تولید تی‌شرت از بازیافت ملحفه‌های بیمارستانی
کد خبر: ۱۰۸۳۸۲
تاریخ انتشار: 2018 May 08    -    ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
طراحان و تولیدکنندگان لباس در مراسم رونمایی از کتاب سال مدولباس ایران، دغدغه‌ها و گلایه‌های خود در زمینه تولید پوشاک ایرانی و رقابت با البسه خارجی را بیان کردند.

مراسم رونمایی از دومین کتاب ملی مدولباس ایران با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس ایران و فعالان عرصه مدولباس در تالار رودکی برگزار شد.

چهار شرط لازم برای موفقیت لباس ایرانی

رحیم چگینی مدیرعامل شرکت تعاونی زاگرس‌پوش در این مراسم گفت: با چهار شرط لازم می‌توانیم در تولید کالای ایرانی موفق باشیم؛ اول تولیدکنندگان و طراحان لباس، دوم دولت، سوم دانشگاهیان و صاحبان فکر و چهارم مردم. در ابتدا تولیدکنندگان و طراحان لباس را باید در نظر گرفت یعنی اگر بخواهیم محصول ایرانی قابل رقابت باشد باید از خودمان شروع کنیم، با نوآوری محصولاتی در شأن مردم ایران را تولید کنیم. اکنون که برای واردات لباس‌های خارجی محدودیت‌هایی اعمال شده ما باید با استفاده از این فرصت طراحی، تنوع و کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهیم و مطابق سلیقه مشتری تولید کنیم. کسی که مانتو، کت و شلوار یا پالتوی ایرانی می‌پوشد باید به پوشش خود افتخار کند و احساس بدی نداشته باشد.

چگینی با بیان اینکه بازار را لمس کنیم و مدل‌های جدید را در نظر بگیریم، افزود: از سوی دیگر دولتمردان باید از تولیدکنندگان و طراحان لباس حمایت کنند تا قیمت تمام‌شده لباس پایین بیاید و همچنین با قاچاق لباس به داخل کشور مقابله شود. دانشگاهیان نیز باید ارتباط میان دانشگاه و بخش صنعت را برقرار کنند؛ متاسفانه دانشجویان این رشته ادعای حرفه‌ای بودن دارند، اما زمانی که وارد این عرصه می‌شوند حرفی برای گفتن ندارند. طراحان ترکیه‌ای بازار جهانی لباس را به خوبی رصد می‌کنند تا با مدل‌های جدید لباس آشنا شوند؛ لازم است طراحان ما نیز این کار را انجام دهند.

وی اذعان کرد: مردم نیز همیشه حامی لباس ایرانی بوده و هستند، مردم باید تعصب ایرانی خود را در این زمینه حفظ کنند و اگر لباس ایرانی تنوع و کیفیت خوبی دارد دیگر به سراغ برند‌های خارجی نروند. ما هم باید کالای باکیفیت تولید کنیم تا بتوانیم کشوری سرافزار داشته باشیم.
*تفاوت کلاس پوشاک ایرانی و خارجی

مهدی مذنبی مدیرعامل مجتمع «آرتا مد» در ادامه گفت: زیرساخت‌هایی که در گذشته وجود نداشت بحمدالله امروز توسط کارگروه مدولباس ایجاد شده است؛ تولیدکنندگان لباس هر جا که تریبونی پیدا می‌کنند ناچارند از مشکلات خود بگویند. البته مردم ما آموخته‌اند که چگونه بحران‌ها را به فرصت تبدیل کنند.

مذنبی با انتقاد از وضعیت فعلی ارز در کشور، خاطرنشان کرد: مشکل ارز از معضلات بزرگ در تمامی بخش‌های تولید است. در بسیاری از بخش‌ها حلقه‌های ارتباطی موجود است، اما متاسفانه از هم گسسته هستند. ما در روند، کیفیت و شیوه‌های تولید توانا هستیم، اما نیاز به ارتقاء داریم؛ ما نیاز به خوراک، فکر، دیدن و دیده‌شدن داریم.

وی درباره تفاوت کلاس پوشاک ایرانی و خارجی، تأکید کرد: ایران بازار بزرگی برای فروش لباس دارد، اما در این میان برند‌های خارجی اقبال بلندی در تصاحب سهم بزرگی از بازار در کوتاه‌ترین مدت ممکن داشتند و به خاطر کیفیت خوب لباسهایشان ما را در محدودیت قرار دادند. پس ما باید کوشا باشیم تا کلاس پوشاک ایران را به کلاس جهانی برسانیم. ما باید برند ایرانی-جهانی ایجاد کنیم یعنی محصولات ایرانی‌ای تولید کنیم که قابلیت جهانی شدن داشته باشند نه اینکه فقط به دنبال تولید کالای ایرانی باشیم. ما نباید از برند‌های خارجی واهمه داشته باشیم بلکه باید در بالاترین سطوح رقابتی گوی سبقت را از آن‌ها برباییم.

مدیرعامل مجتمع «آرتا مد» ادامه داد: چینی‌ها ملحفه‌های بیمارستانی را جمع‌آوری و بازیافت می‌کنند و با استفاده از آن، تی‌شرت‌های ارزان‌قیمت تولید می‌کنند که بی‌کیفیت‌ترین مواد و رنگ را دارد و در بازار ایران با قیمت حدوداً ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود؛ لباس شب زنانه چینی در بازار ایران با قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود، با این شرایط یک مغازه‌دار که ماهیانه ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کند چگونه می‌تواند کار کند و بدیهی است که ضرر می‌کند. تاکید می‌کنم که لباس‌های ایرانی از بهترین و بهداشتی‌ترین مواد تولید می‌شوند و من تمامی واردکنندگان قانونی و غیرقانونی لباس را به حمایت از لباس ایرانی دعوت می‌کنم.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار