چرا پسران باید گوجه‌فرنگی مصرف کنند؟
کد خبر: ۱۰۸۱۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 May 06    -    ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

متخصص اورولوژی، فوق تخصص پیوند کلیه و استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شیوع سرطان پروستات در آقایان به عوامل گوناگونی از جمله نژاد، محل زندگی، رژیم غذایی و عوامل ژنتیکی بستگی دارد.

سام‌زاده با تاکید بر نقش ژنتیک در بروز سرطان پروستات تصریح کرد: در افرادی که پدر و یا یکی از بستگان درجه یک آن‌ها به سرطان پروستات مبتلا باشند، شانس ابتلا به این بیماری حدود سه تا چهار برابر بیش از سایرین است.

این متخصص اورولوژی عنوان کرد: در افرادی که بیش از ۲ نفر از بستگان آن‌ها به این بیماری مبتلا باشد، بسیار در معرض خطر بوده و لازم است به طور دوره‌ای توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرند و نقایص ژنتیکی آن‌ها نیز بررسی شود.

سام‌زاده گفت: تغذیه نقش مهمی در بروز بسیاری از سرطان‌ها از جمله بروز سرطان پروستات در آقایان دارد، مواردی از قبیل: وجود نگهدارنده‌ها در مواد غذایی، کمبود ویتامین D. و کمبود کلسیم در ایجاد این سرطان موثر هستند.

این متخصص اورلوژی با اشاره به اهمیت مصرف گوجه در مردان، تاکید کرد: گوجه فرنگی به دلیل داشتن ماده لیکوپن که در رب گوجه و سس گوجه بیشتر است در پیشگیری از ابتلا افراد به سرطان پروستات بسیار موثر است.

سام‌زاده افزود: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن نقش مهمی در ایجاد حفاظ در برابر ابتلا مردان به سرطان پروستات دارد و طی تحقیقات صورت گرفته مردانی که به طور منظم گوجه مصرف می‌کنند ریسک ابتلا به این بیماری در آن‌ها بسیار کمتر است به عمین دلیل مصرف گوجه و فرآورده‌های آن برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات به پسران از دوران کودکی پیشنهاد می‌شود.

این متخصص اورولوژی تاکید کرد: استرس‌ها و تنش‌های محیطی ناشی از شرایط کاری در بروز سرطان پروستات در آقایان بی تاثیر نبوده و سبب تشدید مشکلات پروستات در آقایان می‌شود.

سام زاده اظهار داشت: منطقه جغرافیایی در ایجاد این سرطان اهمیت دارد و متاسفانه ایران بر روی کمربند سرطان پروستات قرار گرفته و این سرطان در بین مردان ایرانی چهارمین سرطان شایع بوده و رفته رفته در حال ارتقا به رتبه سوم است.

این متخصص اورولوژی تاکید کرد: به مردان بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود که حتما به طور سالیانه توسط پزشک اورولوژیست معاینه شوند و آزمایش‌های لازم برای بررسی پروستات را انجام دهند.

جام جم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
1
0
این جور تحقیقات به اصطلاح دانشمندان ایرانی فقط دیتا سازی و نتایج به هیچ وحه قابل تکرار نیست. تکرارپذیری مهمترین اصل در انجان یک تحقیق علمیه یعنی اگر یک بررسی را چند بار هم انجام بدن باز هم نتایج مشابه ایجاد بشه. معمولا بهترین کارهای علمی دنیا در انتشاراتی مانند new England و nature به چاپ میرسن. فرایند داوری در مجلات این دو انتشارات معمولا بالای 6 ماه طول میکشه چون داوران در این مجلات معمولا آزمایش ها را خودشان در آزمایشگاه های خود تکرار میکنند تا از صحت نتایج مطمئن شوند. در ایران متاسفانه اکثر مقالاتی که دانشگاهان مینویسند دیتا سازی هستند و مجلات داخلی هم دارای تعارض منافع بسیاری شدیدی هستند یعنی دانشگاه دارای یک سری جله هست و در آن مجلات اعضای هیات علمی همان دانشگاه داور هستند و همان اعضا هیات علمی مقالات خود را به مجلات دانشگاه خود میفرستند و معمولا همیشه مقالات پذیرفته میشوند. در ایران ما چیزی به اسم تولید علم نداریم یک کشور اروپایی به تنهایی مثل سوئد تولیدات علمی آن بیش از تولیدات علمی تمام کشورهای مسلمان هست. تولید علم با نوشتن مقاله متفاوت هستو مقاله محصول تولید علم هست اما در ایران مقاله محصول دیتا سازی هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
بر توليد گوجه فرنگي نظارت نمي شود و براثر استفاده بيش از حد سم ، بشدت آلودگي شيميايي دارد. بيشتر گوجه فرنگي هايي را كه برش مي زنيم، داخلش سفيد است و بوي مواد شيميايي مي دهد. قديم داخل گوجه فرنگي ها كاملاً قرمر بود ولي حالا، بيرون آن قرمز و به ظاهر رسيده ولي داخل آن بدليل استفاده بيش از حد سم آفت كش ، سفيد است. با مصرف اين گونه گوجه فرنگي ها ، آدم سرطان پروستات نمي گيره ولي كبدو كليه اش نابود مي شه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار