توصیه‌های مهم برای پیشگیری از مسمومیت
کد خبر: ۱۰۸۵۲۳
تاریخ انتشار: 2018 May 09    -    ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰

غذا و دارو در سفر اهمیت زیادی دارد، به طوریکه یک بی توجهی و سهل انگاری سبب بروز خطرات بسیاری می‌شود، در اینجا به معرفی راهکار‌هایی برای حفظ سلامت غذایی در سفر می‌پردازیم.

دستور طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی

غذا‌های مسموم کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند، علائم برخی از مسمویت‌های غذایی ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف غذای آلوده بروز می‌کند. این علائم شامل سردرد، تب، خستگی، استفراغ، اسهال آبکی و درد شکم است. اکثر مسمویت‌های غذایی طی ۲۴ ساعت برطرف می‌شوند مگر اینکه مسمومیت ناشی از بوتولیسم باشد که بسیار کشنده است.

بوتولیسم در اثر مصرف کشک غیر پاستوریزه، غذا‌های کنسروی که قبل از مصرف به اندازه کافی حرارت ندیده، سوسیس و کالباس آلوده و ... بروز می‌کند.

علائم: تاری دید، دوبینی، افتادگی، پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم و بلع، خشکی و درد گلو

درمان: انتقال سریع بیمار به یک مرکز درمانی مجهز و تزریق داروی ضد سم.

در صورت عدم اقدام به موقع، فرد در اثر فلج تنفسی فوت می‌کند.

در سفر از حمل موادغذایی که سریع فاسد می‌شوند مثل گوشت و تخم مرغ خام، فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه، غذا‌های حاوی سس، تخم مرغ و خامه خودداری کرده یا در صورت لزوم از یخدان مناسب استفاده کنید.

غذا‌های پخته را بیش از ۲ ساعت در دمای محیط قرار ندهید و برای استفاده مجدد آن را در دمای ۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

صرفاً از آب سالم و بهداشتی برای نوشیدن، مسواک زدن، تهیه غذا و شستشوی ظروف استفاده کنید.

از فروشگاه‌های معتبر که شرایط نگهداری درج شده روی برچسب محصول را رعایت می‌کنند، خرید کنید.

از خرید قوطی‌های کنسور دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا نشتی خودداری کنید و کنسرو‌ها را بلافاصله قبل از مصرف؛ ۲۰ دقیقه در آب در حال جوش حرارت دهید.

از چشیدن غذا‌هایی که ظاهر یا بوی ناخوشایند دارند، خودداری کنید.

در سفر از چه محصولاتی استفاده کنیم؟

هنگام خرید کلیه محصولات سلامت محور اعم از غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، به آرم سازمان غذا و دارو و شماره مجوز بهداشتی درج شده بر روی برچسب محصولات داخلی یا برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا درج شده بر روی محصولات وارداتی توجه فرمایید.

از خرید فرآورده‌های قاچاق و فاقد مجوز بهداشتی خودداری نموده و به توصیه فروشندگان سودجو مبنی بر اصل بودن این محصولات توجه نکنید.

فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را صرفاً از مراکز مجاز شامل داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر تهیه نمایید.

به تبلیغات غیر واقعی و اغواگرانه فضا‌های مجازی و ماهواره توجه نکنید. چرا که اکثر این فرآورده‌های فاقد مجوز‌های بهداشتی لازم هستند و در صورت بروز مشکل، قابل پیگیری نخواهند بود.


توصیه‌های دارویی در سفر

داروی خود را به مدت طولانی در اتومبیل نگذارید و از نگهداری آن در پشت شیشه، داخل داشبورد و صندوق عقب ماشین خودداری کنید.

رانندگان وسایل نقلیه لازم است قبل از مصرف دارو از خواب آور نبودن آن اطمینان حاصل نمایند.

چنانچه داروی شما به طور مرتب باید مصرف شود (مانند دارو‌های ضد تشنج، افسردگی، دیابت، چربی خون، قلبی و برخی دارو‌های مسکن و آنتی بیوتیک ها) مقدار کافی دارو برای تمام مدت سفر همراه داشته باشید.

در خصوص بیماران دیابتی، همراه داشتن انسولین یا داروی مصرفی برای تمام مدت سفر، دستگاه کنترل قند خون، وسایل مورد نیاز تزریق و مواد قندی سریع الجذب مثل قند حبه ای، نبات، بیسکویت یا آب میوه الزامی است.

بیماران مبتلا به فشار خون بالا بهتر است دستگاه اندازه گیری فشار خون و دارو‌های مصرفی خود را همراه داشته باشند.

اسم ژنریک نام اصلی دارو است و اسم تجاری نامی است که کارخانه تولید کننده برای دارو انتخاب می‌کند بهتر است علاوه بر اسم تجاری نام ژنریک را نیز در نظر گرفت.

چنانچه ضمن حرکت اتومبیل، قطار، کشتی و یا هواپیما دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید، به خاطر داشته باشید با مصرف ۱ یا ۲ قرص ۵۰ میلی گرمی دیمن هیدرینات، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تکرار یک قرص هر ۴ یا ۶ ساعت یکبار در طی سفر، می‌توان عوارض ناشی از حرکت، تهوع و سرگیجه را برطرف کرد.

هنگام بروز اسهال در مسافرت از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید در اغلب موارد ابتلا به اسهال و استفراغ مصرف آنتی بیوتیک ضرورتی ندارد برای پیش‌گیری از خطر کاهش آب بدن، مصرف مایعات زیاد ضروری است و در اسهال شدید می‌توان از محلول ORS استفاده کرد بهتر است در زمان بیماری از مصرف غذا‌های چرب و سرخ شده، غذای آماده و کنسروی اجتناب شود. در کودک شیرخوار مبتلا به اسهال، مادر باید بیش از مواقع عادی به کودک خود شیر دهد.

هیچ‌گاه دارو‌های بزرگسالان را به اطفال ندهید توجه داشته باشید هیچ قانون کلی جهت نصف کردن دوز بزرگسالان برای مصرف کودکان وجود ندارد.

آب، بهترین آشامیدنی برای مصرف دارو‌ها است.

نحوه برخورد در مواجهه با فرد مسموم در سفر

سرعت عمل در انتقال فرد مسموم به مراکز درمانی بسیار مهم است؛ با هر لحظه تاخیر مقدار بیشتری از سم یا دارو جذب شده و احتمال ایجاد خطر افزایش می‌یابد.

در برخورد با فرد مسموم سعی کنید اطلاعاتی درباره نوع ماده مسموم کننده، زمان مسمومیت، شکایت اصلی فرد مسموم و علائم کلی او، بدست آورید.

در صورت بیهوش بودن فرد مسموم، فرد را به پهلو خوابانیده و مراقب باز بودن راه‌های تنفسی او باشید.

از ایجاد استفراغ در فرد مسموم خودداری کنید.

مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن‌باخیا، کرچک و برخی قارچ‌های خودرو می‌تواند بسیار خطرناک باشد. مراقب کودکان باشید و در صورت وقوع مسمومیت با این گیاهان مصدوم را در اسرع وقت به مرکز درمانی منتقل کنید.

در صورت ایجاد مسمومیت پوستی و یا چشمی، محل را با آب معمولی یا نرمال سالین به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شستشو دهید.

جهت پیشگیری از گزش حشرات در محیط‌های گرم و مرطوب، پشه بند و پماد دافع حشرات همراه داشته باشید.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار