باشگاه‌های همسرگزینی راه اندازی شود
کد خبر: ۱۰۷۸۱۷
تاریخ انتشار: 2018 May 02    -    ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰

دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ازدواج هایی که با آشنایی خیابانی شروع می شود یا اینکه طبق لیستی به خواستگاری می روند و ازدواج تصادفی صورت می گیرد با مشکل یا طلاق مواجه می شود.

 اردشیر انتظاری در حاشیه همایش ملی «بررسی مسائل اجتماعی زنان» در دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مهمترین چالش ازدواج و طلاق را مشکل همسرگزینی عنوان کرد و افزود: موقعیت ها و فضاهای همسرگزینی موجود، شرایط و زمینه های لازم را برای بررسی بهتر همسر و طرف مقابل ندارد در نتیجه این مساله موجب می شود که بسیاری از ازدواج ها بهه صورت تصادفی اتفاق بیفتد یعنی افراد بدون اینکه با همدیگر تناسب داشته باشند، ازدواج می کنند.

وی ادامه داد: ازدواج های تصادفی در زندگی مشترک، اختلال ایجاد می کنند در حالی که اگر همسرگزینی درست اتفاق بیفتد و این موقعیت ها به گونه ای طراحی شوند که افراد بتوانند به درستی فرد مقابل خود را ارزیابی کنند بعدا با مشکلات و نامتناسب بودن زوج مواجه نمی شوند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی اظهار داشت: عوامل آسیب زای دیگری در طلاق نقش دارند که یکی از آنها بهره مندی بی رویه از رسانه ها است؛ دیدن بی رویه هر فیلمی موجب می شود تمنیاتی در افراد به وجود بیاید و آنان را به سمت خیانت در روابط زناشویی سوق دهد.

وی تاکید کرد: برخی فیلم ها موجب می شوند توقعاتی از همسر شکل بگیرد که با واقعیات موجود جامعه ما هماهنگی ندارد و زمینه برای طلاق فراهم خواهد شد.

*باشگاه های همسرگزینی راه اندازی شود

عضو هیات رئیسه نشست آسیب های روابط زناشویی در اولین همایش ملی بررسی مسائل اجتماعی زنان گفت: جامعه سنتی معیارهایی برای ازدواج داشتند که موقعیت های همسرگزینی با آن تناسب داشته است. در جامعه جدید ارزش های ازدواج تغییر پیدا کرده است اما موقعیت های مناسبی برای همسرگزینی نداریم.

انتظاری افزود: افراد در جامعه سنتی یکدیگر را می شناختند و با هم ازدواج می کردند اما اکنون بدون شناخت با یکدیگر ازدواج می کنند. فردی بدون هیچ شناختی به خواستگاری می رود و هیچ چیزی از پیشینه خانوادگی طرف مقابل نمی داند و بدون اینکه خانواده ها و موقعیت های شغلی و ارزش های خانوادگی آنان با هم تناسب داشته باشد، ازدواج می کنند و سپس بعد از ازدواج می فهمند که با هم تفاوت دارند.

وی تاکید کرد: دوران پیش از ازدواج باید طولانی تر شود و علاوه بر آن باید موقعیت هایی را برای همسرگزینی فراهم کرد. بهه طور مثال باشگاه های همسرگزینی باید راه اندازی شود؛ این باشگاه ها قبلا در سازمان ها وجود داشت اما اکنون محدود شده است.

انتظاری اضافه کرد: باشگاه های خانواده می تواند کمک کند که افرادی که با هم نزدیک و هم کفو هستند با هم آشنا شوند و ازدواج کنند. وقتی پسر راننده تریلی، دختر استاد دانشگاه را خواستگاری می کند ممکن است که ازدواج صورت گیرد اما بدیهی است که بعدا با هم اشکال پیدا می کنند. از این ازدواج های تصادفی خیلی داریم که با مشکل مواجه می شوند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار