راهکارهایی برای اندازه گیری سلامت زندگی شما
کد خبر: ۱۰۷۷۰۰
تاریخ انتشار: 2018 September 12    -    ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
اگر بدن شما بیش از حد با اثرات جسمانی و روانی ناشی از مشکلات زندگی درگیر نباشد، سیستم ایمنی بدن بهتر می‌تواند بر روند التیام درونی و همچنین محافظت کامل از شما تمرکز کند. به همین دلیل است که مدیریت کردن استرس در زندگی،‌ خصوصا استرس‌هایی که کنترل‌پذیری سختی دارند، از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود.

هفت توصيه براي سلامت زندگي و زندگي سلامت

هفت توصيه براي سلامت زندگي و زندگي سلامتبه گزارش «تابناک باتو»، برای سالم و شاداب بودن فقط کافی است برخی نکات سلامتی و غذایی را رعایت کنید. داشتن تغذیه صحیح در کنار ورزش روزانه موجب می شود که بدنی سالم تر و شاداب تر داشته باشید. همچنین کسانی که به دنبال روشی سالم برای کاهش وزن هستند می توانند با پیگیری این نکات به وزن ایده آل خود برسند و در عین حال بدون احساس ضعف همچنان پر انرژی بمانند.

زمانی که صحبت از سلامتی و تغذیه است، ابهامات بسیاری پیش می‌آید. اغلب به نظر می‌رسد مردم، حتی کارشناسان خبره، نظرات کاملا متضادی دارند. همیشه بین رژیم گرفتن و نگرفتن، بین اینکه یک ماده غذایی می‌تواند مفید باشد یا مضر و از این دست مسائل چالش‌هایی وجود داشته است. در اینجا ما برای شما راهکارهایی داریم که تا اندازه بسیاری سلامت را برای زندگی شما به ارمغان می آورد.

هفت توصيه براي سلامت زندگي و زندگي سلامت

و اما مهمترین کارهایی که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ـ که این روزها یکه تاز همه بیماری ها شده ـ انجام می‌دهم؛

۱. استفاده از خوراکی‌های قندی و بی‌فایده را به حداقل می‌رسانم

زیاده‌روی در مصرف قندها و خوراکی‌های بی‌فایده می‌تواند باعث تجمع چربی‌ها در کبد شود. این اتفاق نیز می‌تواند آسیب‌های کبدی به‌وجود بیاورد و خطر ابتلا به سرطان کبد را بیشتر کند. توجه داشته باشید که بیماری کبد چرب غیرالکلی، از عوامل اصلی در ابتلا به سرطان کبد است و میزان ابتلا به این سرطان نیز در سال‌های اخیر همواره روبه‌افزایش بوده است.

۲. استرس خودم را کنترل می‌کنم

هفت توصيه براي سلامت زندگي و زندگي سلامت

سیستم ایمنی بدن به شرایط مطلوب نیاز دارد تا بتواند سلول‌های سرطانی را پیدا کند و از بین ببرد. با این‌ حال،‌ داشتن سبک زندگی آرام و سالم، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بر عهده دارد. اگر بدن شما بیش از حد با اثرات جسمانی و روانی ناشی از مشکلات زندگی درگیر نباشد، سیستم ایمنی بدن بهتر می‌تواند بر روند التیام درونی و همچنین محافظت کامل از شما تمرکز کند. به همین دلیل است که مدیریت کردن استرس در زندگی،‌ خصوصا استرس‌هایی که کنترل‌پذیری سختی دارند، از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود.

۳. براساس رژیم غذایی مدیترانه‌ای تغذیه می‌کنم

هفت توصيه براي سلامت زندگي و زندگي سلامت

مطالعات متعددی، از جمله مطالعات معتبر JAMA، نشان داده‌اند که پیروی از رژیم مدیترانه‌ای با مصرف روغن زیتون فرابکر فراوان می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک کند. متخصصان تغذیه می‌گویند که رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی گیاهی و کامل، باید شامل چنین محصولاتی باشد: بروکلی، زردچوبه و سیر. همچنین، میزان استفاده از قندهای تصفیه‌شده، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و چربی‌های حیوانی اشباع نیز باید در این رژیم غذایی کنار گذاشته شود.

۴. معاینات منظم را جدی می‌گیرم

جدی گرفتن نظارت‌های پیشگیرانه در زمینه سرطان از اهمیت خاصی برخوردار است،‌ ولی بعضی از افراد واقعا این نظارت‌ها را جدی نمی‌گیرند. اگر سرطان‌ها زودهنگام یا در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، اکثرا درمان‌پذیر هستند یا به نتیجه بهتری می‌رسند. بنابراین،‌ افراد باید معاینات منظم پزشکی را طبق برنامه انجام بدهند و در خانه نیز معاینات شخصی را به‌درستی پیگیری کنند. اگر هم به چیزی مشکوک شدید، باید مساله را به پزشک بگویید.

۵. من واکسن می‌زنم

هفت توصيه براي سلامت زندگي و زندگي سلامت

بیشتر افراد نمی‌دانند که بعضی از ویروس‌ها می‌توانند درنهایت باعث ابتلا به سرطان شوند، درحالی که واکسن‌های مخصوصی برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان‌ها وجود دارند. به همین دلیل است که متخصصان، واکسیناسیون HPV و همچنین هپاتیت B و C را به افراد مختلف توصیه می‌کنند. توجه داشته باشید که ابتلا به HPV، حدود ۷۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم را تشکیل می‌دهد.

۶. وزنم را در محدوده سالم نگه می‌دارم

چاقی و اضافه‌وزن با بسیاری از انواع سرطان‌ها مرتبط هستند. به همین دلیل است که حفظ وزن در محدوده سالم و استاندارد، اهمیت خاصی پیدا می‌کند. برای اطمینان از حفظ وزن در محدوه سالم، باید این نکات را جدی بگیرید: ورزش منظم، خواب کافی، انتخاب مواد غذایی غیرسرطان‌زا و برقراری تعادل میان رسیدگی به خانواده و وظایف شغلی. به‌علاوه، بررسی کردن وزن در بازه‌های زمانی کوتاه نیز باید به‌درستی انجام شود. این نکات به اندازه‌ای مهم هستند که حتی متخصصان نیز باید آن‌ها را در زندگی شخصی‌شان جدی بگیرند.

راهکارهایی برای اندازه گیری سلامت زندگی شما

۷. از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنم

کرم ضدآفتاب، اولین خط دفاعی بدن در مقابل اشعه‌های زیان‌بار UV خورشید است، اما تنها راه برای این محافظت محسوب نمی‌شود. شما باید از عینک‌های آفتابی‌ای استفاده کنید که توانایی بالایی در مقابله با اشعه‌های UV داشته باشند و همچنین در روزهای شدیدا آفتابی از کلاه‌های مخصوص آفتاب کمک بگیرید.

8 ـ نوشیدنی‌های دارای قند مصرف نمی کنم

نوشیدنی‌های دارای قند چاق‌کننده‌ترین خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید وارد بدن خود کنید. دلیلش این است که مغز، قند مایع را مانند کالری‌هایی که از طریق غذاهای جامد وارد بدن می‌شود، تشخیص نمی‌دهد. به همین دلیل، زمانی که نوشیدنی گازدار مصرف می‌کنید، در واقع مجموعا کالری بیشتری مصرف می‌کنید.

نوشیدنی‌های دارای قند، شدیدا باچاقی، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و تمام مشکلات سلامتی در ارتباط هستند. به خاطر داشته باشید که آبمیوه‌ها نیز به اندازه‌ی نوشیدنی‌های گازدار مضر هستند. آنها به همان اندازه حاوی مقدار زیادی قند و مقدار کمی آنتی‌اکسیدان هستند. پس به اثرات مضر قند بی‌توجه نباشید.

9 ـ از غذاهای بی‌کیفیت و فرآوری شده استفاده نمی کنم (در عوض غذای واقعی می خورم)

غذاهای بی‌کیفیت فرآوری شده (مثل چیپس و پفک) در رژیم غذایی بزرگ‌ترین دلیلی است که مردم دنیا، بیش از پیش چاق‌تر و بیمارتر می‌شوند. این غذاها مهندسی شده‌اند تا «بیشتر خواسته شوند»، بنابراین آنها مغز را فریب می‌دهند تا بیش از آنچه نیاز داریم مصرف کنیم و حتی باعث اعتیاد برخی افراد نیز می‌شوند. مقدار فیبر، پروتئین و ریزمغذی‌های آنها (کالری خالی)، کم است، اما دارای مواد ناسالم بالایی مانند قند و غلات اصلاح شده هستند.

10 ـ در رابطه با باکتری‌های پروبیوتیک و فیبر، مراقب سلامت دل و روده‌ی خود هستم

باکتری‌های موجود در شکم شما، که روی هم رفته میکروبیوم شکمی خوانده می‌شوند، گاهی با عنوان «عضو فراموش شده» مورد اشاره قرار می‌گیرد. این باکتری‌های شکمی از اهمیت بسیار زیادی برای تمامی جنبه‌های سلامت برخوردارند. هرگونه اختلال در باکتری‌های شکمی به مزمن‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های دنیا مانند چاقی مرتبط است. یکی از راه‌های مناسب برای بهبود سلامت شکم، خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک (مانند ماست) است، همچنین می‌توانید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید و فیبر زیاد مصرف کنید. فیبر برای باکتری‌های شکمی مانند سوخت عمل می‌کند.

11 ـ کمی آب می نوشم به خصوص قبل از وعده‌های غذایی

نوشیدن آب کافی مزایای متعددی دارد. یکی از مزایای مهم آن افزایش مقدار کالری‌ای است که می‌سوزانید. طبق دو تحقیق انجام یافته، نوشیدن آب کافی می‌تواند متابولیسم را ۲۴ درصدتا ۳۰ درصددر یک دوره‌ی ۱ تا ۱.۵ ساعته افزایش دهد. اگر روزانه ۲ لیتر آب بنوشید، می‌تواند به سوازندن ۹۶ کالری اضافی منجر شود. بهترین زمان نوشیدن آب نیم ساعت قبل از وعده‌های غذایی است. مطالعه‌ای نشان داده است که نیم لیتر آب، ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده کاهش وزن را تا ۴۴ درصدافزایش می‌دهد.

12 ـ اشیای سنگین بلند می کنم

بلند کردن وزنه یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانید بدن‌تان را قوی کنید و ترکیب اجزای بدن‌تان را بهبود دهید. همچنین این کار باعث بهبود قابل توجهی در سلامت متابولیک از جمله افزایش حساسیت به انسولین می‌شود. بهترین کار این است که به باشگاه بروید و وزنه بزنید، اما انجام تمرینات مربوط به وزن بدن نیز به همان اندازه موثر است.

13 ـ رژیم نمی گیرم

رژیم‌ها به طور آشکار ناکارامد هستند و به ندرت در طولانی‌مدت اثر دارند. در حقیقت، «رژیم گرفتن» یک عامل پیش‌بینِ قدرتمند برای اضافه وزن در آینده است. به جای اینکه رژیم بگیرید، خود را با سبک زندگی سالم‌تری تطبیق دهید و به جای تحمیل محرومیت بر بدن‌تان، بر تغذیه‌ی آن تمرکز کنید. از دست دادن وزن باید به دنبال عوارض جانبی و طبیعی انتخاب‌های بهتر غذایی و بهبود سلامت متابولیک رخ دهد.

هفت توصيه براي سلامت زندگي و زندگي سلامت

14 ـ مراقب روابطم هستم

روابط اجتماعی بسیار مهم‌اند و نه تنها سلامت ذهنی، بلکه سلامت بدنی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که روابط نزدیکی با دوستان و خانواده دارند سالم‌تر هستند و عمر طولانی‌تری نسبت به بقیه دارند.

15 ـ از چربی‌های اشباع‌ نمی ترسم

جنگ بر سر چربی‌های اشباع‌ اشتباه است. درست است که چربی اشباع‌ کلسترول را بالا می‌برد اما کلسترول HDL (موسوم به کلسترول «خوب») کلسترول را هم افزایش می‌دهد و اندازه‌ی کلسترول LDL (کلسترول بد) را از کوچک به بزرگ تغییر می‌دهد که ثابت شده به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مربوط است. مطالعات جدید بر روی صدها هزار نفر نشان داده‌اند که رابطه‌ای بین مصرف چربی اشباع و بیماری قلبی وجود ندارد.

16 ـ قبل از خواب از نور زیاد اجتناب می کنم

زمانی که در معرض نور روشن در شب قرار می‌گیریم، عمل تولید هورمون خواب یعنی ملاتونین دچار اختلال می‌شود. یک ترفند جالب، استفاده از عینک کهربایی است که از ورود نور آبی در شب به چشم جلوگیری می‌کند. این عینک‌ها نور آبی را به خاطر طول موج کوتاهی که دارند فیلتر کرده و باعث می‌شوند دید بهتری داشته باشید. این امر باعث تولید ملاتونین می‌شود، درست مانند وضعیتی که محیط کاملا تاریک است و کمک می‌کند که بهتر بخوابید.

17 ـ ماهی چرب می خورم

تقریبا همه موافقند که ماهی غذای سالمی است. این مورد به ویژه در مورد ماهی‌های چرب مانند سالمون که حاوی اسید چرب امگا۳ و مواد مغذی بسیار دیگر است صحت دارد. مطالعات نشان داده‌اند در افرادی که بیشترین مقدار ماهی را مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، زوال عقل و افسردگی کمتر است.

18 ـ به علایقم فکر می کنم

در حقیقت به جای این که فکر کنید به چه ورزشی علاقه دارید به این فکر می کنید که از چه ورزشی بدتان می آید. چه ورزشی را واقعا وست دارید؟ شنا، یوگا؟ آیا دوست دارید به تنهایی ورزش کنید یا گروهی؟ هر چه تمرین کسل کننده نباشد پایدارتر باقی می ماند. خودتان را با ورزش های سرگرم کننده مشغول کنید تا روتین روزانه تان شود.

کاری از گروه وبگردی «تابناک باتو»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار