکید شده است که زنان باردار باید از مصرف بی رویه این مکمل‌ها در دوران بارداری پرهیز کنند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار