استراق سمع عجیب گياهان از همسايگانشان
کد خبر: ۱۰۸۵۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 May 16    -    ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
«اگر مشكلي با همسايگانمان داشته باشيم، مي توانيم نقل مكان كنيم؛ اما گياهان نمي توانند اين كار را انجام دهند. آن ها اين را پذيرفته و از سيگنال ها براي اجتناب از موقعيت هاي رقابتي و آمادگي براي رقابت آينده استفاده مي كنند.»

گياهان از طريق ريشه هايشان با هم ديگر صحبت مي كنند

 گياهان از طريق ريشه هايشان با هم ديگر صحبت مي كننداختصاصی «تابناک باتو»؛ دانشمندان با مطالعه گياهچه هاي ذرت، به اين نتيجه رسيدند كه آن ها سيگنال هايي را زير خاك ارسال كرده و مجاورت همسايگانشان را به هم ديگر اعلام مي كنند

بر پایه تحقيقات و شواهدي كه نشان مي دهند، گياهان فرم هاي ارتباطي منحصر به فرد خودشان را دارند، گياهان از ريشه هايشان برای استراق سمع همسايگانشان استفاده مي كنند.
اين مطالعه همچنین بیانگر این است که گياهان موجود در يك محيط شلوغ، مواد شيميايي را به خاك ترشح مي كنند و موجب مي شوند، همسايگانشان رشد تهاجمي تري داشته و از قرار معلوم، از ماندن در سايه خودداری كنند.

گياهان از طريق ريشه هايشان با هم ديگر صحبت مي كنند

ولمير نينكوويچ، اكولوژيست دانشگاه علوم كشاورزي سوئد در آپسالا و نويسنده اصلي اين مطالعه، می گوید: «اگر مشكلي با همسايگانمان داشته باشيم، مي توانيم نقل مكان كنيم؛ اما گياهان نمي توانند اين كار را انجام دهند. آن ها اين را پذيرفته و از سيگنال ها براي اجتناب از موقعيت هاي رقابتي و آمادگي براي رقابت آينده استفاده مي كنند.»

این در حالی است که پیشتر دانشمندان گفته بودند، زماني كه برگ هاي گياهان با برگ ها و شاخه هاي همسايگان تماس پيدا مي كنند، آنها استراتژي هاي رشدشان را تغيير مي دهند.

گياهان از طريق ريشه هايشان با هم ديگر صحبت مي كنند

در این باره ديده شده، درختان بالغ در شرايط شلوغ «كمرويي سايباني» را در رشدشان تجربه مي كنند. گياهان ديگر با در پیش گرفتن رويكرد ستيزه جويانه تر منابع را از رشد ريشه ها به شكوفايي سريع تر بالاي زمين تغيير مي دهند.

جديدترين مطالعه آشكار مي سازد، عامل اين رفتار نه تنها نشانه هاي مكانيكي پيدا شده توسط برگ ها بلكه ترشحات شيميايي موجود در خاك نيز است.

اين مطالعه كه در ژورنال Plos One منتشر شد، روي گياهچه هاي ذرت متمركز بود كه در محيط دچار تنش رشد زيادي دارند. نيكوويچ و همكاران، لمس گياهان مجاور را با ضربه زدن روزانه يك دقيقه اي به برگ ها با استفاده از برس آرايش شبيه سازي كردند.

زماني كه آن ها گياه را خارج كرده و گياه جديدي را در محلول رشد آن قرار دادند، دريافتند گياه جديد هم منابعش را به رشد برگ هاي بيشتر و ريشه هاي كمتر تغيير داد. این در حالی است که گياهچه هاي كاشته شده در محلول رشدي كه قبلا ميزبان گياهان دست نخورده بود، اين الگو را نشان ندادند.

گياهان از طريق ريشه هايشان با هم ديگر صحبت مي كنند

اين احتمال كه گياهان ارتباط برقرار مي كنند، مرتبا به عنوان فكر واهي نمايان شده است. در دهه 1980، پيشنهاد شد درختان پالس هاي الكتريكي را به نام امواج W زماني كه همسايگانشان قطع مي شدند، ارسال مي كردند.

اما در سال هاي اخير، شواهد جديد نشان داده اند، گياهان همواره سيگنال هايي را ارسال و دريافت مي كنند كه دانشمندان اكنون آن ها را استراق سمع مي كنند.

در این باره باید گفت، گیاهان نه تنها از كمرويي سايباني و تهاجم، بلكه گياهان همسايگانشان را از حملات قريب الوقوع شته ها نيز مطلع مي كنند. اين كار از طريق فيلامنت هاي رشته مانند قارچ ها كه ريشه ها را در شبكه هاي ارتباطي پيچيده اي به هم وصل كرده و مي توانند شناسايي كنند، آيا توسط «بيگانگان» يا خويشاوند خودشان محصور شده اند، صورت مي گيرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
2
من بعنوان یک گیاه خوار الان گیاه هم نمیتونم بخورم از بس این گیاهان با شعور و عاطفه هستن :((((
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
یه کاج مطبق سه متری خبلی زیبا تو خونه دارم ، تو دو سه سال اخیر که رشدشو از نزدیک می بینم ، حقیقتا گاهی شگفت زده میشوم ، این خانوم گل بنده از اونجایی که خیلی هیکلی و با موهای پر پشت تشریف داره کلی جا گرفته ، یکی از شاخه هاش که داشت به دیوار اوپن آشپزخونه می رسید شاید باور نکنید قبل از اینکه به دیوار برسه سرشو حدود 70 درجه چرخونده تا شاخه های فرعیش به دیوار نخوره! گویی این شاخه چشم داره! فقط کافی یه ذره بهش بی توجهی کنی برگاشو خشک میکنه ، شاید فک کنید خل وضعم ! اما اگه بهش توجه کنید یه رشدی از خودش نشون میده که کف کنید با برگهایی تازه و بسیار خوشرنگ سبز فسفری ، من که تو این دو سه ساله فهمیدم گیاهان کاملا زنده هستند و دارای مراتبی از ادراک هستند و خانوم گل من که کلی هم ناز داره!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار