ایران بدون رشد فرزند آوری تا سال ۱۴۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۷۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2018 May 06    -    ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
آمارها، زیاد خوش‌خبر نیستند، حتی گاهی متناقض‌اند. به‌ویژه وقتی خبر از افزایش و کاهش جمعیت می‌دهد. درست مثل این آخری که بیشتر از خبرهای نگران‌کننده، دربردارنده هشداری جدی است. هشداری برای آنان که هنوز خانواده‌هایشان دو نفره باقی‌مانده است. هشداری که می‌گوید تا سه سال آینده و با تداوم روند کنونی فرزندآوری، نرخ باروری زنان ایران به صفر می‌رسد.

ایران بدون رشد فرزند آوری تا سال ۱۴۰۰به گزارش «تابناک با تو»؛ آمارها، زیاد خوش‌خبر نیستند، حتی گاهی متناقض‌اند. به‌ویژه وقتی خبر از افزایش و کاهش جمعیت می‌دهد. درست مثل این آخری که بیشتر از خبرهای نگران‌کننده، دربردارنده هشداری جدی است. هشداری برای آنان که هنوز خانواده‌هایشان دو نفره باقی‌مانده است. هشداری که می‌گوید تا سه سال آینده و با تداوم روند کنونی فرزندآوری، نرخ باروری زنان ایران به صفر می‌رسد.

این یعنی در دهه‌های آینده ایران با بحران جمعیت روبه‌رو می‌شود. به‌ویژه این‌که هرم سنی ایرانیان با شیب تندی به سمت کهنسالی در حرکت است. مشکل ناباروری و نگرش به آن، زندگی زوجین را با انواع آشفتگی‌های هیجانی مواجه می‌‌کند به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع رفتارهای تکانشی، افسردگی، احساس درماندگی، اضطراب، تشویش و باورهای منفی نسبت به خود در افراد نابارور به‌وجود می‌آید. ناباروری علاوه‌بر آنکه یک نقص در سلامت فرد است، بار اجتماعی سنگینی نیز برای زوج نابارور، به‌ویژه زنان دارد.

ایران بدون رشد فرزند آوری تا سال ۱۴۰۰

سه‌میلیون زن نابارور

آقای بشیر خالقی، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمارهای مطرح شده درباره زنان نابارور در کشور، به خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «هم اکنون در کشور بیش از سه میلیون زن نابارور داریم، هرچند که نمی‌توانیم به این آمار استناد کنیم چراکه بسیاری از خانواده‌ها به خاطر برخی از موضوعات به پزشک مراجعه نمی‌کنند.» او با بیان اینکه علت‌های متعددی در ناباروری زنان دخالت دارد، می‌افزاید:

«باروری در زنان از زمان تخمک‌گذاری معمولاً در سن 13 تا 45 سالگی آغاز می‌شود و زمانی که عمل فیزیولوژیک در خانم‌ها اتفاق نمی‌افتد مشکلاتی برای آنها ایجاد می‌شود.» نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به دنبال رفع مشکلات زنان نابارور در کشور هستیم، تصریح می‌کند: به‌دلیل اینکه آمار زنان نابارور در کشور بالاست به همین منظور وزارت بهداشت و درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکزی در جهت حل علت ناباروری در کشور دایر کرده تا بتواند ناباروری در کشور را درمان کند.

اثرات محصولات تراریخته

آقای خالقی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات ناباروری معمولاً مولتی فاکتوریال هستند، می‌گوید: افزایش سن، عوامل ژنتیک، استرس‌های روحی، مصرف بسیاری از غذاها و محصولات تراریخته و همچنین هورمونی در عدم‌باروری دخالت دارند به همین دلیل باید راهکار مناسبی در جهت برطرف کردن این موضوع مهم اتخاذ شود. او با بیان اینکه در خصوص رفع مشکل ناباروری اعتبارات چند هزار میلیاردی در وزارت بهداشت و درمان در نظر گرفته شده است، بیان می‌کند: در خصوص بودجه مشکلی در کشور برای رفع ناباروری نداریم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرزند‌آوری جزو طبیعت و غرایز انسانی است، تاکید می‌کند:

فرزند تکمیل‌کننده عواطف انسانی است، به همین منظور زندگی بدون فرزند برای خانواده‌ها قابل تحمل نیست و آنها در زندگی آرامشی ندارند. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: در بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین شهرهای بزرگ ایران تمایل به بچه‌دار شدن بسیار پایین آمده یا کاملاً از بین رفته است به همین منظور امیدوارم به روزگار کشورهای اروپایی دچار نشویم چراکه این‌گونه مشکلات زیادی برای جامعه به‌وجود خواهد آمد. آقای خالقی با بیان اینکه شرایط اقتصادی در فرزندآوری دخیل نیست، می‌گوید: معتقدم مشکلات اقتصادی دلیل خوبی برای عدم فرزند‌آوری نیست چراکه در کشور آفریقا با وجود زندگی کپری و سوء‌تغذیه شدید شاهد افزایش فرزندآوری در خانواده‌ها هستیم.

ایران بدون رشد فرزند آوری تا سال ۱۴۰۰

نرخ رشد باروری صفر می‌شود

آقای اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سه میلیون زوج نابارور در کشور ناباروری را عاملی مؤثر در کاهش نرخ موالید می‌داند و می‌گوید: اگر نرخ باروری به وضعیت فعلی پیش رود تا سال 1400 نرخ رشد باروری زنان به صفر خواهد رسید. بر اساس آمارهای مسوولان وزارت بهداشت طبق سرشماری سال 1395، سن زنان 15‌میلیون خانوار بین 15 تا 49 سال بود که 20‌درصد این خانواده‌ها نابارور بودند.او با هشدار نسبت به اینکه ساختار سنی کشور در حال پیشروی به سمت پیری است، ناباروری را عاملی مؤثر در کاهش نرخ باروری می‌داند و می‌افزاید:

اگر به‌دنبال رشد جمعیت و فرزندآوری در کشور هستیم باید حمایت‌های بیمه‌ای و اقتصادی مناسبی را از زوج‌های نابارور داشته باشیم. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری توجه نمایندگان به حمایت بیمه‌ای از ناباروری در برنامه ششم، تصریح می‌کند: در بودجه‌97 اعتباری بسیار اندک پیش‌بینی شده و امکان پوشش زوج‌ها را ندارد؛ به همین دلیل نیاز است اعتبارات کافی در بودجه سالانه برای درمان ناباروری در نظر گرفته شود زیرا هزینه درمان ناباروری بسیار سرسام‌آور بوده و این موضوع مهم‌ترین چالش زوج‌های نابارور است.

هزینه‌های تولد

این نماینده مردم در مجلس دهم، از کمبود مراکز تخصصی درمان ناباروری در کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید: تجهیز و افزایش مراکز درمانی و پوشش بیمه‌ای بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب باید در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد. آقای سلیمی با انتقاد از اینکه حمایت‌ها از زوج‌های نابارور به هیچ‌وجه کافی نیست، تاکید می‌کند: برای رشد جمعیت و پیشگیری از پیری جمعیت دولت و خیرین باید در حمایت از زوج‌های نابارور گامی جدی بردارند. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی افزایش سن ازدواج، آلودگی هوا و میزان سرب موجود در هوا، تغذیه نامناسب، توسعه شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی را در ناباروری مؤثر می‌داند و یادآور می‌شود:

متاسفانه در گذشته 70‌درصد جمعیت در روستاها ساکن بودند و 30درصد در شهرها اما در‌حال‌حاضر این موضوع برعکس شده است، برای رشد جمعیت باید بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال در دستور کار دولت قرار گیرد و از سویی حمایت‌ها به‌ویژه حمایت بیمه‌ای از زوج‌های نابارور افزایش یابد. با وضعیت کنونی و مشکلات عدیده‌ای که در حوزه اقتصادی وجود دارد، کاهش تعداد تولد در سال‌های آینده می‌تواند کشور را با مشکلات جدی‌ در زمینه تأمین نیروی انسانی مواجه کند. از این‌رو به نظر می‌رسد این دولت است که باید با اتخاذ سیاست‌های راهبردی ضمن کمک به کاهش مشکلات زنان نابارور و همچنین ترغیب زوج‌های جوان به فرزندآوری تلاش کند.

روزنامه صبح نو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
1
28
آمار ها در ایران دروغ هست و غیر قابل اطمینان. مثل همین آمارهای تعداد شاغلین کشور یعنی دانشجویان را هم شاغل حساب میکنند و یا کسی رو هم که بیکار هست و دست فروشی میکنه را هم شاغل حساب میکنند.
ایران با این شرایط بد اقتصادی و زیست محیطی و ورشکسته بودن و با این سیستم مدیریت قبیله ای و فامیلی به زحمت توان اداره 1 میلیون نفر را دارد.
مردم باید تا میتوانند سطح نگرش خود را بهبود بدن و گول این حرف و یا تداوم نسل را نخورن.
فرزندی که به این دنیا می آورید در مقابل تمام امور وی مسئول هستید. اگر نمیتوانید آینده ای شاد ، تحصیلاتی عالی، شغلی مناسب، خانه ای مناسب و اینکه فرزند شما در آینده جز ثروتمندان جامعه باشد را تضمین کنید به هیچ وجه دنیال زاد و ولد نروید.
mohsen
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
26
با این وضعیت بی سر و سامان اقتصادی ؛ اجتماعی و سیاسی مردم به زور ازدواج می کنند تا برسد به بچه دار شدن.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
10
واقعا" در این وضعیت وانفسای اقتصادی که همه چیز خارج از کنترل ومدیریت شده میشود ازدواج و بعد بچه دار شد!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
12
همه میخوان از ایران فرار کنن
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
11
به نظر من نیاز به آینده نگری نیست. با چه حقوقی می توان هزینه زایمان 7 میلیونی و سونوگرافی 400 هزار تومانی و خرج های سنگین دیگر را داد؟ جمعیتی که درونش فاسد شد محکوم به فناست. تعارف و سانسور هم ندارد. قانون طبیعت است.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
12
ازدواج هم به صفر خواهد رسید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
8
این که تو کشور های آفریقایی با اون وضع خراب اقتصادی فرزند آوری متوقف نشده دلیل بر اینه که درک و شعور کافی ندارند که حالا که خودشون گرسنه و لخت هستند یه سری بیگناه دیگه رو هم به اون روز نندازن. این آقای نماینده مجلس یعنی این به فکرش نرسیده که میگه به خاطر این عدم تمایل به فرزند آوری دلایل افتصادی نیست؟ معلومه که درک و شعول جامعه ایرانی از اونا بیشتره و تصمیم درستتری رو میگیره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
12
بهتر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
3
نمایندگان مجلس مقداری بیشتر مطالعه کنند و مشکلات اصلی را حل کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار