دغدغه‌های اجتماعی بیماران و پزشکان
کد خبر: ۱۰۷۶۱۶
تاریخ انتشار: 2018 April 30    -    ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

ساعت ۴ بعد از ظهر پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۹۷ نشست هفتگی شهر کتاب با موضوع رونمایی و نقد و بررسی ''کتاب آن‌چه شما می‌گویید، آن‌چه پزشک می‌شود: روایت هایی از پزشک و بیمار'' در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

دغدغه های اجتماعی بیماران و پزشکان

در سال‌های اخیر موضوع پزشکی و نارضایتی از نحوۀ پزشکی و درمان موجب شده است که موجی از اعتراض‌ها، آشکار و پنهان، پدید آید. کتاب ''آن‌چه شما می‌گویید، آن‌چه پزشک می‌شنود'' حرف‌ های دل‌های‌ بسیاری است که فروخورده‌اند یا به اعتراض گفته‌اند و گوشی برای شنیدن نیافته‌‌اند. و از سوی دیگر شنیدن سخن کسانی است که روپوش سفید طبابت و خدمت بر تن، آن سوی میز نشسته اند و غمگین از آنند که بیماران بسیاری هرگز دغدغه‌ها و سختی‌هایشان را در راه سخت درمان و خدمت درک ‌نکرده اند.

دغدغه های اجتماعی بیماران و پزشکان

این‌نشست با حضور آقای علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی شهر کتاب، سخنرانان دکتر پیمان‌ متین، دکتر علیرضا میلانی فر و مترجم کتاب خانم دکتر افروز معتمد برگزار شد. خانم مهناز مقدسی ویراستار کتاب و عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنفی ویراستاران، اداره‌ و مدیریت جلسه را بر عهده داشتند.

خانم دکتر افروز معتمد، مترجم کتاب، متخصص قلب است و به طبابت می‌پردازد.
علاوه بر جمعی از پزشکان، نویسندگان، پژوهشگران، مترجمان و ویراستاران، حضور سرکار خانم منیژه یونسی، ریاست اداره خیرین معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و درمان و آقای دکتر اشکان تقی پور مدیر عامل موسسه خیریه نیک گامان جمشید تهران با استراتژی خدمت رسانی پروژه محور و آینده نگر در سطح ملی به کودکان بیمار و نیازمند در چارچوب پروژه های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و سازمان محترم بهزیستی کل کشور به عنوان‌جامعه هدف خدمت رسانی، شایان توجه و بیانگر موضوعیت داشتن پرداختن روشمند به حل معضلات ارتباط متقابل بیمار و پزشک بود.

دغدغه های اجتماعی بیماران و پزشکان

این کتاب که نوشته‌ی دکتر دنیل اُفری و چاپ نشر قطره است دغدغه های اجتماعی بیماران و پزشکان را در مواجهه با یکدیگر در جایگاه بیمار و طبیب بر مبنای مستندات بررسی و باب گفتگو را در جامعه در راستای خواست ها و دغدغه های پزشکان و بیماران باز می‌کند. در این نشست، سخنرانان در جایگاه پزشکان متخصص و حاذقی که بر حوزه‌های انسان شناسی و حقوق تسلط علمی و کاری کامل داشتند، از زوایای مختلف اجتماعی، انسان شناسی و حقوقی به رابطه‌ی بیمار و پزشک با توجه به متن کتاب، پرداختند و زمانی نیز به پرسش و پاسخ و بحث پیرامون این واقعیت روزمره‌ی اجتماعی و مسائل مربوط به آن به حضار اختصاص یافت.

دغدغه های اجتماعی بیماران و پزشکان

امید است با ادامه‌ی هدفمند برگزاری نشست هایی اینچنین، گفتمانی اصولی، قابل درک و فهم میان جامعه‌ی پزشکی و مردم در بسترهای مناسبی چون سازمان های مردم نهادِ سلامت محور شکل گیرد. بدیهی است حمایت معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، تشکل های منسجم فرهنگی، علمی و اجتماعی و نهادهای کمک رسان دولتی و غیردولتی در شکل گیری این گفتمان نقش عمده ای دارند. امید است با برنامه ریزی و هماهنگی های قاعده‌مند در فضای مثبت همدلی و انگیزشی که‌ پس از چاپ این کتاب در جامعه‌ی پزشکی و مخاطبان ایشان ایجاد شده است، از دغدغه های بیماران و جامعه‌ی پزشکی کشور کاسته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار